Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

09.05.2012

Lepsze węglowodany?

Węglowodany to temat bardzo subtelny, ludzie albo boją się ich albo racjonalizują ich obecność w diecie, zwłaszcza jeśli chodzi o pełnoziarniste produkty :)
Prawda jest taka, że potrzebujemy glukozy...ale nie musimy jej jeść. Organizm jest w stanie na nasze potrzeby wyprodukować ja na kilka sposobów. Osobiście nie jestem fanką diet o bardzo niskiej ilości węglowodanów. Uważam, że możemy jeść ich tyle, na ile nasza tolerancja i wrażliwość węglowodanowa pozwoli.
Są tylko dwie zasady jakimi się kieruje:
1) unikam przetworzonych węglowodanów
Wybieram naturalne jedzenie, unikam wyprodukowanego przez fabryki produktu pełnego, nie tylko węglowodanów, ale też cukru, słodzików, konserwantów, sztucznych barwników. Wszystko to podnosi poziom insuliny i blokuje spalanie tkanki tłuszczowej. Cukier w nadmiarze też jest niebezpieczny. Produkty pełnoziarniste nie są wcale lepsze o czym już pisałam.
2) warzywa przede wszystkim
Staram się aby były w każdym posiłku ponieważ nie ma bardziej bogatego w składniki odżywcze jedzenia (największe nasycenie na 1 kalorię). Ponadto niska kaloryczność warzyw pozwala praktycznie na niekontrolowanie porcji (za wyjątkiem skrobiowych). Istotne aby jeść je w połączeniu z tłuszczami. Dodatkowo nie mam nic przeciw spożywaniu owoców w umiarkowanej ilości i bez tych o dużej zawartości cukru.

Jakie są zalety dobrych węglowodanów w porównaniu do przetworzonych?
1) poprawiają trawienie i odżywiają organizm
W przeciwieństwie do ziaren i innych przetworzonych węglowodanów zawierają pełno witamin, minerałów i antyoksydantów, ale nie mają składników antyodżwyczych.
2) zmniejszają stan zapalny
Głównie dzięki właściwościom alkalizującym PH organizmu, obniżenie poziomu insuliny oraz zmniejszenie ilości sodu.
3) pomagają utrzymać wagę i hormony w normie
Ponieważ nie rośnie poziom insuliny (przetworzone go podwyższają) to automatycznie spada też poziom kortyzolu, i zwiększa się spalanie tłuszczu z komórek.
4) nie uzależniają i dają uczucie sytości
Co bardziej syci? Ziemniak czy czips z jednego ziemniaka?
5) spowalniają procesy starzenia
Ze względu na antyoksydanty oraz niski poziom insuliny.

Ilość węglowodanów też ma znaczenie. Szacuje się, że poniżej 50 g dziennie oznacza już stan ketozy, czyli organizm pobiera energię tylko z uwalnianych kwasów tłuszczowych. Poniżej 150g jest optymalną ilością dla osoby na diecie, która nie ma wzmożonej aktywności fizycznej.
150 g węglowodanów to :
- banan, 50 g razowego makaronu, mala miska owsianki i mały jogurt
lub:
- kilogram pomidorów, kilogram kalafiora, pół kilograma papryki, pół kilograma cukinii, dwa ogórki, pół kilograma brokuła, dwa bakłażany i pęczek rzodkiewek

2 komentarze:

  1. Gdy kieeedys zaczynalam diete i czytalam,ze przy niskoweglowodanowej zaleca się ponizej 100 g bylo to dla mnie po prostu abstrakcją,wydawalo mi się,ze to mikroskopijna ilosc jedzenie,ze to jakas glodowka ;p Teraz wiem,ze to inaczej dziala. Gdy ograniczymy troche te wegle(a dla wiekszosc odob z nadwaga je glownie weglowodany,najczesciej proste) moze to byc niezly szok :) Teraz jem okolo 70-140 g na dobe i czuje sie z tym swietnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. W razie wystąpienie ciał ketonowych należy zwiększyć spożycie węglowodanów 10-20g na dobę by organizm nie robił tego co robić nie powinien. Ciała można sprawdzić paskami na ciała ketonowe (ketodiastix).

    OdpowiedzUsuń