Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

09.10.2012

Stres cz. III - jak go okiełznąć?

O tym czym jest rozregulowanie systemu nerwowego i jego konsekwencjach pisałam w poprzednich postach (1,2). Dziś o tym co zrobić gdy w naszym życiu stres jest częstym gościem i wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie, decyzje czy relacje z innymi. Ponieważ pierwotną przyczyną zaburzenia równowagi systemu nerwowego jest przeciążenie układu współczulnego, wszelkie działania powinny być skupione na przywróceniu równowagi układu wegetatywnego, co spowoduje powrót do stanu gdzie dominującym układem będzie przywspółczulny. Tylko w stanie przywspółczulnym człowiek może się regenerować i leczenie będzie skuteczne.



Radzenie sobie ze stresem wymaga bardzo indywiudalnego podejścia w każdym przypadku. Istotne jest aby wszystkie stresory były rozpoznane i na tej podstawie odpowiednie działania moją zostać podjęte. Jest to bardzo kompleksowe podejście, które nie tylko ma za zadanie bezpośrednią redukcję przyczyn stresu, ale również szereg technik oraz zmian w sposobie życia, które pobudzą układ przywspółczulny do aktywności.

Podstawowym krokiem jest identyfikacja stresorów w naszym życiu. Pomocna może być lista potencjalnych żródeł stresu, która znajduje się w pierwszym poście na ten temat. Ponieważ stres może być zarówno emocjonalny jak i fizyczny, każdy stresor wymaga zaadresowania w odpowiedni sposób. Inne metody będą dostępne dla osoby, która ma niewłaściwą dietę, inne dla kogoś kto jest narażony na toksyny i jeszcze inne dla np. przepracowanych i psychicznie zmęczonych ludzi.

Ogólne zalecenia dotyczące stylu życia:
- dużo odpoczynku każdego dnia co oznacza w praktyce: odpowiednią ilość snu i przestrzeganie pory snu (22-23 wieczorem)
- lekka aktywność fizyczna: spacery, zabawa, gry
- intensywne ćwiczenia są zakazane, powodują odpowiedź systemu endokrynologicznego, która dodatkowo obciąża układ przywspółczulny (interwały, ćwiczenia siłowe, HIITy)
- lista wdzięczności (kilka rzeczy każdego dnia za jakie jesteśmy wdzięczni)
- unikanie toksyn środowiskowych (chemia w środkach czystości czy produktach do higieny, plastykowe opakowania, pestycydy, środki owadobójcze)
- redukcja sytuacji, które mogą nas zbytnio emocjonować (również tych pozytywnych)
- unikanie osób, które nie wpływają na nas pozytywnie
- śmiech
- masaż, akupresura, akupunktura

Ogólne zalecenia dotyczące diety:
- unikanie nadmiernego spożycia cukru
- eliminacja olejów roślinnych oraz utwradzanych tłuszczy roślinnych
- mała podaż skrobii (zboża, ziemniaki, warzywa straczkowe), która poprzez odpowiedź insuliny wpływa na odpowiedź układu współczulnego
- unikanie sztucznych dodatków (słodzików, wzmaczniaczy smaku i zapachu, konserwantów, barwników)
- odstawienie używek (nikotyna, kawa, alkohol)
- regularne posiłki (krótkie przerwy między posiłkami)
- obecność tłuszczy, zwłaszcza kwasów tłuszczowych Omega3 w diecie
- warzywa i owoce w nieograniczonej ilości (za wyjątkiem skrobiowych)
- włączenie do diety sfermentowanych produktów (kiszone ogórki i kapusta, kefir)
- unikanie diet nieskoenergetycznych, niskotłuszczowych i niskowęglwoodanowych
- troska o zdrowe jelita, wyregulowanie procesów trawiennych, zwrócenie uwagi na nietolerancje pokarmowe

