Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

03.05.2012

Jak to strawić?

Poprawne trawienie jest niezbędne aby składniki odżywcze były absorbowane, odporność na choroby była wysoka oraz nasze samopoczucie bez zarzutu. Ponieważ system trawienny jest powiązany z systemem odpornościowym, nerwowym oraz gospodarką hormonalną, ważne jest abyśmy dbali o poprawne trawienie.
Trawienie zaczyna się tak naprawdę od węchu. Sam zapach pieczonego kurczaka, ciasta wyciąganego z piekarnika czy świeżych owoców wywołuje reakcję w postaci produkcji śliny, kwasów żołądkowych lub kwasu solnego oraz enzymów trzustkowych. Te procesy są odpowiedzialne za rozpad, absorpcję oraz trawienie jedzenia w naszym organizmie.



Wiele problemów trawiennych wydaje nam się naturalne (wzdęcia, zgaga, wiatry, zaparcia), jednak w rzeczywistości świadczą o niepoprawnych trawieniu.  Pomijając kwestię nietolerancji i alergii pokarmowych (gluten, laktoza), przez które sporo ludzi doświadcza problemów z trawieniem, większość z nas cierpi na skutek niewłaściwego traktowania organizmu. Co można zrobić aby polepszyć trawienie?

1) Unikać czynników podrażniających
Najczęściej podrażniają przetworzone produkty, cukier, sztuczne słodziki, oczyszczone ziarna, warzywa strączkowe, napoje gazowane oraz pasteryzowany nabiał, alkohol, leki przeciwbólowe i antybiotyki.

2) Nie pić podczas jedzenia
Prawda znana od lat, woda rozcieńcza kwasy żołądkowe co w rezultacie sprawia, że jedzenie nie jest dobrze przetrawione i mniej substancji odżywczych zostanie wchłonięte.

3) Jeść bez pośpiechu
Jedzenie powinno odbywać się przy stole w spokojnej atmosferze. Niekorzystne jest szybkie pochłanianie jedzenia, również prowadząc w tym samym czasie rozmowę (pochłania się wtedy też sporo powietrza co skutkuje wzdęciami) lub robiąc jednocześnie coś innego.

4) Przeżuwać dokładnie
Długie przeżuwanie jedzenia nie tylko pomaga w trawieniu i lepszej absorpcji składników odżywczych, ale także zapobiega przejadaniu, ponieważ potrzeba czasu aby do mózgu dotarł sygnał o tym, że jesteśmy najedzeni (rosnący poziom leptyny).

5) Zwiększyć wydzielanie kwasów żołądkowych
Stara metoda polegająca na wypijaniu szklanki wody z 2 łyżkami soku z cytryny lub octu jabłkowego 15 minut przed posiłkiem pozwala zwiększyć ilość wydzielanego kwasu żołądkowego.

6) Zadbać o florę bakteryjną jelit
Probiotyki to żywe mikroorganizmy będące naturalną mikroflorą jelitową człowieka i zapewniające jej stan równowagi. Dobrym źródłem probiotyków oraz dobrych bakterii jest sfermentowane jedzenie jak kiszona kapusta, jogurt, kefir.

4 komentarze:

  1. "2) Nie pić podczas jedzenia
    Prawda znana od lat, woda rozcieńcza kwasy żołądkowe co w rezultacie sprawia, że jedzenie nie jest dobrze przetrawione i mniej substancji odżywczych zostanie wchłonięte."

    Jesteś tego pewna? Wiem, że dużo dietetyków tak uważa, ale podobno ta teza nie ma żadnego naukowego uzasadnienia. Czy możesz podać jakieś dobre źródło, abym mogła raz na za zawsze dowiedzieć się prawdy?

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ostatnio o tym pisałam nawet :) I tak i nie. Badania sa totalnie sprzeczne. Jedne mowia, ze trzeba litrami pic wode aby ja wytworzyc, inne ze nawet szklanka rozciencza kwasy zoladkowe. Byc moze roznice zaleza od samych badanych, bo nasze organizmy wytwrazaja kwasy i enzymy w zaleznosci od wielu czynnikow i te wratosci mocno sie roznia. I pozniej ciezko powiedziec, czy dana osoba ma nizsz poziom np. kwasu solnego, bo wypila cos przed jedzeniem czy tez na skutek podniesionego kortyzolu, ktory hamuje ten proces. Moje osobiste podejscie jest takie, ze jak mamy problemy trawienne to profilaktycznie lepiej sie wsytrzymac. Podobnie gdy jestesmy w podeszlym wieku lub mamy duzo stresu.

      Usuń
    2. Ciekawe... I bądź tu człowieku mądry... :P

      pzdr

      Usuń
    3. Układ pokarmowy stymulowany n. błędnym odpowiada za "rest and digest", współczulny - "figrht or flight".
      Spokój i wyciszenie, właściwy dobór kolorów nakrycia, naczyń , zapachy, przyprawy - np. arabskie - poprawia wydzielanie wszystkich soków.
      Cholecystokinina i gastryna konkurują o ten sam receptor. Cholecystokinina ( pokarmy tłuste) hamuje wydzialanie soku żołądkowego. Tłuste pokarmy lepiej jeść pod koniec , albo wplatać umiarkowanie z resztą. Dieta rozdzielna odpowiada lepiej paleo- w paleo nie było stołów z wyborem pożywienia tylko jadło się to, co było w danej chwili dostępne.

      Trzymając się ścisłego paleo to przed wynalezieniem naczyń niemożliwe było popijanie w trakcie posiłku. W przyrodzie lądowej nie istnieje popijanie podczas jedzenia, bo często wodopój był daleko położony.
      Wynalazek ognia i obróbki termicznej pożywienia pozwolił na skrócenie przewodu pokarmowego , a uzyskana rezerwa umożliwiła rozwój mózgu.
      Pierwsze narzędzia - kamienie, potem żarna , młyny, blendery itd. - pozwoliły na transfer uzębienia na zewnątrz- zanik zębów 10, 9 teraz mądrości.
      Gruczoły mająć największe przepływy ze wszystkich tkanek pracują na maks. pułapie.
      I tak np. osoby spożywające dużo cukrów obciążają trzustkę produkcją insuliny co zmniejsza podaż z części enzymatycznej- skutek - mniej lipazy i rozwolnione tłuste stolce.
      W przyrodzie istnieje zapotrzebowanie na probiotyki. Np. młode koala najpierw zjadają odchody rodziców, aby nie zatruć się eukaliptusem.

      Usuń