Maj 8, 2012

Tuczący stres

Stres jest obecny w naszym życiu w większym lub mniejszym stopniu niezależnie od naszej woli. Większość osób myśląc o stresie nawiązuje do psychiczny stresu i jako przyczynę podaje: utratę pracy, kłótnię, problemy finansowe, korki itd.
Niewiele osób zdaje sobie natomiast sprawy, że stres jest także wywoływany przez kwestie fizyczne takie jak: bezsenność, przewlekłe infekcje, stany zapalne, choroby autoimunnologiczne, toksyny, dietę czy nadmiar aktywności fizycznej.
Nie potrzeba stresu psychicznego  aby wywołać stan przewlekły, w którym nadmiar jest chronicznego stresu non stop. Wystarczą powyższe czynniki.


Dlaczego stres jest zły w kontekście odchudzania?
Gdy poziom stresu utrzymuje się dłuższy czas na wysokim poziomie w odpowiedzi nasze nadnercza produkują hormony zwany kortyzolem. Naturalnie kortyzol jest wydzielany w ciągu dnia. Powinien być wyższy rano i stopniowo spadać do wieczora. Stres natomiast zaburza ten naturalny rytm i dodatkowo zwiększa ilość wydzielanego kortyzolu, co powoduje spore spustoszenie organizmu. W konsekwencji:
podnosi się poziom cukru,
– glukoza ma problem z przedostaniem się do komórek,
wzrasta głód
zmniejsza się zdolność do uwalniania tłuszczu z komórek ciała,
zaburza pracę przysadki, podwzgórza oraz nadnerczy,
– zmniejsza wydzielanie DHEA, testosteronu, hormonu wzrostu i hormonu TSH,
zmniejsza wrażliwość komórek na insulinę,
zwiększa otłuszczanie wątroby i magazynowanie tłuszczu w rejonie brzucha,
zwiększa poziom kwasów tłuszczowych i trójglicerydów w krwi.

To jest spora lista, a część zmian prowadzi w końcu do otyłości i cukrzycy. Nasz organizm nie umie sobie radzić ze stresem. Ewolucja nie dostosowała nas do chronicznego poziomu stresu, co prawda jesteśmy genetycznie zaprogramowani do pokonywania krótkoterminowego, jednorazowego stresu, który nawet ma pozytywny wpływ na nasz organizm, ale nie jesteśmy przystosowani do takiego poziomu stresu na jaki jesteśmy narażeni w dzisiejszym świecie.


Główne przyczyny stresu fizycznego:
1) bezsenność – to nie tylko trudności w zasypianiu, to też częste wybudzanie, płytki sen, wczesne budzenie, kiepska jakość snu. Badania wskazują, że redukcja snu do 5h dziennie przez tydzień skutecznie zmniejsza wrażliwość na insulinę. Inne badania mówią, że jedna zarwana noc powoduje wzrost apetytu oraz przyrost wagi o 4-5%.


2) dieta – odchudzanie mocno zaburza wydzielanie kortyzolu. Powiązane jest to ze stresem psychologicznym dotyczącym zmiany sposobu odżywania i niepewności co do rezultatów. Dodatkowo ograniczenie kalorii, często spotykane w odchudzaniu zwłaszcza w dietach niskotłuszczowych powoduje wzrost kortyzolu.

3) ćwiczenia- najmniej powszechna przyczyna, niemniej jednak występująca u osób, które wraz z dietą podjęły się aktywności fizycznej. Dotyczy to osób, które ćwiczą bez przerw na regenerację i nadużywają treningu cardio. W konsekwencji spalone zostają mięśnie, metabolizm spada, a tłuszcz z ciała nie zostaje spalany.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.