Ogólne zalecania co do suplementacji:
(Ludzie z zaburzonym na skutem stresu układem nerwowym mają sporo niedoborów witamin i minerałów, dlatego suplementacja powinna być opcją do rozpatrzenia)
- witamina C (w stresie zapotrzebowanie mocno rośnie - min 2-3g dziennie)
- cynk, wit B-complex i dodatkowo B5 oraz B6
- magnez
- Omega3
- zioła: melisa, rumianek, mięta, koszyczek chmielu, walerian, lawenda, głóg, gotowe mieszanki
- adaptogeny: rhodiola, ashwagandha, holy basil, gotu kola, żeńszeń, suma, korzeń lukrecji, reishi, schisandra

Co istotne to systematyczność i konsekwencja w zarządzaniu stresem. Nie wsytarczy tydzień pomedytować i połknąć kilka leków. Pewne zmiany w mózgu i odpowiedzi ze strony neurotransmitorów oraz układu hormonalnego wymagają odpowiedniej ilości czasu, aby na nowo wydeptać sobie prawidłówe ścieżki. Ludzie z poważną dysregulacją układu nerwowego muszą stsoować się do powyższych zaleceń nawet 2-3 lata. Wszystko zależy od stadium w jakim dana osoba się znajduje. Niemniej jednak terapia naturalna moim zdaniem powinna być pierwszym krokiem w leczeniu, na podanie antydepresantów i sztucznych hormonów zawsze będzie czas.



12 komentarzy:

  1. lista wdziecznosci pomaga, to widze po sobie. stres emocjonalny to cos okropnego. mi ulge przynosza cwiczenia, np. tak dlugie bieganie az nie bede miala sily na kolejne 20 metrow. no ale wtedy kolo sie zamyka i wracamy do punktu wyjscia... jeszcze kwestia zajadania stresu. 'bananek. jeszcze jeden. i jeszcze daktyli. jeszcze tylko 2, zasluzylam sobie...'

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko wymaga czasu...ja nie umiałam przestać ćwiczyć długo, ale powoli małymi krokami odpuściłam codzienne treningi. I mój stan emocjonalny też zyskał, w końcu śpię lepiej. Ponadto konsekwencja...codzienne medytacje, relaks, suplementacja i po kilku tygodniach będzie lepiej.
      Zajadanie stresu jest ciężkim tematem. Przeważnie po jedzeniu posiłku człowiek nie czuje satysfakcji i ulgę przynosi mu zjedzenie czegoś dobrego, często też te uczucie nie mija dopóki nie zostanie zaspokojone. Czasem nawet przypomina fizyczny ból i wywołuje emocje takie jak złość, irytacja...Druga kwestia, że w stresie chronicznym apetyt jest zwiększony i jest to prawdziwy fizyczny sygnał organizmu, który nie minie nim nie uporamy się z budowaniem odporności organizmu na stres.
      Przyznam, że nie sądze aby powstrzymywanie się na siłę mogło pomóc...raczej znalezienie takiego 'pocieszającego' jedzenia, które nie będzie dla nas destrukcyjne. Tymczasowo oczywiście.
      Nie wierzę, że można być zdrowym fizycznie bez komfortu psychicznego i czasami zaadresowanie działań w tą mentalną stronę jest konieczne.
      Większość rzeczy, które wymieniłam w poście wykonuję sama i naprawdę czas jest najlepszym lekarstwem.
      I nie napisałam w poście, ale jak ktoś naprawdę jest chronicznie zestresowany to polecam również homeopatię - ważne tylko aby wszystko co robimy robić niezaleznie od tego jak się danego dnia czujemy. Bo gdy pojawi się stres jest już za późno.

      Usuń
  2. Korzyść może przynieść zastosowanie prądów selektywnych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam pytanie,
    Zrobiłam test źrenicy i źrenica się po chwili rozszerza i pulsuje, nocne poty, czasami problemy ze snem, do tego dochodzi przewaga estrogenowa i wydłużone cykle (do 50 dni). Czy w takiej sytuacji wizyty na siłowni (3 razy w tyg, 1h) są bezpieczne i korzystne?

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziekuję dziekuję za pomoc

    OdpowiedzUsuń