Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

12.07.2012

Sztuka równowagi

Równowaga jest nieodzowną częścią naszego życia. Często zapominamy jak ważne jest aby zachować balans w tym bardzo skomplikowanym świecie, w jakim żyjemy. Często nie do końca też wiemy co tak naprawdę oznacza równowaga i jak ją osiągnąć lub kiedy ją zaburzamy. Czego dotyczy równowaga w naszym życiu? Wielu aspektów. Mamy jedzenie/spalanie energii, relaks/stres, ćwiczenia/odpoczynek itd. Te wszystkie aspekty wpływają na nasz organizm powodując jakieś metaboliczne konsekwencje. 


Dwa kierunki
Rozróżniamy dwa kierunki takich konsekwencji. Może to być reakcja anaboliczna, która 'buduje' i potrzebuje energii lub kataboliczna, która 'rozkłada' i oddaje energię. System endokrynologiczny jest mocno zaangażowany w procesy metaboliczne poprzez wydzielanie hormonów, które regulują kierunek oraz natężenie przemian.
Anabolizm
W kontekście cząsteczek anaboliczne procesy używają monomerów aby zbudować polimery, np. aminokwasy w konsekwencji serii chemicznych reakcji dają proteiny. Dla wielu z nas słysząc anabolizm pierwsze skojarzenie to przyrost masy mięśniowej. 
Najczęściej anabolizm wymaga obecności takich hormonów jak: hormon wzrostu, IGF (1insulinopodobny czynnik wzrostu), insulina, testosteron czy estrogen.

Katabolizm
Katabolizm z kolei, jako przeciwstawny proces. zapewnia energię zarówno na poziomie komórkowym jak i globalnym. Wykorzystuje polimery, które są rozbijane do monomerów. Przykładem może być np. trawienie złożonych cukrów, które są rozkładane do postaci cukrów prostych.

Współpraca
Co ważne, gdy ciało rozkłada składniki odżywcze wytwarzana jest energia, przechowywana w molekule ATP czyli Adenozyno-5'-trifosforanu. Ta energia jest wykorzystywana dla procesów anabolicznych, czyli upraszczając można powiedzieć, że katabolizm tworzy energię, którą anabolizm konsumuje. Hormony potrzebne do katabolicznych procesów to kortyzol. glukagon, adrenalina oraz np. białek takich jak cytokiny.
Gdy katabolizm produkuje więcej energii niż anabolizm jest w stanie zużyć, nadmiar będzie musiał zostać zmagazynowany. Organizm taką energię gromadzi albo w postaci tłuszczu albo glikogenu.
Równowaga
Optymalnie byłoby aby organizm miał równowagę między procesami anabolicznymi i katabolicznymi.
To jak żyjemy może wspomagać pewne przemiany metaboliczne, zarówno w negatywnym, jak i pozytywnym aspekcie. Niestety wiele osób, które rozpoczyna walkę z odchudzaniem skupia się na nadmiernym wysiłku fizycznym oraz restrykcyjnej diecie, co sprzyja procesom katabolicznym. Do tego często dochodzi stres, brak snu i w konsekwencji następuje zaburzenie przemian metabolicznych. Może to doprowadzić do wielu poważnych powikłań, takich jak np. brak równowagi hormonalnej. A warto dodać, że nadmiar np. kortyzolu czy insuliny jest dla naszego zdrowia bardzo niebezpieczny i przyczynia się do wielu chronicznych chorób. Dodatkowo przy zaburzeniach metabolicznych nie tylko ciężko schudnąć ale też zaczynają pojawiać się problemy z hormonami tarczycy czy hormonami płciowymi, i często działa to na zasadzie 'efektu domino' - jedna zmiana hormonalna wywołuje kolejną i kolejną.

Zaburzenie równowagi
Przyczyną zaburzenia równowagi w naszym organizmie jest częste stereotypowe myślenie. Uważamy, że więcej ćwiczeń da lepsze i szybsze efekty, a mniej kalorii pomoże szybciej schudnąć. To skłania nas aby robić więcej, intensywniej, lepiej, szybciej.  Niestety czasem mniej znaczy więcej. Równowaga oznacza pozwolenie organizmowi na regenerację i budowę. Dlatego tak istotne jest zapewnienie mu też wsparcia w procesach anabolicznych. Oznacza to zbilansowaną, wartościową dietę oraz odpoczynek i relaks. Dotyczy to zarówno odpowiedniej ilości snu, jak również redukcji stresu. Dieta nie powinna być restrykcyjna czy mocno ograniczająca, a już na pewno nie powinna powodować wiecznego uczucie głodu, zmęczenia, braku energii. Ćwiczenia z kolei nie mogą być wykańczające, zbyt intensywne lub za częste, bo jedynym efektem będzie przetrenowanie i brak regeneracji, a co za tym idzie spadek formy. Radziłabym też unikać ćwiczeń jako sposobu na odstresowanie czy dostarczenie energii/pobudzenie. Trening jest stresem samym w sobie, i zamiast nas odstresować, tak naprawdę dodaje obciążenie. Dla relaksu dużo lepsza będzie aktywność taka jak spacer, jazda na rowerze, zabawa na dworze niż morderczy wysiłek fizyczny.
Dlatego następnym razem, zamiast zwlekać się rano zmęczonym z łóżka aby poćwiczyć, lepiej po prostu się wyspać.

