Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

21.07.2012

Mam ochotę na...

Miałam nie tak dawno okres gdy namiętnie jadłam paprykę, później pomidory...mogłam ich zjeść tonę. Moje zachcianki nie pozostały niezauważone, i najczęstszy komentarz jaki słyszałam to taki, że ciało widocznie potrzebuje jakiegoś składnika. Czyżby? Czy nasze ciało jest tak mądre, że potrafi rozpoznać niedobory i domagać się o nie? Czy może pragnie tego od czego jest uzależnione?
Zależy. Głównie od tego czego pragniemy. 


1) Zboża (chleb, makaron, bułki) lub nabiał: wpływają na poziom endorfin i poprawiają nasze samopoczucie, wszystkiemu winne znajdujące się w nich sekwencje peptydów, mogą uzależniać (dlatego dzieci często chcą pić mleko matki po okresie niemowlęcym)

2) Białko (chudy kurczak, jajka, ryby): zdarza się bardzo rzadko i najczęściej po prostu brakuje białka w diecie

3) Czerwone mięso: pojawia się w momencie niedoborów żelaza

4) Sól (lub słone rzeczy): często pojawia się przy problemach z tarczycą lub nadnerczami, ponadto u osób spożywających za dużo potasu) który musi być w równowadze z sodem, sporo osób jest też uzależnionych od słonego smaku

5) Cukier (ciastka, czekolada, lody): nagła potrzeba zjedzenia cukru często jest spowodowana spadkiem jego poziomu we krwi, zwłaszcza gdy osoba je dużo przetworzonych węglowodanów lub jest konsekwencją niskokalorycznej diety i nagłej potrzeby dostarczenia energii. Potocznie mówi się o powiązaniu takich zachcianek z niedoborami minerałów jak np. magnez czy chrom. Nie do końca. Bardziej jest to związane z faktem, że niektóre minerały wpływają pozytywnie na procesy gospodarki węglowodanowej i mogą pomóc ją ustabilizować

6) Treściwe jedzenie (masło orzechowe, fast foody, tłuste potrawy): pojawiają się gdy ciało woła o energię, czyli gdy jemy za mało przez długi okres czasu i po prostu jemy za mało kalorii

Jedzenie dla komfortu
Często też pragniemy komfortowego jedzenia: czekolady, ciasta...czegoś co bardzo lubimy i daje nam poczucie bezpieczeństwa. Wskazuje to na kwestie emocjonalne i potrzeby niezwiązane bezpośrednio z dietą. Czasem jest to zły dzień, czasem niemiła sytuacja lub negatywne uczucia, które sprawiają, że traktujemy jedzenie jako pocieszenie czy sposób wynagrodzenia sobie przykrych doznań. Nie bez powodu mówi się o osładzania sobie życia :)

Niedobory substancji odżywczych
Dużo rzadziej ma miejsce sytuacja, że brakuje nam jakiegoś minerału i ma to najczęściej miejsce gdy nie jemy różnorodnie lub mamy pewne produkty wyeliminowaliśmy z diety zupełnie, np. po prostu ich nie lubimy. I tak gdy np. chcemy zboża może to oznaczać brak azotu, który znajduje się w mięsie czy rybach. Gdy pragniemy tłuszczu lub gazowanych napojów przyczyną może być niedobór wapnia, gdy mamy wiecznie ochotę na kawę lub herbatę często przyczyną jest brak żelaza i dieta uboga w sól.

Co zrobić?
Najprostszym sposobem na uniknięcie zachcianek jest zbilansowana zdrowa  dieta. Nie może być tu mowy o ograniczeniu kalorycznym lub makrodżywyczym. Potrzeba też czasu, aby organizm uzupełnił 'stany magazynowe' witamin i minerałów, zwłaszcza gdy byliśmy na diecie dłuższy  czas lub gdy jakość diety była uboga. Myślę, też że gdy już pojawi się jakaś zachcianka lepiej w umiarkowany sposób ja zrealizować niż pozostawić niezaspokojoną.

18 komentarzy:

  1. A ja mam pytanie z innej beczki- odnośnie cwiczen. Co ile miesięcy uważasz ze warto zrobic przerwę od treningów (takich 20 minutowych, 5 razy w tyg,) na regenerację? I czy wogole jest taka potrzeba?
    Uwielbiam krótki intensywny wysiłek, ale od dawna nie miałam przerw a boje sie przesadzić. Z drugiej strony boje sie ze zacznę "chodzić po ścianach" ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Od razu zaznaczę, że mimo tego, że ćwiczenia byly u mnie pierwsze niz zainteresowanie dieta to nie jestem ekspertem.
    Z mojego punktu widzenia wszystko zalezy od Twojego samopoczucia i to ono musi byc wyznacznikiem naszych decyzji. Jesli masz odpowiednia diete, nie czujesz sie wykonczona po cwiczeniach, nie masz uczucia, ze treningi ida gorzej lub ze nie ma postepu, jesli spisz dobrze w nocy to wszystko jest w porzadku. No i kwestia co oprocz cwiczen ma wplyw w Twoim zyciu na poziom stresu: czy jest to resstrykcyjna dieta, czy stres psychiczny. Moim zdaniem lepszy trening kilka razy w tyg (np. 3-4) niz codzienny i pozniej jakis okres przerwy. Wbrew pozorom po krotkich ale intensywnych cwiczeniach organizm potrzebuje sporo regeneracji. Mozesz zamiast robic przerwy sprobowac cwiczyc 2-3 razy w tyg intensywnie, a pozostaly czas wykorzystac na rozciaganie czy joge i zobaczyc jak sie bedziesz czuc :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A co sądzisz o alkoholu? Czy kieliszek czerwonego wina przy diecie takiej, jak twoja jest ok? Od jakiegoś czasu coraz bardziej zmierzam w kierunku tłustej diety. Lubię czasem napić się kilka łyków czerwonego wina.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aha i poprosimy częściej o pisanie jadłospisów, tego co zjadłaś danego dnia :)

      Usuń
  4. Patrzę na zdjęcie tych słodkości i bym wszamała... lubię wszelkie żelki, cukierki... ehhh

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem za jadlospisami! Często sobie nimi pomagam gdy nie mam pomysłu co by zjeść.

    OdpowiedzUsuń
  6. I odpisałam o winie w poscie o grzeszeniu :) Przez pomylke jakos :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam
    Pojawiła się nowa opcja dotycząca Spisu Blogów o odchudzaniu w którym ten blog jest jest zapisany: Dzięki temu spis będzie mógł jeszcze bardziej promować tego bloga :) Więcej informacji pod linkiem : http://bycidealna.blogspot.com/2012/07/nowy-spis-blogow-o-odchudzaniu.html

    Prosiłabym Cię o wybranie interesujących postów bo wiem że ten blog posiada ich najwięcej :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. A co jeśli ma się zachcianki na owoce?

    OdpowiedzUsuń