Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

07.05.2012

Mleczna kraina

Nabiał to wszystko to co pochodzi z mleka zwierzęcego. Na przykład: mleko krowie, ser, masło, jogurt, twarożek, śmietanka. lody itd.

Nietolerancja laktozy w mniejszym lub większym stopniu dotyka ponad 70% dorosłych na całym świecie. Wszystko przez brak enzymu rozkładającego cukier znajdujący się w mleku czyli laktozę, który po okresie niemowlęcym zanika. W konsekwencji niestrawione białko powoduje takie problemy jak przybieranie na wadze, alergie, astmę, nadprodukcję śluzu, trądzik czy wysypki.

Są ludzie, którzy wykazują dobrą tolerancję na produkty mleczne. Nie zmienia to jednak faktu, że człowiek jest jedynym ssakiem, który:
a) pije mleko po okresie niemowlęcym
b) pije mleko innej matki

Jeśli jednak lubimy nabiał warto zadbać aby był niepasteryzowany, niehomogeniozwany. Tylko, że ciężko takowemu ufać w czasach gdy nabiał zawiera dużą ilość ropy z wymion krów. Z tego powodu jest mocno pasteryzowany, co pozbawia go wartości odżywczych i sprawia, że jest ciężej trawiony. Ponadto mleko krowie zawiera sporą ilość antybiotyków i hormonów takich jak estrogen. Stąd też alergie, egzemy czy zaburzenia cyklu, płodności czy trądzik. 
Krowy są karmione ziarnami i z tego powodu ich mleko bogate jest w kwasy tłuszczowe Omega6.
Ponadto nabiał często zawiera sporą ilość węglowodanów, które podnoszą poziom insuliny. I dotyczy to nawet produktów o obniżonej zawartości laktozy. 

Dobrą opcją dla miłośników nabiału mogą być sfermentowane produkty, takie jak kefir czy twarde sery, ponieważ mają niewiele laktozy. Teoretycznie z tego samego powodu niegroźne jest masło.
Alternatywą dla samego mleka krowiego może być mleko kokosowe lub migdałowe. Melko sojowe ze względu na problematyczność samej soi nie jest polecane.

A co z wapniem? Zielone sałaty, brokuły, kapusta zawierają więcej wapnia niż nabiał! Dobrym źródłem są też glony i algi orz orzechy i pestki.

Wszyscy cierpiący na alergie, problemy z trawieniem po spożyciu mleka czy choroby skóry powinni odstawić nabiał całkowicie i sprawdzić jak zmieni się ich samopoczucie. Dotyczy to zwłaszcza osób, które kupują przetworzone produkty mleczne z nieznanego źródła (czyli większość z nas).

10 komentarzy:

  1. Bardzo mądry wpis, super, że ktoś nie boi się mówić głośno o tym, jakim syfem jest krowie mleko...

    OdpowiedzUsuń
  2. ja lubię mleko i przetwory mleczne, nie zauważyłam u siebie jakichś niepokojących obaw, mam dni totalnie bez mleka i mam dni, w których wypiję go prawie litr i czuję się tak samo :)

    ale fakt, problem nietolerancji laktozy jest duży, a ludzie się mało tym interesują...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ludzie mają nietolerancję na ten biały napój z kartonu, a nie na mleko. Też tak miałam z córką. Odkąd pijemy mleko eko (wcześniej z mlecznej budki-ale już jej nie ma) problemy ustąpiły!

      Usuń
  3. jej,nabiał to moja OGROMNA slabosc,kocham twarogi,jogurty naturalne,serki i sery wszelkiego rodzaju,zwlaszcza w polaczeniu z salatkami.... ;/ Odkad ograniczylam znacznie poprawil mi sie stan cery(co bylo dla mnie szokiem,a cierpialam na straszny tradzik ;/

    OdpowiedzUsuń
  4. Blisko 70% dorosłych wykazuje W PEWNYM STOPNIU nietolerancję laktozy. W Polsce szacuje się tę ilość na ok. 20-25% dorosłych. Nie demonizujmy. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. po mleku mam wzdęcia, czy to jest jednoznaczne z tym, że go nie toleruję? i czy jedzenie wspomnianej sałaty, brokułów i kapusty wystarczy po odstawieniu nabiału? czy są w nim jeszcze jakieś ważne produkty odżywcze, na które należy zwrócić uwagę? i co sądzisz o piciu wapna np. tego bez smaku z polfy? albo łykaniu calcium pantothenicum po odstawieniu nabiału?

    OdpowiedzUsuń
  6. Zwracajmy uwagę, czy ser jest podpuszczkowy ( ma dużo laktozy), czy jest z mleka naturalnie skwaśniałego.
    Sery pleśniowe mają dużo wit.K2 ( MK8,MK9) . Może to odpowiadać za French paradox (nie resweratrol).
    W Indiach odstek osób z brakiem laktazy jest pow. 90 %.
    Mlekiem najbardziej zblizonym do ludzkiego jest kobyle, potem kozie i owcze. Krowie jest ciężkostrawne -
    widać to np. u niemowląt przy ulewaniu - ścięte mleko krowie jest gruzełkowate, ludzkie - bardziej jednolite.
    Zaleca się nie spożywać więcej mleka niż szklankę dziennie - dla dorosłego.
    80 % antybiotyków trafia do rolnictwa , w dużej części w hodowli krów.
    Nie trzeba się u dorosłych martwić o wapń. Ważna jest wit. D3, K2 i ruch. - to sprzyja wchłanianiu wapnia ,jego kierowaniu do kości .

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli się przyjmuje laktazę w tabletkach, to czy można bez obaw spożywać produkty mleczne?

    OdpowiedzUsuń
  8. Napisałaś, że krowy są tym karmione itp. itd.
    No ale ma to przełożenie też na ich mięso.
    To dlaczego mieso krowy jest wtedy lepsze niz mleko?;)
    Jest rowniez nafaszerowane syfem..

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam ten blog i choć bardzo cenię jakość zamieszczonych tutaj informacji i sposób ich zaprezentowania to niestety muszę zaprzeczyć jakoby brokuły, sałata, czy kapusta zawierały więcej wapnia niż mleko! I mówię to z pełną świadomością jako dietetyk. Zawierają go odpowiednio: 48, 24 i 67 mg/100g, podczas gdy w mleku mamy go 120 mg/ 100 g. Jedynie soja (240mg), natka pietruszki (193 mg), suche nasiona białej fasoli (163 mg) i jarmuż (157mg) jeśli chodzi o pochodzenie warzywne mają więcej wapnia niż mleko. Pozdrawiam serdecznie. Iza

    OdpowiedzUsuń