Czerwiec 13, 2012

Zzzzzzzzz…śpij dobrze

Czy kiedyś przyszło Wam do głowy, że zarwane noce mogą być przyczyną braku efektów w odchudzaniu? Badania od lat wskazują na zależność pomiędzy snem a odchudzaniem. Dlaczego? Wszystkiemu winne są hormony. Grelina jest jednym z nich i jej wartość wzrasta wraz ze zmniejszaniem się ilości snu. A wysoki poziom greliny pobudza apetyt. Drugim hormonem jest leptyna, która ma działanie przeciwstawne ponieważ odpowiada za uczucie pełności. Jeśli snu brakuje poziom leptyny spada, co powoduje, że nie jesteśmy w stanie rozpoznać kiedy jesteśmy tak naprawdę głodni a kiedy pełni. Zakłócenie równowagi pomiędzy tymi dwoma hormonami, spowodowane brakiem snu, skutkuje uczuciem wiecznego głodu i brakiem uczucia sytości, mimo spożytego posiłku. 

Zalecana dawka snu dla osoby dorosłej to od 7 do 9 godzin i nasze ciało mocno egzekwuje jakość i ilość snu, głównie dlatego, że sen jest kluczowy dla prawidłowej pracy systemu neurologicznego, endokrynologicznego, odpornościowego czy pokarmowego. Melatonina, która naturalnie wzrasta po zachodzie słońca oraz w trakcie nocy wyznacza rytm, który jest niezbędny dla prawidłowego odbierania sygnałów ze strony układu odpornościowego. Dlatego po zarwanej nocy jest np. większa szansa na złapanie przeziębienia. Ponadto sen poprawia pamięć i wpływa na zdolność myślenia, polepsza wyniki w treningu, poprawia humor i zwiększa poziom energii oraz podnosi tolerancję na stres. Z kolei brak snu (mniej niż 6 godzin dziennie) kojarzony jest z niskim poziomem przewlekłego stanu zapalnego oraz zmniejszeniem wrażliwości insulinowej. Do tego dochodzi mniejsza odporność na stres, rozkojarzenie, pogorszona odporność czy kiepski humor.
Jak poprawić jakość snu?
Dużą rolę w naszym naturalnym cyku snu odgrywa sztuczne światło, które zakłóca całodobowy podział komórkowy, co nie tylko negatywnie wpływa na nasz sen, ale również na cały nasz organizm. Podobnie niebieskie światło budzików wpływa niekorzystnie na produkcję melatoniny. Kwestia niestety dotyczy też komputerów. Warto przynajmniej 2 godziny przed pójściem do łóżka odpuścić sobie komputer, a zegarek cyfrowy zmienić na analogowy. Dobrą opcją jest też maska na oczy.
Negatywnie na sen wpływają złe nawyki żywieniowe, i to zarówno przejadanie się na noc, jak i położenie się z uczuciem głodu.
Jedną z częstych przyczyn zaburzeń snu jest siedzenie do późna w nocy. Nie tylko nie pozwala to na pełna organizmu ze względu na przerwanie fazy REM, ale również wpływa na zakłócenie rytmu dobowego. Ludzie racjonalizują ten fakt rozróżniając się na ranne ptaszki czy sowy i traktują jako naturalny podział. Nie ma tu nic naturalnego. Od milionów lat nasz cykl wyznaczały wschody i zachody słońca. Zaburzenie tego rytmu związane jest z wysokim poziomem kortyzolu, który rośnie ze względu na brak snu czy jakikolwiek inny stres obecny w naszym życiu (również zbyt dużo ćwiczeń czy restrykcyjna dieta). Kortyzol powinien być wysoki rano i spadać stopniowo w ciągu dnia. Gdy cykl ten jest zaburzony, rano z powodu niskiego poziomu kortyzolu, nie mam energii aby wstać, a wieczorem jego wysoki poziom nie pozwala nam zasnąć. Istotne jest, że wysoki poziom wpływa również na wzmożony apetyt, co utrudnia redukcję tkanki tłuszczowej.
Wiele się mówi o prawidłowej higienie snu i jest to podstawa, którą należy włączyć o naszego życia, gdy mamy problemy z jakością lub ilością snu. Istotne jest aby nie bagatelizować tej kwestii, nie zarywać nocy i następnego dnia nie nadrabiać kofeiną. Tak naprawdę nie można odespać utraconych godzin i każdy taki deficyt w regeneracji ma konsekwencje dla naszego zdrowia. I mówię to z własnego doświadczenia, ponieważ latami spałam po 4h dziennie i nic kompletnie nie działało aby sen wrócił.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.