Maj 15, 2012

Co złego w Dukanie?

Dieta Dukana jest niezwykle popularna dietą, uważaną za cudowny sposób na szybkie pozbycie się kilogramów. Czy faktycznie moda na białko jest dobrym sposobem na walkę z nadwagą?
Nie będę opisywać na czym dokładnie polega, mam wrażenie, że nie ma osoby, która nie wiedziałaby o co chodzi…a chodzi głównie o białko 🙂

Co jest na plus?
1) Działa! Jest bardziej restrykcyjna niż I faza Atkinsa, i ogólnie podaż węglowodanów jest niższa niż przez cały okres utraty wagi, więc musi działać.
2) Opiera się na idei, że węglowodany powodują wzrost wagi

Co jest na minus?
1) Nie ma wytycznych dotyczących jakości jedzenia, co może skutkować zarówno jedzeniem prawdziwego naturalnego pożywienia, jak i sztucznych, przetworzonych produktów (dozwolone są chemiczne słodziki i barwniki)

2) Jest bardzo restrykcyjna. Faza I nie pozwala na żadne owoce czy warzywa, co prowadzi do ketozy (organizm spala tylko własne kwasy tłuszczowe do energii), ma to swoje plusy i minusy, ale generalnie adaptacja do ketozy powinna przebiegać z większym przygotowaniem. Kolejne fazy pozwalają co prawda na włączenie warzyw czy sera, ale na przemian z białkowymi dniami, co zużywa cały glikogen i ma stymulować utratę tkanki tłuszczowej w okresie utrzymania wagi

3) Skupia się na białku, zamiast na pochodzeniu jedzenia. Z tego powodu nie ma w niej masła, czy naturalnego tłustego mięsa lub ryb. Nie ma też żółtek jaj, które są niezwykle wartościowym źródłem substancji odżywczych. W konsekwencji zaburzona zostaje naturalna podaż tłuszczu i białka, które w przyrodzie idą w parze. Brak dobrego źródła tłuszczu prowadzi do zaburzenia wchłaniania witamin i niedoborów. Pozbycie się tłuszczu na dłuższą metę objawia się brakiem uczucia sytości.

4) Popiera błędna teorię, że dietetyczny cholesterol podnosi poziom cholesterolu w naszym organizmie, przez co mocno redukuje dozwoloną ilość jajek.

5) Pozwala na spożycie dużej ilości otrębów, które są bogate w błonnik, co ma dać uczucie sytości poprzez zwolnienie trawienia. Jednak otręby zawierają drażniące lektyny, i ich nadmierne spożycie wiązane jest z masą chorób jak i utrudnionym wchłanianiem minerałów.

6) Nadmierne spożycie białka zmusza wątrobę i nerki do wzmożonej pracy, aby przetworzyć uboczne produkty metabolizmu białka. Ponadto nadmiar białka w wyniku glukoneogenzy w glukozę.

7) Propaguje niskotłuszczowy sposób odżywiania. 

8) Pozwala na spożywanie nabiału w nieograniczonej ilości.

Osobiście nie polecam diety Dukana. Zaburza naturalną równowagę między białkami/tłuszczami. Ogranicza spożywanie wartościowych i odżywczych warzyw oraz pozwala na spożywanie przetworzonych produktów. Celem diety Dukana jest spadek wagi, nikt tu nie skupia się jakiej wagi, nie jest to na pewno redukcja tkanki tłuszczowej w zdrowy sposób.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.