Lipiec 14, 2012

Chondromalacja

Otrzymałam prośbę odnośnie zaleceń dietetycznych i chondromalacji. Temat nie był mi znany, mimo że tak naprawdę nie jest to rzadkie schorzenie. Przeszukałam swoje zasoby w poszukiwaniu jakiegoś protokołu i nic konkretnego nie znalazłam. Biorąc jednak pod uwagę przyczyny, mechanizm oraz objawy moim zdaniem można dietą wpłynąć na rozwój choroby.

 To co ja bym zrobiła, to przede wszystkim skupiła się na kwestii aktywności fizycznej i jej wpływu na kolano. Jest szereg zaleceń odnośnie dozwolonych form treningu, z czego moim zdaniem na uwagę zasługuje kwestia wzmocnienia bioder i zginaczy.

Odnośnie diety to jak w przypadku wielu chorób układu kostnego podstawą powinna być redukcja stanu zapalnego lub po prostu profilaktyka. Unikałabym nadmiernej ilości cukru (zwłaszcza w produktach mocno przetworzonych) oraz kwasów tłuszczowych Omega6 (czyli oleje roślinne, orzechy, pestki).
Skupiłabym się na wzmacnianiu tkanek koło kolana poprzez glukozaminę, chondoitrynę oraz MSM (metylosulfometan). Glukozamina jest strukturalną częścią kości, chondroityna częścią rzepki a MSM, czyli związek organiczny siarki, która blokuje niekorzystne procesy niszczenia tkanek, jakie zachodzą z wiekiem i pod wpływem przeciążeń. Dotyczy to zwłaszcza włókien kolagenowych. Niestety nie ma porządnych źródeł żadnego z wyżej wymienionych w diecie, pozostają suplementy, które najczęściej uzyskuje się z chityny znajdującej się w skorupkach i pancerzach krewetek czy homarów. Odnośnie MSM sprawa wygląda lepiej, ponieważ można włączyć do diety: jajka, ryby, brokuły, chudą wołowinę, drób, cebulę czy czosnek.
Dużo osób poleca też żelatynę/kolagen w problemach z kolanami. Osobiście uważam, że żelatyna np. w postaci rosołu czy też wywaru z mięśni, kości i innych części kurczaka ma cudowne właściwości ze względu na profil aminokwasowy, kolagen oraz multum minerałów. Trzeba tylko pamiętać, że taki wywar należy gotować na minimalnym ogniu minimum trzy godziny.
Ja ze swojej strony radziłabym jeszcze suplementację OMega3 i unikanie glutenu i nabiału na jakiś czas, ponieważ oba mogą mocno nasilić stan zapalny. Jeśli po miesiącu eliminacji tych produktów nie będzie poprawy, można spróbować je włączyć.

Kilka badań odnośnie zaleceń powyżej:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22058013
http://www.oarsijournal.com/article/S1063-4584%2807%2900055-6/abstract
http://coolinginflammation.blogspot.com/2008/09/glucosamine-paininflammation-relief.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16309928
 

Może ktoś z Was ma jeszcze jakieś pomysły lub zna rozwiązanie z autopsji?

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.