Maj 9, 2012

Lepsze węglowodany?

Węglowodany to temat bardzo subtelny, ludzie albo boją się ich albo racjonalizują ich obecność w diecie, zwłaszcza jeśli chodzi o pełnoziarniste produkty 🙂
Prawda jest taka, że potrzebujemy glukozy…ale nie musimy jej jeść. Organizm jest w stanie na nasze potrzeby wyprodukować ja na kilka sposobów. Osobiście nie jestem fanką diet o bardzo niskiej ilości węglowodanów. Uważam, że możemy jeść ich tyle, na ile nasza tolerancja i wrażliwość węglowodanowa pozwoli.

Są tylko dwie zasady jakimi się kieruje:
1) unikam przetworzonych węglowodanów
Wybieram naturalne jedzenie, unikam wyprodukowanego przez fabryki produktu pełnego, nie tylko węglowodanów, ale też cukru, słodzików, konserwantów, sztucznych barwników. Wszystko to podnosi poziom insuliny i blokuje spalanie tkanki tłuszczowej. Cukier w nadmiarze też jest niebezpieczny. Produkty pełnoziarniste nie są wcale lepsze o czym już pisałam.
2) warzywa przede wszystkim
Staram się aby były w każdym posiłku ponieważ nie ma bardziej bogatego w składniki odżywcze jedzenia (największe nasycenie na 1 kalorię). Ponadto niska kaloryczność warzyw pozwala praktycznie na niekontrolowanie porcji (za wyjątkiem skrobiowych). Istotne aby jeść je w połączeniu z tłuszczami. Dodatkowo nie mam nic przeciw spożywaniu owoców w umiarkowanej ilości i bez tych o dużej zawartości cukru.

Jakie są zalety dobrych węglowodanów w porównaniu do przetworzonych?
1) poprawiają trawienie i odżywiają organizm
W przeciwieństwie do ziaren i innych przetworzonych węglowodanów zawierają pełno witamin, minerałów i antyoksydantów, ale nie mają składników antyodżwyczych.
2) zmniejszają stan zapalny
Głównie dzięki właściwościom alkalizującym PH organizmu, obniżenie poziomu insuliny oraz zmniejszenie ilości sodu.
3) pomagają utrzymać wagę i hormony w normie
Ponieważ nie rośnie poziom insuliny (przetworzone go podwyższają) to automatycznie spada też poziom kortyzolu, i zwiększa się spalanie tłuszczu z komórek.
4) nie uzależniają i dają uczucie sytości
Co bardziej syci? Ziemniak czy czips z jednego ziemniaka?
5) spowalniają procesy starzenia
Ze względu na antyoksydanty oraz niski poziom insuliny.

Ilość węglowodanów też ma znaczenie. Szacuje się, że poniżej 50 g dziennie oznacza już stan ketozy, czyli organizm pobiera energię tylko z uwalnianych kwasów tłuszczowych. Poniżej 150g jest optymalną ilością dla osoby na diecie, która nie ma wzmożonej aktywności fizycznej.
150 g węglowodanów to :
– banan, 50 g razowego makaronu, mala miska owsianki i mały jogurt
lub:
– kilogram pomidorów, kilogram kalafiora, pół kilograma papryki, pół kilograma cukinii, dwa ogórki, pół kilograma brokuła, dwa bakłażany i pęczek rzodkiewek

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Co słychać w paleo świecie? (by Victor)

Poniżej pierwszy paleo newsletter na Tłustym Życiu! W całości został przygotowany przez Victora.Niestety wszelkie odnośniki są tylko w języku angielskim, ale mimo... Zobacz więcej


Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Hashimoto (autoimmunologiczna niedoczynność tarczycy)

Niedoczynność to poważny problem w ostatnich latach. Coraz więcej osób choruje i coraz częściej pacjent słyszy, że jego choroba to Hashimoto. Przeważnie... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.