I chciałabym dodać, dla tych wszystkich którzy odnoszą 'sukces' stosując restrykcyjne diety oraz sporo ćwiczeń, że konsekwencje przychodzą z czasem. Na początku wydaje się, że skoro są efekty w postaci redukcji wagi to robi się coś dobrego. Jednak wyznacznikiem dobrze działającego metabolizmu nie jest tylko ilość posiadanej tkanki tłuszczowej. I niektóre objawy pojawią się dużo później, często gdy już rozwinie się choroba. Tak naprawdę symptomy pojawiają się na samym końcu, i ich brak nie oznacza zdrowia. 

12 komentarzy:

  1. Słyszałyście o najskuteczniejszej technologii elektrostymulacji mięśni w Polsce? Zabieg próbny jest całkowicie bezpłatny w KAŻDYM salonie. Analiza sylwetki również. Dzięki temu przekonać się można, iż technologia ta faktycznie powoduje pracę mięśni. Bailine funkcjonuje w Polsce od parunastu lat, na świecie dłużej, jest to metoda dobra nie tylko dla osób, które chcą schudnąć, ale także pozbyć się cellulitu, ujędrnić skórę, wzmocnić mięsnie, a takze osób, które ze wzgledu na rozne urazy nie mogą ćwiczyc fizycznie. Metoda bailine absolutnie nie obciąża stawów, jest bezinwazyjna. Elektrostymulacja polega na pobudzaniu mięśni specjalnym prądem o natężeniu do 40 miniamperów. Do zalet zaliczyć możemy także przyspieszenie metabolizmu oraz poprawę krążenia krwi. Wiem, ze jako osoba reklamująca, moge wydać się mało wiarygodna, jednak sama po namowach przekonałam sie ze to działa. Z powodów zdrowotnych nie mogłam ponad pół roku ćwiczyć i zrobił mi sie straszny cellulit oraz przytyłam 8 kg. Wszystkiego tego pozbyłam się dzieki Bailine.
    www.bailine.pl www.poznan.bailine.pl www.bailine.gda.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy ja mogłabym mieć prośbę?

    Otóż chodzi o to, że stwierdzono u mnie chondromalację,czyli ubytki tkanki chrzęstnej w kolanach. Czy mogłabyś proszę umieścić post ze wskazówkami w jaki sposób za pomocą diety i suplementacji poradzić sobie z chorobą i wzmocnić moje stawy? Będę ogromnie wdzięczna! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam, że temat jest mi obcy. Interesowałam się trochę osteoporozą i artretyzmem jeśli mowa o chorobach układu kostnego, ale postaram się poszukać co można zrobić i czy są jakieś protokoły odnośnie diety i chondromalacji.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytając tego posta, usprawiedliwiłam się sama przed sobą z tego, ze nie ćwiczę, zawsze myślałam że robię źle, że powinnam, a tu się okazuje, że mój spacer jest dla mnie lepszy niż bezsensowny wycisk:)
    Klora tylko Ty sama pamiętaj o regeneracji.Buziaki:*

    OdpowiedzUsuń
  5. O.O jestem pod wrażeniem jaką posiada Pani wiedzę na tematy które właśnie mnie najbardziej interesują, mam tylko dwa pytania:

    1. Z czym wiąże się chęć zjedzenia czegoś słodkiego (np. jabłka, rodzynek, czekolady, cukierków)? z brakiem glikogenu? organizm chcę go w ten sposób uzupełnić? czy może z innej przyczyny?
    u mnie jest tak że nie ciągnie mnie do słodyczy, owoców itp ale czasem nadchodzi taki dziwny moment i czuje że powinnam zjeść jakiś prosty cukier, zwykle dzieje się tak kiedy brak mi energii, jest mi słabo, nic mi się nie chce, po wysiłku fizycznym lub jestem tak jakby "zmulona"

    2. Głód odczuwamy wtedy gdy cały pokarm opuści nasz przewód pokarmowy/organizm czy wtedy gdy energia ze spożytego pokarmu zostanie zużyta?
    Wiele się słyszy na temat aby spożywać węglowodany złożone i produkty o niskim IG które utrzymują sytość na dłużej jednak według mnie nie jest to do końca prawda. Ostatnio przetestowałam to na sobie: zwykle jem produkty o niskim IG, razowe, mało przetworzone itd. Któregoś dnia postanowiłam zamiast razowego chleba zjeść ten zwykły. Jadłam aż poczułam sytość i ta sytość utrzymywała się tak długo jak po zjedzeniu chleba razowego (ok. 4-6h) i czegoś tu nie rozumiem...
    proszę o odp, bardzo by mi to pomogło i ułatwiło prawidłowe odczytywanie sygnałów z własnego organizmu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń