Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

31.05.2012

Czas na smoothie!

Koktajle cieszą się bardzo dużą popularnością nie tylko wśród odchudzających. Są zdrowe,łatwe w przygotowaniu, można je zabrać z sobą i komponować na miliony sposobów.
Oczywiście unikamy wersji dosładzanych lub opartych wyłącznie na owocach i nabiale. 


30.05.2012

Węglowodany - podstawy

Ponieważ polecam dietą mniejszą w spożycie węglowodanów (niekoniecznie niskowęglowodanową) i wykluczającą węglowodany przetworzone postanowiłam napisać coś więcej na temat węglowodanów aby nie było wątpliwości ile ich tak naprawdę potrzebujemy i jakie jeść.


29.05.2012

Czy Ty też nie możesz przestać?

Dieta, do której nawiązuje mój blog opiera się na prawdziwym, zdrowym i nieprzetworzonym jedzeniu. Często budzi to skrajne reakcje jak mówię, że niektóre produkty zostały z niej całkowicie raz na zawsze wykluczone. Głównie dotyczy to słodyczy, fast foodów, przekąsek, ciast, słodzonych napojów itd. I zauważam, że o ile łatwo jest podjąć próbę zdrowego odżywiania i wytrwać konsekwentnie x dni czy tygodni to często po tym czasie następuje odpuszczenie...jakby blokada pękła. Może to być specjalna okazja typu wesele czy impreza, może stresujący dzień lub jakieś nieprzyjemne wydarzenie i nim się zorientujemy pochłaniamy to wszystko czego obiecaliśmy sobie nie ruszać. Zastanawialiście się dlaczego? Może to właśnie znak, że jesteśmy uzależnieni od śmieciowego jedzenia. Jak rozpoznać uzależnienie?

Jedzonko

1) sałatka: mix sałat, spory kawałek pieczonego kurczaka, pół awokado, jajko, pomidorki, ogórek kiszony, kilka rzodkiewek, pół papryki, kiełki brokuła

2) kawałek pieczonej wołowiny, kawałek wątróbki z kurcząt (na oko razem miały 120-150g), cukinia (2 szt.) duszona z małym opakowaniem szpinaku  olejem kokosowym, pół brokuła, kilka dużych pomidorków

3) kawałek pieczonego łososia, sałatka z kapusty, marchwi, sałaty rzymskiej, papryki, koktajl z mleka kokosowego, selera naciowego, ekstraktu kakaowego i stewii

Przyznam, że śniadaniowa sałatka była tak wielka, że zjadłam ja na 2 razy w odstępie 1-1,5 godzinnym :)

28.05.2012

Obalamy mity - metabolizm

 Metabolizm jest tematem cieszącym się dużym zainteresowaniem. Szybki i sprawny kojarzy nam się z sukcesem w odchudzaniu. Niestety jest też tematem, który niesie z sobą wiele niedomówień i błędnych założeń. Pisałam już kiedyś o niektórych z nich, a dziś małe podsumowanie. Oto kilka najczęstszych mitów dotyczących metabolizmu:

26.05.2012

Dlaczego unikać masła orzechowego?

Orzechy ziemne dla wielu z nas oznaczają coś dobrego. Potocznie mówi się, że orzechy są źródłem dobrych tłuszczy i warto je jeść. Warto, z tym że orzeszki ziemne nie mają nic wspólnego z orzechami. Tak naprawdę są to rośliny strączkowe.
Masło orzechowe również kojarzy nam się ze zdrowym, przepysznym produktem. I rzeczywiście ma świetny smak, jest bogate w niacynę, kwas foliowy i magnez. Jest też dobrym źródłem polifenoli, czyli przeciwutleniaczy. I to tyle z dobrych aspektów.

24.05.2012

Ile tak naprawdę ważymy

Kompozycja ciała jest podstawowym pojęciem w przypadku mowy o odchudzaniu. Często nasze wyniki mierzymy w ilości zgubionych kilogramów lub centymetrów, podczas gdy to właśnie kompozycja powinna być kluczowym miernikiem.
Ogólnie mówiąc kompozycja ciała to miara tłustej oraz chudej masy naszego ciała, które razem dają po prostu wagę. Idealnie jest aby chuda masa była wyższa niż tłusta, czyli więcej mięśni niż tkanki tłuszczowej. Są oczywiście wyjątki gdy np. zmieniona kompozycja ciała nie jest wynikiem nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej, a np. utratą mięśni czy tkanki kostnej.

