Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

11.04.2012

Słodko, bardziej słodko....toksycznie?

Nie ma już dziś wątpliwości, że cukier nie jest pożądany w naszej diecie. Z kilkudziesięciu lat badań i doświadczeń wiemy, że nadmiar cukru powoduje:
- nadwagę/otyłość
- stymulację wytwarzania insuliny (o roli insuliny i konsekwencji jej nadmiernej obecności w organizmie pisałam tutaj)
- podwyższa poziom cholesterolu (HDL) oraz trójglicerydów zwiększając ryzyko rozwinięcia chorób serca
- zwiększa ryzyko niedożywienia
- obniża odporność

Ponadto szereg badań wykazał duża korelację pomiędzy nadmiernym spożyciem cukru, a występowaniem chorób zespołu metabolicznego (zwłaszcza cukrzycy). Obecny niemal w każdym przetworzonym produkcie, cukier często po prostu jest nieświadomie spożywany jest w nadmiernych ilościach.

Jakiś czas temu blogosfera rozpisała się na temat innej negatywnej właściwości cukru. Za sprawą artykułu wywiązała się dyskusja odnośnie toksyczności cukru. Czy naprawdę cukier jest toksyczny?

Przeprowadzono szereg badań, w wyniku których stwierdzono,że:
1) tak, cukier jest toksyczny
2) kalorie pochodzące z cukru nie są równe kaloriom z innego źródła
3) cukier odżywia komórki nowotworowe
4) cukier wpływa na pracę mózgu powodując efekt uzależnienia

Jednak problem nie tkwi tylko w samym cukrze. Podstawową kwestią jest ilość, którą spożywamy. Oczywiście w rzeczywistości gdzie firmy produkujące żywność zastępują tłuszcz cukrem (odłtluszczenie produktu zabija smak, stąd konieczność dosładzania), i gdzie cukier dodawany jest do wyrobów, w których się go nie spodziewamy, ciężko uniknąć nadmiernego jego spożywania. Normą dla osoby spożywającej 1500-2000 kalorii dziennie jest do 36 g cukru (wg brytyjskiego systemu do 50g). Dużo? Nie bardzo, mała puszka coca-coli ma ok 65g (co daje 13 łyżeczek!). Wśród produktów,  których skład nie kojarzy nam się z cukrem, można wymienić: chleb, musztardę, ketchup, warzywa konserwowe, płatki musli i śniadaniowe, fast foody, sosy do makaronów, owoce suszone, mleko, jogurty, multiwitaminy, kaszki i herbatki dla dzieci, pikantne konserwy.
Dla tych dociekliwych , którzy sprawdzając składy na opakowaniach producenci postanowili ukryć cukier pod innymi nazwami: melasa, syrop kukurydziany, fruktoza, glukoza, laktoza, dekstroza, galaktoza, maltoza, miód. Ale, co istotne, nie zapomnieli na opakowaniu umieścić:  'bez dodatku cukru' :)

Polecam dwa filmiki odnoszące się do tematu:

6 komentarzy:

  1. cukier z owocow tez sie do tego zalicza?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy, ale jesli chodzi o jego naturalne formy to naprawde ciezko jest uzyskac taka ilosc, ktora moglaby byc szkodliwa. Nie mowie, ze nie jest to nierealne, ale nie martwilabym sie tym.

      Usuń
  2. Wręcz przeciwnie, z owoców łatwo doprowadzić do nadwyżki właśnie ze względu na takie podejście... Owoce otoczone mitem zdrowych i niezbędnych, często nawet nie zaliczamy do słodyczy i nie zwracając dostatecznej uwagi, szybko zbliżamy się do niebezpiecznego poziomu. Tu banan, tam jabłuszko, parę sezonowych owoców jak np. czereśnie, jakieś rodzynki, a do tego zwykłe jedzenie i mamy sumarycznie spore ilości. Nie lekceważyłabym owoców jako źródła cukru, za bardzo utarło się że niby są zdrowe i nie przykładamy przez to do nich wagi. A sumarycznie mogą złożyć się na spore ilości!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, w Stanach ludzie cierpią na otyłość bo jedzą tonami czereśnia i jabłka ;)

      Usuń
    2. No może nie, ale syropu fruktozowego im nie brakuje :)

      Usuń
  3. Syrop fruktozowy, który jest sztucznym wytworem nie równa się cukrom z owoców. Wiadomo, że lepiej nie jeść owoców tonami, ale 2 porcje owoców dziennie są normalne i nie spowodują żadnych szkód, a dostarczą witamin.

    OdpowiedzUsuń