Maj 23, 2012

Wnętrzności

Podroby są niesamowicie smaczne, w gruncie rzeczy dużo lepsze w smaku niż wiele innych mięs. Do tego pełne substancji odżywczych i łatwe w przygotowaniu. Tanie. A mimo wszystko wciąż wiele osób ma opory przed jedzeniem wnętrzności 🙂
Wielu nawet nie próbuje przekonać się do podrobów, uważając jedzenie żołądków, nerek czy wątroby za odrażające. Wątróbka w szczególności źle nam się kojarzy jeszcze z czasów dzieciństwa. A przecież jedzenie zwierząt w całości jest naturalne i praktykowane od milionów lat. Dopiero od niedawna, gdy wraz z budową supermarketów mięso wylądowało na plastykowych tackach ludzie odeszli od jedzenia wnętrzności na rzecz mięśni. Co tak naprawdę jest sporą stratą i osobiście uważam, że jeśli poświęcamy zwierzęta na pożywienie to powinniśmy jeść całość 🙂

Wątroba
– naturalny super odżywczy organ,
– idealne źródło białka,
– bogata w witaminy A i B,
– bogata w kwas foliowy i żelazo,
– idealne źródło miedzi,
– zawiera koenzym CoQ10

Wątróbkę można spożywać po usmażeniu, gotowaniu, gotowaniu na parze czy pieczeniu. Przyrządza się ją krótko, zbytnia obróbka termiczna powoduje, że staje się twarda. Może być wołowa, wieprzowa, królicza, kurcząt czy moja ulubiona indycza.

Nerki
– doskonałe źródło selenu
– bogate w witaminy B12

Nerki najlepiej smakują duszone lub smażone w małej ilości tłuszczu. Powinny mieć lekko różowy kolor po przygotowaniu,

Serca
– mają wyższą zawartość białka niż białe lub czerwone mięso,
– bogate źródło tianiny, tauryny, kwasu foliowego, selenu, cynku i witamin z grupy B,
– zawierają aminokwasy poprawiające metabolizm oraz składniki wpływające na produkcję kolagenu i elastyny

Gotuje się je na wolnym ogniu i podaje gdy nie są całkowicie ugotowane.

Język

– bogaty w tłuszcz, białko i witaminy z grupy B

Języki najczęściej się gotuje lub dusi. Przyznam, że nie miałam okazji spróbować jak smakują, ale jak tylko gdzieś znajdę to przetestuję 🙂

Mózg
– bogaty w kasy tłuszczowe Omega3

Gotuje się je przez 15 min, stanowią świetny dodatek do dań z patelni, po ugotowaniu można lekko podsmażać, są bardzo delikatne w smaku.

Dużą zaletą wszystkich podrobów jest przystępna cena przy bardzo dużej wartości odżywczej. Są pomocne w walce z anemią i przy niedoborach witamin B. Do tego nadają tradycyjnym potrawą troszkę bardziej ekstrawagancką twarz 🙂 Moim zdaniem, są idealnym uzupełnieniem diety jeśli tylko pokonamy barierę psychologiczną przed spożywaniem innych kawałków mięsa niż mięśnie. Ja najczęściej przygotowuje wątróbkę indyczą lub kurcząt po prostu wrzucając ją na parę 🙂 Tak ugotowaną dodaję do sałatek czy warzyw gotowanych. świetnie smakuje też w jajecznicy.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.