23.05.2012

Wnętrzności

Podroby są niesamowicie smaczne, w gruncie rzeczy dużo lepsze w smaku niż wiele innych mięs. Do tego pełne substancji odżywczych i łatwe w przygotowaniu. Tanie. A mimo wszystko wciąż wiele osób ma opory przed jedzeniem wnętrzności :)
Wielu nawet nie próbuje przekonać się do podrobów, uważając jedzenie żołądków, nerek czy wątroby za odrażające. Wątróbka w szczególności źle nam się kojarzy jeszcze z czasów dzieciństwa. A przecież jedzenie zwierząt w całości jest naturalne i praktykowane od milionów lat. Dopiero od niedawna, gdy wraz z budową supermarketów mięso wylądowało na plastykowych tackach ludzie odeszli od jedzenia wnętrzności na rzecz mięśni. Co tak naprawdę jest sporą stratą i osobiście uważam, że jeśli poświęcamy zwierzęta na pożywienie to powinniśmy jeść całość :)

22.05.2012

Zabójca bakterii

Utrzymanie równowagi flory bakteryjnej naszego organizmu jest kluczowe dla dobrego samopoczucia i zdrowia. Jednym z czynników, który narusza ją w dużym stopniu są antybiotyki. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że konsekwencje antybiotykoterapii mają o wiele bardziej długoterminowy efekt na organizm niż uważamy.

21.05.2012

Jedz tłuszcz aby zrzucić tłuszcz

Niskotłuszczowa i niskokaloryczna dieta w pewnym momencie zyskała dużą popularność i zaczęła być utożsamiana ze zdrowym sposobem na odchudzanie. Produkty beztłuszczowe, czy to 0% czy 30% mniej tłuszczu, są coraz bardziej powszechne i dostępne w sklepach.
Oczywiście pozbawianie jedzenia tłuszczu często oznacza również zwiększenie ilości węglowodanów i sztucznych dodatków, aby nadrobić brak smaku, który został stracony podczas odtłuszczania. W rezultacie jemy mniej tłuszczu, więcej węglowodanów waga wcale nie spada.
A jest tak dlatego, że tłuszcz dietetyczny nie wpływa na ilość tkanki tłuszczowej, nawet więcej...trzeba jeść tłuszcz aby tracić tłuszcz.

20.05.2012

Toksyny (nie)groźne

Co mają wspólnego: płatki śniadaniowe, oleje roślinne (kukurydziany, sojowy, słonecznikowy(, cukier (w tym też syrop glukozowo-fruktozowy) oraz przetworzona soja (mleko sojowe, mąka sojowa)?
Wszystkie te produkty są toksynami. Brzmi dziwnie prawda?
Toksyna to najprościej mówiąc coś co jest zdolne do wywołania choroby lub uszkodzenia komórek ciała, gdy dostanie się do organizmu. Toksyny to nie tylko chemiczne substancje jak pestycydy, ciężkie metale czy zanieczyszczenia. Nawet woda może być toksyczna w wysokich ilościach.
Istotny jest tutaj mechanizm: toksyna w małej ilości jest mało toksyczna, jej szkodliwość rośnie wraz z ilością konsumpcji, co jest kluczowe dla zrozumienia działania toksyn w typowej diecie. Nie rozchorujemy się ot tak od płatków czy olejów roślinnych lub batonika. Przynajmniej nie od małej ilości i nie od razu.

19.05.2012

Kiedyś było inaczej....

Jak już pewnie wszyscy wiedzą popieram i stosuję dietę, która jest powrotem do naszych korzeni. Jako gatunek ewoluowaliśmy polując i zbierając to co oferowała natura. Nasze ciała również dzisiaj działają optymalnie wtedy gdy jemy zgodnie z naszymi genami. Zostaliśmy w jakiś sposób stworzeni do takiego, a nie innego sposobu żywienia. Podobnie jak królik nie je mięsa, a lew zbóż. 
Modernizacja naszego życia doprowadziła jednak do wielu zmian również w kontekście naszej diety. Przestaliśmy jeść jedzenie, zaczęliśmy jeść produkty. Albert Einstein powiedział kiedyś, że człowiek jest jedynym gatunkiem, które jest na tyle mądry aby produkować własne jedzenie i na tyle głupim, aby je później jeść.

18.05.2012

H2O

Post może banalny, ale wciąż kwestia jest ważna i zaniedbywana. Mowa o wodzie :)
Picie wody w dużych ilościach jest powszechnie zalecane dla zdrowia i utraty wagi. Przytaczane są takie argumenty jak przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej redukcje apetytu, zwiększenie energii.

