Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

28.04.2012

Najczęstsze niedobory w diecie

Dobrze zbilansowana dieta zapewnia cały zestaw witamin i minerałów oraz eliminuje problem niedoborów substancji odżywczych. Niestety gdy nasza dieta jest pełna przetworzonego jedzenia lub ograniczamy jego ilość i niektóre źródła pochodzenia narażamy się na braki składników odżywczych. 


 Najczęściej są to:

Magnez - każdy wie, że jest ważny i mimo wszystko wciąż brakuje go w diecie. Objawy niedoboru to insulinooporność, zaparcia, migreny, skurcze mięśni. Najczęściej występuje u osób narażonych na stres, trenujących czy nadużywających kofeiny. Brak magnezu jest też w naszej glebie i wodzie. Można go za to znaleźć w zielonych sałatach, szpinaku, orzechach, pestkach, gorzkiej czekoladzie. Warto jednak rozważy suplementację magnezem.

Mangan - niedobór najczęściej występuje u astmatyków, ponadto objawia się niskim poziomem hormonu T4, wpływa na osteoporozę i bóle stawów (ludzie myślą że tylko magnez i wapń mogą mięć taki wpływ) oraz niskim poziomem HDL u kobiet. Najczęściej przyczyną niedoboru jest spożywanie niewielkiej ilości jedzenia bogatego w ten składnik (orzechy, jagody, owoce morza, gorzka czekolada).

Jod - wpływa na poprawną pracę tarczycy. Niedobory przyczyniają się do niedoczynności tarczycy (przybywanie na wadze, osłabienie, wypadanie włosów, sucha skóra, niepłodność). U kobiet w ciąźy brak jodu powoduje trwałe uszkodzenie nerwów dziecka.
Niedobór jodu powiązany jest z usunięciem soli jodowanej z diety oraz zmniejszeniem ilości samego jodu w soli. Ponadto wiąże się z brakiem w diecie ryb i owoców morza oraz nadmiernym spożyciem produktów osłabiających wchłanianie jodu (kalafior, brukselka, brokuł, kapusta). Warto włączyć do diety ryby, owoce morza, glony. Ciekawe jest, że najwięcej jodu traci się podczas gotowania danego produktu, najmniej podczas smażenia i girllowania :) Czyli więcej ryby z grilla! W przypadku dużych niedoborów pozostaje suplementacja jodem.

Selen -niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy (wykorzystywany do przekształcania hormonu T4 w T3. Niedobór powoduje niedoczynność tarczycy (tak jak niedobór jodu). Przyczyną niedoboru jest generalny brak tego pierwiastka w naszej glebie. Ponadto osoby z chorobami jelit i nietolerancjami pokarmowymi są narażone na nieprawidłowe wchłanianie selenu. Najlepsze źródła to orzechy brazylijskie (wystarczy jeden dziennie), łosoś, indyk, krewetki, dorsz, halibut i żółtka jaj.

Witamina B12 - niedobór powoduje utratę wagi, depresję, demencję, napady lękowe oraz wiązany jest z występowaniem autyzmu u dzieci. Ponieważ witamina B12 jest tylko i wyłącznie pochodzenia zwierzęcego, niedobory są obserwowane przede wszystkim u osób na diecie wegetariańskiej. 

Witamina D - niedobór u dzieci powoduje krzywicę, u dorsłych wiązany jest ze zwiększonym ryzykiem zachorowalności na raka piersi i prostaty, choroby autoimunnologiczne oraz choroby serca. Na braki narażeni są ludzie unikający słońca (witamina D jest naturalnie produkowana przez cholesterol w kontakcie skóry z promieniami UVB, osoby o niskim poziomie cholesterolu oraz osoby o ciemnej karnacji. Można ją znaleźć w tłustych rybach i wątrobie wołowej.  

