Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

14.07.2012

Chondromalacja

Otrzymałam prośbę odnośnie zaleceń dietetycznych i chondromalacji. Temat nie był mi znany, mimo że tak naprawdę nie jest to rzadkie schorzenie. Przeszukałam swoje zasoby w poszukiwaniu jakiegoś protokołu i nic konkretnego nie znalazłam. Biorąc jednak pod uwagę przyczyny, mechanizm oraz objawy moim zdaniem można dietą wpłynąć na rozwój choroby.

 To co ja bym zrobiła, to przede wszystkim skupiła się na kwestii aktywności fizycznej i jej wpływu na kolano. Jest szereg zaleceń odnośnie dozwolonych form treningu, z czego moim zdaniem na uwagę zasługuje kwestia wzmocnienia bioder i zginaczy.
Odnośnie diety to jak w przypadku wielu chorób układu kostnego podstawą powinna być redukcja stanu zapalnego lub po prostu profilaktyka. Unikałabym nadmiernej ilości cukru (zwłaszcza w produktach mocno przetworzonych) oraz kwasów tłuszczowych Omega6 (czyli oleje roślinne, orzechy, pestki).
Skupiłabym się na wzmacnianiu tkanek koło kolana poprzez glukozaminę, chondoitrynę oraz MSM (metylosulfometan). Glukozamina jest strukturalną częścią kości, chondroityna częścią rzepki a MSM, czyli związek organiczny siarki, która blokuje niekorzystne procesy niszczenia tkanek, jakie zachodzą z wiekiem i pod wpływem przeciążeń. Dotyczy to zwłaszcza włókien kolagenowych. Niestety nie ma porządnych źródeł żadnego z wyżej wymienionych w diecie, pozostają suplementy, które najczęściej uzyskuje się z chityny znajdującej się w skorupkach i pancerzach krewetek czy homarów. Odnośnie MSM sprawa wygląda lepiej, ponieważ można włączyć do diety: jajka, ryby, brokuły, chudą wołowinę, drób, cebulę czy czosnek.
Dużo osób poleca też żelatynę/kolagen w problemach z kolanami. Osobiście uważam, że żelatyna np. w postaci rosołu czy też wywaru z mięśni, kości i innych części kurczaka ma cudowne właściwości ze względu na profil aminokwasowy, kolagen oraz multum minerałów. Trzeba tylko pamiętać, że taki wywar należy gotować na minimalnym ogniu minimum trzy godziny.
Ja ze swojej strony radziłabym jeszcze suplementację OMega3 i unikanie glutenu i nabiału na jakiś czas, ponieważ oba mogą mocno nasilić stan zapalny. Jeśli po miesiącu eliminacji tych produktów nie będzie poprawy, można spróbować je włączyć.

Kilka badań odnośnie zaleceń powyżej:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22058013
http://www.oarsijournal.com/article/S1063-4584%2807%2900055-6/abstract
http://coolinginflammation.blogspot.com/2008/09/glucosamine-paininflammation-relief.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16309928
 
Może ktoś z Was ma jeszcze jakieś pomysły lub zna rozwiązanie z autopsji?

10 komentarzy:

  1. Dziękuję serdecznie :) Mam nadzieję, że artykuł pomoże nie tylko mnie ale też innym, którzy chorują na chondromalację.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jako doktor nauk medycznych pracownik laboratorium ortopedii eksperymentalnej troszke sie nie zgodze

    glukozamina nie jest skladowa kosci
    chondroityna nie jest skladowa rzepki (?) tylko chrzastki pokrywajacej wszystkie zakonczenia kosci z rzepka wlacznie

    niestety badania naukowe nie dowiodly pozytywnego dzialania na stawy ani suplementacji glukozamina ani zelatyna ani innymi tego typu suplentami

    przeanalizowanie np badan czy to in vitro czy in vivo odnosnie glukozaminy pokazuje albo rewelacyjna poprawe, albo jej brak
    suma summarum wychodzi zero powiazywane z efektem placebo, ewentualnie dzialaniem psychosomatycznym (w cos wierzymy bo nam tak w reklamie powiedzieli wiec to dziala)
    podobnie jest z glukocorticosterydami czy kwasem hyauloronic (nie wiem jak jest po polsku przepraszam)

    na reumatoidalne zapalenie stawow pomoze dieta, o ktorej tak duzo piszesz gdyz np obnizenie spozycia czy omega6 czy np glutaminianu sodu spowoduje obnizenie ogolnego stanu zapalnego organizmu, tym samym obnizy stan zapalny stawu

    chroniczne zapalenie stawu (Osteoarthritis, artroza) jest wywolane przez uszkodzenie mechaniczne chrzastki (w duzym uproszczeniu) i zadna suplementacja do ustna nic tu nie poradzi (poprzez krew do plynu stawowego ktory odzywia chrzastke (nie krew odzywia chrzastke) przenikna tylko substancje proste - w przypadku do ustnej suplementacji kwasem hyaluronic do krwi przenikna monocukry (to tak naprawde nie jest kwas tylko bardzo dlugi lancuch sacharydow) w przypadku zelatyny, pojedyncze aminokwasy. Chondrocyty nie dostana sygnalu z jakiego zrodla one pochodza. w tym przypadku tylko iniekcje dostawowe maja racje bytu. niestety nadal nie jest to jeszcze dobrze udowodnione naukowo, choc juz stosowane klinicznie

    Podziwiam twoj blog od dawna, bardzo podoba mi sie ze pod[pierasz wszystko badaniami. jako naukowiec taka forma danych jest dla mnie latwa do przyjecia/ a ze waze ponad 100 kg i bylam daleko od zdrowej diety bardzo sie ciesze ze tu trafilam i jestes dla mnie naprawde wielka inspiracja
    Mam wiele pytan w ktorych mam nadzieje bedziesz potrafila mi pomoc, jednak nie chcialabym zamieszczac ich tutaj, czy moglabym skontaktowac sie z Toba poprzez email?

    pozdrawiam serdecznie
    Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Hej Marta
      Dziekuję za odpowiedz.
      Szkoda, ze dopiero teraz, bo ciezko bedzie mi teraz chociaz przedstawic zrodla, z ktorych byly te wnioski...
      Niżej sa badania na ten temat, z ktorych wynika co napisalam...nie jestem w stanie ocenic czy to prawda, poniewaz temat jest mi zupelnie obcy.
      I tak sie zastanawiam czy chondromalacja to to samo co zapalenie stawu? Wg zagranicznych zrodel nie. Domyslam sie, ze w tym temacie jak w kazdym innym teroii jest wiele i trzeba miec sporo wiedzy dziedzinowej, aby umiec to posegregowac :)
      Jakbyś miala cos do dodania w tematcie np. zalecenia czy zrodla dla dzieczyny, która prosiła o poradę to byłabym wdzięczna, może przeczyta :)

      I oczywiście śmiało pisz maila, w kwestii utraty tkanki tłuszczowej czuję się zdecydowanie pewniej :)

      Usuń
  3. moze zle sie wyrazilam, nie pisalam o chondromalacji dokladnie
    raczej o skladowych o ktorych ty wspominalas i ogolnie o suplementacji

    ehhh pewnie namotalam przepraszam
    postaram sie znalezc wiedze dokladnie na ten temat (w ktorym tez nie jestem ekspertem) i uzupelnic wiedze o to co znajde w najnowszych journalach

    a maila wymoce :D

    OdpowiedzUsuń