17.05.2012

Obżarstwo

Temat posta niby jest jednoznaczny, ale chyba niewystarczający...Ciężko ująć w jedno słowo szereg zachwianych zachowań związanych z jedzeniem takich jak: napady głodu, kompulsywne jedzenie, przejadanie się. Są one wiązane z psychologicznymi kwestiami, czego nie podważam, ale myślę że odpowiednia dieta potrafi zminimalizować takie reakcje i pomóc uzyskać równowagę.
Wierzę, że zwiększenie ogólnej satysfakcji z jedzenia i zmniejszenie uczucia pustki czy niezaspokojenia lub niezadowolenia z diety, może bardzo pomóc.

16.05.2012

Chroniczny stan zapalny

Często pisząc o różnych dolegliwościach wspominam o stanie zapalnym organizmu. Nie wszyscy wiedzą co tak naprawdę ten termin oznacza, zwłaszcza, że w naszym słowniku nie ma nawet odpowiedniej nazwy na taką reakcję organizmu.

Generalnie istnieją dwa typy stanu zapalnego: ostry lub przewlekły. stan ostry jest naturalną reakcją naszego organizmu na stres lub dowolny uraz, który trwając dłuższy okres czasu potrafi przerodzić się w stan chroniczny i spowodować szereg problemów ze zdrowiem.

Jedzonko

Ponieważ przyznaję się, że kompletnie zapomniałam o umieszczaniu jadłospisów i przypomniał mi dopiero wczorajszy komentarz, to dziś od razu się poprawiam :)

15.05.2012

Co złego w Dukanie?

Dieta Dukana jest niezwykle popularna dietą, uważaną za cudowny sposób na szybkie pozbycie się kilogramów. Czy faktycznie moda na białko jest dobrym sposobem na walkę z nadwagą?
Nie będę opisywać na czym dokładnie polega, mam wrażenie, że nie ma osoby, która nie wiedziałaby o co chodzi...a chodzi głównie o białko :)

14.05.2012

Antykoncepcja a przyrost wagi

Przyrost wagi podczas stosowania antykoncepcji hormonalnej jest bardzo powszechną obawą wśród kobiet, mimo że badania nie potwierdzają aby te najczęściej stosowane tabletki (zawierające zarówno estrogen jak i syntetyczny progesteron) powodowały tycie. Skąd więc to przekonanie o tuczących właściwościach pigułek?
 

12.05.2012

Wskazówka na sobotę

Ile osób zaczyna zmieniać nawyki żywieniowe i po jakimś czasie wraca do starych? Ile postanawia, że od poniedziałku/nowego roku/po wakacjach/po świętach itd. zacznie dietę?

A wszyscy ci, którzy odnoszą jakiś sukces w utracie wagi i nagle z powodu byle pokusy idzie na marne cała praca, bo jedna pokusa rodzi następna? Znają to wszyscy....od tych, których dopadł efekt jo-jo, przez weekendowych objadaczy, aż po tych, którzy wieczorami nadrabiają cały dzień zdrowego jedzenia. 

Jest na to jeden sposób. Jeśli jesteś zmęczony zaczynaniem od nowa, to przestań się poddawać :)  Nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że zajmie trochę czasu, czas i tak upłynie. Zmiany nie przyjdą od razu, ale przyjdą jeśli będziemy konsekwentni. Każdy posiłek, każdy trening, każda dobra decyzja to krok bliżej. Każda zła to kilka wstecz. Tak to działa. To co ważne, to iść do przodu, lepiej wolno do celu niż biec sprintem, a następnie z taką samą szybkością się cofać.


11.05.2012

Naturalnie słodka stewia

Wraz ze świadomością jak bardzo szkodliwy jest cukier wiele osób szuka naturalnego sposobu na zaspokojenie słodkich zachcianek. Czytelniczka Agnieszka zapytała o stevię i postanowiłam napisać trochę więcej, ponieważ stawia jest  bardzo popularna za oceanem, a u nas nie każdy nawet wie co to właściwie jest. 

10.05.2012

Je co chce i nie tyje....

Często to o czym pisze spotyka się z kontrą w postaci pytań i stwierdzeń. Np.:
- skoro ziarna są złe to czemu niektórzy jedzą je cały dzień i nie tyją?
- weganie jedzą tonę owoców i nic im nie jest
- koleżanka je same słodycze i jest chuda
itd.
Oczywiście to wszystko jest prawda. Wierzę głęboko, że nie jest to nawet rzadko spotykane. Jednak nauka na podstawie ewolucji oraz tego co wiemy na dzień dzisiejszy skłania mnie do innych wyborów żywieniowych i innego sposobu na zapewnienie sobie zdrowia i szczupłej sylwetki.
 

