Październik 2, 2012

Dietetyczne paradoksy

W poszukiwaniu idealnej diety można natrafić na kilka zaskakujących odkryć na temat jedzenia. Co ciekawe wszystkie, do których chcę dziś nawiązać zaprzeczają konwencjonalnej wiedzy czy raczej stereotypowemu myśleniu na temat odżywiania…..mowa o dietetycznych paradoksach.


1) Francuski paradoks
Zastanawialiście się kiedyś czemu Francuzi są szczupli i rzadko zapadają na choroby serca, mimo tłustej i bogatej w alkohol diety?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1768013/
http://heart.bmj.com/content/90/1/107.full

Wnioski:
– nasycone kwasy tłuszczowe nie powodują chorób układu krążenia 
– małe porcje przyjemnego jedzenia
– dużo chodzenia
– wino ma masę antyoksydantów
– brak podjadania

2) Azjatycki paradoks
Zastanawialiście się kiedyś czemu Azjaci są szczupli i mają niski odsetek występowania chorób nowotworowych, mimo konsumpcji ryżu i soi?

http://www.marksdailyapple.com/the-asian-paradox-how-can-asians-eat-so-much-rice-and-not-gain-weight/#axzz287vZAZfC
http://www.sciencedaily.com/releases/2006/06/060606183717.htm
http://www.healthizen.com/diet-nutrition/the-south-east-asian-paradox.aspx

Wnioski:
– dużo codziennej aktywności
– eliminacja glutenu
– nieprzetworzone produkty
– fermentowane jedzenie
– dużo zielonej herbaty
– mało nabiału

3) Dietetyczny paradoks
Zastanawiliście się kiedyś dlaczego osoby przechodzące na dietę czasmi tyją zamiast chudnąć?

http://www.bodyrecomposition.com/research-review/the-dieters-paradox-research-review.html
http://www.myscp.org/pdf/short%20articles/jcps_10-00088_180.pdf

Wnioski:
– liczenie kalorii nie ma sensu
– dietetyczne produkty nie są ani zdrowe, ani nie pomagają schudnąć
– ćwiczenia nie spalają aż tak dużo kalorii jak myślimy
–  sztuczne słodziki sprzyjają przybieraniu na wadze

4) Eskimoski paradoks
Zastanawialiście się kiedyś dlaczego Eskimosi są jednymi z najzdrowszych ludzi, mimo że ich dieta składa się głownie z mięsa i tłuszczu?

http://discovermagazine.com/2004/oct/inuit-paradox
http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/07/inuit-lessons-from-arctic.html

Wnioski:
– mało kwasów tłuszczpwych Omega6
– dużo kwasów tłuszczowych Omega3
– tłuste ryby są bogatym źródłem witamin
– witamina C jest formowana z kolagenu występującego w mięsie wielorybów i fok
– mięso ssaków morskich oraz ryb jest bogate w antyoksydanty
– mało węglowodanów i praktycznie zero cukru

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.