Wrzesień 28, 2012

Owocowo

Owoce są uważane potocznie za niezbędny komponent zdrowej diety. Witaminy, minerały, antyoksydanty…to wszystko z pewnością jest zaletą owoców. Od czasu do czasu pojawia się jednak wątpliwość czy warto jeść owoce. Wiele osób o to pyta, bo gdzieś słyszeli o tym, że owoce się źle trawią lub mają dużo cukru. Jeść czy nie?

Moim zdaniem owoce są świetne. Można je jeść. Ale nie każdy powinien. Jest parę kwestii związanych z owocami, które należy wziąć pod uwagę.

1) Fruktoza bywa przez niektóre osoby źle trawione. Nietolerancja fruktozy wbrew pozorom nie jest rzadką przypadłością. Stąd też bierze się przekonanie, że nie powinno się jeść owoców po posiłku.
Takim osobom poleca się konsumpcję owoców z większą zawartością glukozy niż fruktozy, np. bananów czy winogron.

2) Spożywane w nadmiarze lub te o wysokim IG są konkretnym źródłem cukru, co wywołuje odpowiedź ze strony insuliny i sprzyja magazynowaniu tkanki tłuszczowej. Dotyczy to głównie osób, które mają problem z metabolizmem węglowodanów i utrzymaniem stałego poziomu glukozy we krwi. Ponadto owoce dziś są dużo słodsze niż te jedzone przez naszych przodków. Warto podkreślić, że kiedyś owoce spożywane były sezonowo i głównie pomagały gromadzić tkankę tłuszczową na okres zimy.

3) Fruktoza ma negatywny wpływ na leptynę, czyli hormon odpowiadający za uczucie sytości. To dlatego możemy zjeść kilo owoców i po godzinie znów czuć głód. Z tego powodu nie polecam owoców osób z nadwagą, które często mają problemy z leptynoopornością.

4) Fruktoza jest metabolizowana bezpośrednio w wątrobie. Co oznacza, że jej nadmiar po prostu zmusza wątrobę do wzmożonej pracy, a przekształcona w glukozę fruktoza spożywana w nadmiernych ilościach w końcu odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej (nie jest wykorzystywana  w celach energetycznych). To ona jest odpowiedzialna za np. stłuszczenie wątroby.

5) W reakcji fruktozy z białkiem oraz jednonienasyconymi kwasami tłuszczowymi powstaje produkt końcowy AGE, który jest odpowiedzialny za uszkadzanie komórek i w rezultacie stan zapalny.

6) Nadmiar fruktozy powoduje odkładanie kwasu moczowego, co powoduje np. kamicę nerkową, bóle stawów czy artretyzm.

7) Komórki nowotworowe uwielbiają fruktozę jako źródło energii.

Oczywiście wszystkie powyższe mają odniesienie do dużej konsumpcji fruktozy przez jakiś dłuższy czas. Badania wskazują, że fruktoza bywa zupełnie bezpieczna dla zdrowego człowieka w małej ilości i jeśli dzienna ilość kalorii z tego źródła nie będzie wysoka. Optymalnie jest to 10%, ale niektóre źródła wskazują bezpieczną granicę nawet ok 20%. Na pierwszy rzut oka wydaje się to sporo, ale musimy pamiętać, że fruktoza to nie tylko owoce. To też soki, napoje, suszone owoce czy słodycze, gdzie występuje w ogromnej ilości.

Nie polecałabym w ogolę spożywania owoców osobom z dużą nadwagą lub problemem z poziomem cukru we krwi. Reszta nie powinna się przejmować 1-2 owocami w ciągu dnia 🙂

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.