Wskazówka na czwratek

Wiele się mówi, że ocet jabłkowy odchudza. I tak i nie, ponieważ ocet to prosty sposób na obniżenie reakcji organizmu na posiłek bogaty w węglowodany. Badania wskazują, że dodanie octu jabłkowego do ziemniaków obniża reakcję insuliny i hamuje jej gwałtowny wyrzut. Inne badania przeprowadzone w Japonii wskazują, że jedna-dwie łyżki octu jabłkowego pomagają w utracie wagi, tłuszczu i obniżają poziom trójglicerydów.
Można spróbować, bo ocet pięknie komponuje się z oliwą jako dressing do sałatek :)

09.05.2012

Lepsze węglowodany?

Węglowodany to temat bardzo subtelny, ludzie albo boją się ich albo racjonalizują ich obecność w diecie, zwłaszcza jeśli chodzi o pełnoziarniste produkty :)
Prawda jest taka, że potrzebujemy glukozy...ale nie musimy jej jeść. Organizm jest w stanie na nasze potrzeby wyprodukować ja na kilka sposobów. Osobiście nie jestem fanką diet o bardzo niskiej ilości węglowodanów. Uważam, że możemy jeść ich tyle, na ile nasza tolerancja i wrażliwość węglowodanowa pozwoli.

08.05.2012

Tuczący stres

Stres jest obecny w naszym życiu w większym lub mniejszym stopniu niezależnie od naszej woli. Większość osób myśląc o stresie nawiązuje do psychiczny stresu i jako przyczynę podaje: utratę pracy, kłótnię, problemy finansowe, korki itd.
Niewiele osób zdaje sobie natomiast sprawy, że stres jest także wywoływany przez kwestie fizyczne takie jak: bezsenność, przewlekłe infekcje, stany zapalne, choroby autoimunnologiczne, toksyny, dietę czy nadmiar aktywności fizycznej.
Nie potrzeba stresu psychicznego  aby wywołać stan przewlekły, w którym nadmiar jest chronicznego stresu non stop. Wystarczą powyższe czynniki.


07.05.2012

Mleczna kraina

Nabiał to wszystko to co pochodzi z mleka zwierzęcego. Na przykład: mleko krowie, ser, masło, jogurt, twarożek, śmietanka. lody itd.

Nietolerancja laktozy w mniejszym lub większym stopniu dotyka ponad 70% dorosłych na całym świecie. Wszystko przez brak enzymu rozkładającego cukier znajdujący się w mleku czyli laktozę, który po okresie niemowlęcym zanika. W konsekwencji niestrawione białko powoduje takie problemy jak przybieranie na wadze, alergie, astmę, nadprodukcję śluzu, trądzik czy wysypki.

06.05.2012

Zespół złego wchłaniania fruktozy

Termin jest mało powszechny, mimo że sporo ludzi cierpi na tą przypadłość. Co to dokładnie jest?

04.05.2012

Rozstanie z cardio

Celem odchudzania powinna być utrata tkanki tłuszczowej, nabranie masy mięśniowej, prawda? Wielokrotnie pisałam już jak ważna jest kompozycja ciała. Regularne ćwiczenia nie zastąpią właściwej diety, która jest podstawą w całym procesie, ale z pewnością mogą pomóc.
Wiele osób, zwłaszcza dotyczy to kobiet, gdy podejmuje się aktywności fizycznej wybiera ćwiczenia cardio (bieżnia, rowerek, aerobik) jako preferowany trening. I to jest jeden z większych błędów popełnianych wciąż masowo. 

03.05.2012

Kurcze pieczone

Prosty przepis na pieczonego kurczaka. Proste, wartościowe danie pełne białka i tłuszczu. Do tego warzywa i obiad gotowy.  Ważne jest aby nie pozbywać się skóry (jest zdrowa) oraz nie odlewać na siłę tłuszczu który wydobędzie się z kury.



Jak to strawić?

Poprawne trawienie jest niezbędne aby składniki odżywcze były absorbowane, odporność na choroby była wysoka oraz nasze samopoczucie bez zarzutu. Ponieważ system trawienny jest powiązany z systemem odpornościowym, nerwowym oraz gospodarką hormonalną, ważne jest abyśmy dbali o poprawne trawienie.
Trawienie zaczyna się tak naprawdę od węchu. Sam zapach pieczonego kurczaka, ciasta wyciąganego z piekarnika czy świeżych owoców wywołuje reakcję w postaci produkcji śliny, kwasów żołądkowych lub kwasu solnego oraz enzymów trzustkowych. Te procesy są odpowiedzialne za rozpad, absorpcję oraz trawienie jedzenia w naszym organizmie.


02.05.2012

A może jajko?

Wciąż boimy się jajek. Kojarzą nam się z wysokim poziomem cholesterolu i Wielkanocą. I wciąż jemy ich za mało. Dlaczego warto jeść jaja?