Wrzesień 30, 2012

Estrogenowa przewaga (uwaga PMS)

Przewaga estrogenów kojarzy się najczęściej z kobietami starszymi. Niestety ten problem coraz częściej dotyczy młodych kobiet i nawet mężczyzn. I co ciekawe niekoniecznie zdajemy sobie sprawę co może wywoływać ten stan.

Co oznacza przewaga estrogenów?
Dominacja estrogenów ma miejsce nie tylko gdy ilość tego hormonu jest znacząco wyższa niż norma. Realnie, tak naprawdę ważny jest jego poziom w stosunku do innych hormonów, a w szczególności do progesteronu. Czyli oba hormony mogą być w zakresie norm laboratoryjnych, jednak na dwóch końcach. Nasza konwencjonalna medycyna nie uważa przewagi estrogenowej za jednostkę chorobową, mimo że badania wskazują na jej powiązanie z wieloma chronicznymi dolegliwościami.
Można tutaj wymienić: nieregularne okresy, zatrzymywanie wody, tycie, zimne ręce i stopy, alergie, spadek libido, suchą skórę i oczy, zmęczenie, wypadanie włosów, depresję, bóle głowy, bezsenność, PMS czy nowotwory piersi/prostaty.

Pomiatając kwestie stricte zdrowotne związane z brakiem równowagi hormonalnej, przewagę estrogenów można ‚zdobyć’ nieświadomie poprzez styl życia. Estrogeny bowiem znajdują się w postaci substancji naturalnych i sztucznych w naszym codziennym środowisku.


Skąd estrogen?
Jednym z największych ich źródeł jest plastyk Toksyczne substancje BPA, które występują w opakowaniach plastykowych (woda, pojemniki), sprzęcie sportowym, telefonach komórkowych i wielu innych produktach codziennego użytku, dostają się do naszego jedzenia, zwłaszcza gdy temperatura jest wyższa lub szczególnie gdy używamy plastykowych pojemników do odgrzewania jedzenia w mikrofalówce.
Substancje te mają udowodnioną aktywność w kwestii estrogenów. Badania wskazują również na silną korelację między BPA a otyłością.

Ale nie tylko plastyk jest groźny. Produkty, których używamy do pielęgnacji włosów czy skóry, preparaty do makijażu, także te do ochrony przeciwsłonecznej mają masę nienaturalnego estrogenu. Podobnie powszechnie stosowane pestycydy.

Naturalne źródła estrogenu najczęściej możemy znaleźć w masowo produkowanym mięsie (w tym drobiu), soi (bardzo wysoka zawartość) i mięcie. Również tkanka tłuszczowa produkuje estrogen, dlatego jeśli nie mamy pewności co do jakości kupowanego mięsa, warto wybierać te chudsze kawałki. Nasz własny tłuszczyk też produkuje estrogen 🙂


Jak się chronić?
  • Nadmiar estrogenów można niwelować odpowiednią dietą. Mowa tutaj głównie o warzywach (brokuł, kalafior, sałaty, kapusta) oraz owocach cytrusowych i awokado
  •  Aby detoks estrogenów (też innych hormonów) zachodził poprawnie należy koniecznie zadbać o prawidłową florę bakteryjną i regularne wypróżnianie, o czym pisałam już przy okazji posta na temat cyklu menstruacyjnego 
  • Warto unikać plastykowych opakowań do przechowywania jedzenia, zwłaszcza jeśli służą nam też do odgrzewania.
  • Używać ceramicznych lub szklanych pojemników
  • Filtrować wodę
  • Unikać pestycydów,myć dokładnie warzywa i owoce
  • Uważać na produkty do prania, zwłaszcza płyny do płukania z petrochemicznymi substancjami
    Unikać parabenów w kosmetykach
  • Zwracać uwagę na jakość mięsa
  • Wyeliminować soję i jej przetwory z diety

Polecam też ciekawy podcast na ten temat 🙂

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.