Wrzesień 15, 2012

Czas na kawę

Uwielbiam kawę i wszystko co kawowe niemal tak bardzo jak kokosa. Swojego czasu piłam kilka kaw dziennie. Obecnie unikam kofeiny. Tęsknie…ale kawa nie jest dla wszystkich. Ludzie, którzy muszą pić kawę w celu stymulacji i rozpoczęcia dnia, z pewnością powinni jej unikać. Są też osoby zupełnie oporne na działanie kofeiny.
Jak to już bywa z jedzeniem, kofeina może mieć zarówno dobry jak i negatywny wpływ na organizm.

Kawa ma pewne pozytywne właściwości:
– poprawia czas reakcji, krótkotrwałą pamięć, efektywność (często kofeina stosowana jest w celach treningowych)
– stymuluje perystaltykę i pomaga w zaparciach
– wykazuje działanie zapobiegające chorobom serca (w umiarkowanych dawkach)
– zawiera antyoksydanty
– badania wskazują na jej ochronny wpływ na wątrobę

I niestety tutaj lista się kończy i zaczyna druga, bo kawa konsumowana często w nadmiarze niestety ma sporo minusów:
– zwiększa wydzielanie katecholaminy czyli hormonu stresu, która z kolei daje odpowiedź ze strony kortyzolu
– podniesiony kortyzol stymuluje wzrost insuliny oraz stanu zapalnego, a w konsekwencji może prowadzić do utraty wrażliwości komórek na insulinę i insulinooporności
– podwyższa poziom homocysteiny we krwi, która uznawana jest za czynnik rozwoju chorób serca i cukrzycy
– u wielu osób powoduje problemy trawienne takie jak zgaga, refluks, niestrawność i zaburzenie flory bakteryjnej jelit
– ma działanie uzależniające
– poprzez działanie moczopędne powoduje wydalanie minerałów takich jak wapń, magnez i potas, co zaburza równowagę elektrolitów w organizmie
– blokuje przyswajanie żelaza
– powoduje, że niektóre leki są słabiej przyswajane (np. tarczycowe)
– pogarsza proces detoksykacji wątroby
– wpływa na neuroprzekaźniki: zmniejsza poziom serotoniny oraz GABA w organizmie
– podnosi ciśnienie krwi
– według niektórych badań wpływa na reakcję systemu odpornościowego, co może nasilać lub wywołać choroby takie jak astma czy alergia
– może wywoływać migreny i bóle głowy
– zmniejsza przyswajanie witamin z grupy B

Umiarkowane spożycie kawy u osób zdrowych, których dieta, stres oraz sen są pod kontrolą nie wydaje się być szkodliwe. Najbardziej niebezpieczna jest mieszanka kawy, alkoholu oraz cukru. Nigdy nie należy też pić kawy na pusty żołądek. Nadmierna konsumpcja jest zawsze szkodliwa dla organizmu i wymaga suplementacji.

Zamiast kawy tradycyjnej lepsza jest zielona herbata lub chociażby kawa bezkofeinowa. Ludzie uzależnieni od kawy często maskują prawdziwy powód zmęczenia czy problemów z rozbudzeniem się o poranku. A dodatkowo dodają sobie więcej dolegliwości. Dlatego kawa może być bardzo zdradliwym nawykiem.

Pić czy nie? Każdy musi sam zdecydować 🙂

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Co słychać w paleo świecie? (by Victor)

Poniżej pierwszy paleo newsletter na Tłustym Życiu! W całości został przygotowany przez Victora.Niestety wszelkie odnośniki są tylko w języku angielskim, ale mimo... Zobacz więcej


Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.