Kwasy tłuszczowe Omega3 - pisałam już o nich kilkakrotnie tutaj i tutaj :)

Wapń - jest niezbędny dla mięśni, układu nerwowego oraz zdrowych kości i zębów. Niedobór prowadzi najczęściej do osteoporozy, często jest też wynikiem braku równowagi hormonalnej. Źródłami są sałaty, szpinak, brokuł, sardynki, szprotki, pomarańcze, migdały i oczywiście nabiał (mleko, sery).

Kwestią sprzeczną jest stosowanie suplementów. Istnieje pogląd, że syntetyczne witaminy nie przyswajają się tak jak naturalne, co jest prawdą...ale przyswajają się i pozwalają zapobiegać i leczyć niedobory. Moim zdaniem dobrej jakości multiwitamina nie zaszkodzi. Warto zwrócić uwagę aby nie była to rozpuszczalna (kolorowa, ze słodzikami) multiwitamina tylko zwykła kapsułka (bez dodatków w składzie typu gluten). Zastanawiające jest, że mamy tyle chemii w jedzeniu, którą jemy, a tak strasznie boimy się jednej multiwitaminy dziennie?

11 komentarzy:

  1. MS, a czy czekolady nie można zastąpić sypkim kakao, wymieszanym np. z serkiem?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrej jakości kakao będzie lepsze niż czekolada, tylko szukaj czystego kakao, bez cukru, co do wersji odtłuszczonej czy nie to już zależy od Ciebie, ja wole zwykłe, bo jest mniej przetworzone, najlepsze jest surowe ale niestety drogie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki :) W domu rodzinnym mam z obniżoną zawartością tłuszczu, w mieszkaniu - zwykłe, więc się uzupełnia ;) A polecasz jakieś? Wyjątkowo w przypadku kakao ufam wiodącym markom z branży cukierniczej, choć zwykle bazowanie na marce nie przekłada się na skład. W tym przypadku chyba nie mogą zbyt dużo nabroić przy 100% kakao?

    OdpowiedzUsuń
  4. a ja mam niedobory magnezu, bo mam częste skurcze w łydkach, a wcinam wszystko co wymieniłaś, szpinak, orzechy, pestki itp.
    ehh chyba tylko suplementy mi zostały

    OdpowiedzUsuń
  5. Agnieszko mam nadzieję, że chociaż przy kakao nie oszukują, ja lubiłam klasyczne decomoreno i ekologiczne biofuturo, ostatnio zamiast kakao używam karobu (i tylko do domowej czekolady) :), podam kiedyś przepis

    Kamilo jak masz duże niedobory lub dużo stresy i treningów to suplementacja jest dobrą opcją. Też miewam skurcze w łydkach jak się nie suplementuję, mimo że dietę mam odpowiednią.

    OdpowiedzUsuń
  6. Proszę, poradź, jaki magnez wybrać. Czytałem w prawdzie o postaciach występowania i, które są najlepsze, ale nigdzie nie piszą, jaki magnez jest tak na prawdę najczystszy (bez zbędnych, a może i szkodliwych dodatków). Dlatego proszę wskazać najlepszy, Twoim zdaniem, preparat do 'namagnezowania' się.

    Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witamina B12 jest pochodzenia bakteryjnego nie zwierzęcego i jest powszechna w ziemi, wodzie i całym naturalnym świecie. Prawdopodobną przyczyną niedoborów jest sterylność jedzenia, które spożywamy. Krowy i świnie jedzą rośliny, których nikt nie myje i nie gotuje, i mają stałą dostawę bakterii, które im tę witaminą produkują.

    OdpowiedzUsuń
  8. Z czym trzeba suplementować magnez?

    OdpowiedzUsuń
  9. Odkryto 3751 miejsc wiążących magnez białkach
    http://www.greenmedinfo.com/blog/magnesiums-importance-far-greater-previously-imagined?page=2

    OdpowiedzUsuń
  10. orzechy brazylijskie.....najbardziej alergizujące spośród orzechow.Moje gratulacje!

    OdpowiedzUsuń