Lipiec 21, 2012

Mam ochotę na…

Miałam nie tak dawno okres gdy namiętnie jadłam paprykę, później pomidory…mogłam ich zjeść tonę. Moje zachcianki nie pozostały niezauważone, i najczęstszy komentarz jaki słyszałam to taki, że ciało widocznie potrzebuje jakiegoś składnika. Czyżby? Czy nasze ciało jest tak mądre, że potrafi rozpoznać niedobory i domagać się o nie? Czy może pragnie tego od czego jest uzależnione?
Zależy. Głównie od tego czego pragniemy. 

1) Zboża (chleb, makaron, bułki) lub nabiał: wpływają na poziom endorfin i poprawiają nasze samopoczucie, wszystkiemu winne znajdujące się w nich sekwencje peptydów, mogą uzależniać (dlatego dzieci często chcą pić mleko matki po okresie niemowlęcym)

2) Białko (chudy kurczak, jajka, ryby): zdarza się bardzo rzadko i najczęściej po prostu brakuje białka w diecie

3) Czerwone mięso: pojawia się w momencie niedoborów żelaza

4) Sól (lub słone rzeczy): często pojawia się przy problemach z tarczycą lub nadnerczami, ponadto u osób spożywających za dużo potasu) który musi być w równowadze z sodem, sporo osób jest też uzależnionych od słonego smaku

5) Cukier (ciastka, czekolada, lody): nagła potrzeba zjedzenia cukru często jest spowodowana spadkiem jego poziomu we krwi, zwłaszcza gdy osoba je dużo przetworzonych węglowodanów lub jest konsekwencją niskokalorycznej diety i nagłej potrzeby dostarczenia energii. Potocznie mówi się o powiązaniu takich zachcianek z niedoborami minerałów jak np. magnez czy chrom. Nie do końca. Bardziej jest to związane z faktem, że niektóre minerały wpływają pozytywnie na procesy gospodarki węglowodanowej i mogą pomóc ją ustabilizować


6) Treściwe jedzenie (masło orzechowe, fast foody, tłuste potrawy): pojawiają się gdy ciało woła o energię, czyli gdy jemy za mało przez długi okres czasu i po prostu jemy za mało kalorii

Jedzenie dla komfortu
Często też pragniemy komfortowego jedzenia: czekolady, ciasta…czegoś co bardzo lubimy i daje nam poczucie bezpieczeństwa. Wskazuje to na kwestie emocjonalne i potrzeby niezwiązane bezpośrednio z dietą. Czasem jest to zły dzień, czasem niemiła sytuacja lub negatywne uczucia, które sprawiają, że traktujemy jedzenie jako pocieszenie czy sposób wynagrodzenia sobie przykrych doznań. Nie bez powodu mówi się o osładzania sobie życia 🙂


Niedobory substancji odżywczych
Dużo rzadziej ma miejsce sytuacja, że brakuje nam jakiegoś minerału i ma to najczęściej miejsce gdy nie jemy różnorodnie lub mamy pewne produkty wyeliminowaliśmy z diety zupełnie, np. po prostu ich nie lubimy. I tak gdy np. chcemy zboża może to oznaczać brak azotu, który znajduje się w mięsie czy rybach. Gdy pragniemy tłuszczu lub gazowanych napojów przyczyną może być niedobór wapnia, gdy mamy wiecznie ochotę na kawę lub herbatę często przyczyną jest brak żelaza i dieta uboga w sól.

Co zrobić?
Najprostszym sposobem na uniknięcie zachcianek jest zbilansowana zdrowa  dieta. Nie może być tu mowy o ograniczeniu kalorycznym lub makrodżywyczym. Potrzeba też czasu, aby organizm uzupełnił ‚stany magazynowe’ witamin i minerałów, zwłaszcza gdy byliśmy na diecie dłuższy  czas lub gdy jakość diety była uboga. Myślę, też że gdy już pojawi się jakaś zachcianka lepiej w umiarkowany sposób ja zrealizować niż pozostawić niezaspokojoną.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Hashimoto (autoimmunologiczna niedoczynność tarczycy)

Niedoczynność to poważny problem w ostatnich latach. Coraz więcej osób choruje i coraz częściej pacjent słyszy, że jego choroba to Hashimoto. Przeważnie... Zobacz więcej


Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Reaktywna hipoglikemia i insulinooporność

Problemy z poziomem glukozy we krwi są bardzo powszechne, ponieważ wile różnych czynników wpływ na stabilność glukozy we krwi. Stres, nieodpowiednia dieta,... Zobacz więcej


SIBO czyli najczęstszy powód Zespołu Jelita Drażliwego

Zespół jelita drażliwego to jedna z najczęstszych diagnoz na świecie. Nazywam ją workiem, do którego można wrzucić dosłownie wszystko, co daje objawy... Zobacz więcej


Gdy metylacja zawodzi – mutacja genu MTHFR

MTHFR – zapamiętajcie ten akronim, za kilka lat będzie o nim głośno. Dzisiejszy post, w moim odczuciu, jest jednym z ważniejszych. Przynajmniej... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.