Maj 3, 2012

Jak to strawić?

Poprawne trawienie jest niezbędne aby składniki odżywcze były absorbowane, odporność na choroby była wysoka oraz nasze samopoczucie bez zarzutu. Ponieważ system trawienny jest powiązany z systemem odpornościowym, nerwowym oraz gospodarką hormonalną, ważne jest abyśmy dbali o poprawne trawienie.
Trawienie zaczyna się tak naprawdę od węchu. Sam zapach pieczonego kurczaka, ciasta wyciąganego z piekarnika czy świeżych owoców wywołuje reakcję w postaci produkcji śliny, kwasów żołądkowych lub kwasu solnego oraz enzymów trzustkowych. Te procesy są odpowiedzialne za rozpad, absorpcję oraz trawienie jedzenia w naszym organizmie.

Wiele problemów trawiennych wydaje nam się naturalne (wzdęcia, zgaga, wiatry, zaparcia), jednak w rzeczywistości świadczą o niepoprawnych trawieniu.  Pomijając kwestię nietolerancji i alergii pokarmowych (gluten, laktoza), przez które sporo ludzi doświadcza problemów z trawieniem, większość z nas cierpi na skutek niewłaściwego traktowania organizmu. Co można zrobić aby polepszyć trawienie?

1) Unikać czynników podrażniających
Najczęściej podrażniają przetworzone produkty, cukier, sztuczne słodziki, oczyszczone ziarna, warzywa strączkowe, napoje gazowane oraz pasteryzowany nabiał, alkohol, leki przeciwbólowe i antybiotyki.

2) Nie pić podczas jedzenia
Prawda znana od lat, woda rozcieńcza kwasy żołądkowe co w rezultacie sprawia, że jedzenie nie jest dobrze przetrawione i mniej substancji odżywczych zostanie wchłonięte.

3) Jeść bez pośpiechu
Jedzenie powinno odbywać się przy stole w spokojnej atmosferze. Niekorzystne jest szybkie pochłanianie jedzenia, również prowadząc w tym samym czasie rozmowę (pochłania się wtedy też sporo powietrza co skutkuje wzdęciami) lub robiąc jednocześnie coś innego.

4) Przeżuwać dokładnie
Długie przeżuwanie jedzenia nie tylko pomaga w trawieniu i lepszej absorpcji składników odżywczych, ale także zapobiega przejadaniu, ponieważ potrzeba czasu aby do mózgu dotarł sygnał o tym, że jesteśmy najedzeni (rosnący poziom leptyny).

5) Zwiększyć wydzielanie kwasów żołądkowych
Stara metoda polegająca na wypijaniu szklanki wody z 2 łyżkami soku z cytryny lub octu jabłkowego 15 minut przed posiłkiem pozwala zwiększyć ilość wydzielanego kwasu żołądkowego.

6) Zadbać o florę bakteryjną jelit
Probiotyki to żywe mikroorganizmy będące naturalną mikroflorą jelitową człowieka i zapewniające jej stan równowagi. Dobrym źródłem probiotyków oraz dobrych bakterii jest sfermentowane jedzenie jak kiszona kapusta, jogurt, kefir.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Co słychać w paleo świecie? (by Victor)

Poniżej pierwszy paleo newsletter na Tłustym Życiu! W całości został przygotowany przez Victora.Niestety wszelkie odnośniki są tylko w języku angielskim, ale mimo... Zobacz więcej


Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.