Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

20.04.2012

Ćwicz tylko dla zdrowia

Co najbardziej interesuje osobę, która chce schudnąć i zaczyna ćwiczyć? Oczywiście ile kalorii spaliła :) A ćwiczenia to przecież dużo więcej niż ilość spalanych kalorii. 



Istnieje wiele powodów, dla których warto ćwiczyć, poza ogólnym efektem utraty tkanki tłuszczowej:

1) ćwiczenia pozwalają polepszyć gospodarkę węglowodanową organizmu, głownie poprzez zwiększenie zdolność mięśni do magazynowania glikogenu (czyli zmagazynowanej postaci glukozy), nie jest to duża liczba, ponieważ do ćwiczeń zużywane jest 40-150 gram glikogenu, a człowiek maksymalnie może zmagazynować tylko 100 gram. Poprawia się jednak wrażliwość insulinowa, co w praktyce oznacza, że mniej insuliny jest produkowane aby utrzymać poziom cukru na stałym poziomie, co pozwala korzystać z zapasów tłuszczu do pozyskania energii

2) ćwiczenia powodują zwiększenie efektywności pracy mózgu oraz poprawę nastroju, poprzez pośrednie zwiększone wydzielanie seretoniny, dodatkowo zwiększają poziom energii

3) ćwiczenia zmniejszają ryzyko chorób np. chorób serca oraz podnoszą odporność organizmu, poprawiają krążenie

4) ćwiczenia wzmacniają nie tylko mięśnie ale też stawy i kości, poprawiają postawę i posturę

5) ćwiczenia poprawiają jakość snu i usprawniają trawienie

To najbardziej typowe zalety ćwiczeń, te korzystne, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę, że istnieją też negatywne aspekty treningów. Częstym błędem osób ćwiczących jest polegania na numerze spalonych kalorii, nawet tylko estymowanym... lub fakcie, że trening został wykonany, czyli ćwiczymy, spalamy dużo kalorii i w konsekwencji...jemy więcej lub zmniejszamy naszą dzienną pozostałą aktywność.
Ponadto ćwiczenia wprowadzają organizm w stan stresu, co wzmaga produkcję kortyzolu oraz hormonu wzrostu. Jeśli dodamy do tego codzienny stres dochodzi do przetrenowania i nadmiernego wydzielania kortyzolu, co skutkuje zablokowaniem utraty tkanki tłuszczowej.
Dotyczy to głownie ćwiczeń o wysokiej intensywności oraz treningu siłowego z dużym obciążeniem.
Nadmiar kortyzolu z kolei stymuluje uczucie głodu...

Ćwiczyć warto, ale w kontekście zdrowia, dla zdrowego serca i aby zapobiec utracie masy mięśniowej (która jest powiązana po prostu z procesem starzenia). Warto pamiętać, że ćwiczenia same w sobie nie pomogą w utracie wagi jeśli dieta nie będzie przestrzegana, po prostu nie spalamy aż tyle energii podczas tych ćwiczeń (o ile nie jesteśmy profesjonalnymi sportowcami). Wzrost masy mięśniowej wbrew powszechnej opinii nie podnosi drastycznie metabolizmu, dlatego intensywne treningi siłowe też nie są powodem, dla którego można dietę odpuścić.
Warto zaznaczyć, że najgorszą kombinacją ze wszystkich jest połączenie intensywnych ćwiczeń przy diecie niskoenergetycznej. Taka mieszanka prowadzi do utraty nie tylko tkanki tłuszczowej, ale też masy mięśniowej i niedoborów witamin i minerałów. W konsekwencji pojawia się zmęczenie czy osłabienie, pogorszenie odporności, problemy z koncentracją, osłabienie stanu skóry i włosów, rozregulowanie gospodarki hormonalnej itd.

Podsumowując, tak jak ze wszystkim w życiu ważna jest równowaga...ćwiczenia (i siłowe i cardio) i odpowiednia dieta plus regeneracja są optymalnym rozwiązaniem.

5 komentarzy:

  1. A czy codzienne spacerowanie to tez duzy stres dla organizmu? Mam tutaj na mysli po 1h dwa razy dziennie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie, nasze ciało jest stworzone do takiej aktywności i im więcej chodzenia tym lepiej. Ludzie którzy mają codziennie mało intensywny długi wysiłek są duzo zdrowsi niz Ci trenujący np. godzinę dziennie i resztę dnia statyczni :)

    OdpowiedzUsuń