Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

27.06.2012

Co sie stało z głodem?

Wiele z Was zapewne sukces diety uzależnia od kalorii...niezależnie jak się czujecie na takiej diecie. Niektórzy za pewne stwierdzą, że da się przeżyć i regularne posiłki (5 razy dziennie) pomagają...do czasu. Większość z Was, po odpowiednim czasie dojdzie do tego samego wniosku:  liczenia kalorii i na tej podstaw ustalanie ile i co jeść jest męczące i prowadzi do frustracji. Głód, zmęczenie, drażliwość, wmawianie sobie, że nie czuje się głodu, wieczne ważenie produktów i czytanie tabel kalorycznych to tylko niektóre znaki, że liczenie kalorii nie jest nam obce. Do tego dochodzi wieczne zamartwianie się  i stres gdy waga nie idzie w dół, a przecież z prostego rachunku matematycznego wyszło nam, że powinna.

25.06.2012

Wskazówka na poniedziałek

Mało kto wie ile naprawdę cukru jest w tym co jemy...Jeśli jecie cokolwiek co ma tabelkę i są w niej wyodrębnione cukry to ilość (g) podzielcie przez 4 i...tyle łyżeczek cukru jest w tym produkcie.
Co więcej, tak naprawdę jak podzielicie ilość wszystkich węglowodanów nie będzie to błędne, ponieważ każdy węglowodan na końcu zostaje przekształcony do cukru (glukoza lub fruktoza).

Co w mailu piszczy...olej rzepakowy!

Marta zapytała mnie o olej rzepakowy, który jak słusznie zauważyła raz był polecany przeze mnie a ostatnio zanegowałam jego użycie :) Jak to jest naprawdę ?
Olej rzepakowy jest potocznie używany za zdrowy. Uzyskuje się go w procesie hybrydyzacji nasion rzepaku. Wątpliwość związana z jego pozytywnym wpływem na nasz organizm wynika głównie z faktu, że był on obecny w diecie naszych przodków, stąd ewolucyjnie można przyjąć, że jest pożądany i krzywdy nam nie zrobi. Wielu ekspertów w dziedzinie żywienia i zdrowia poleca olej rzepakowy jako źródło dobrych tłuszczów. Obecna wiedza skłania jednak do zmiany poglądów, stąd moja pierwsza nota na temat oleju rzepakowego nie jest już aktualna. 

Ah chudą być...

Obraz kobiety na przełomie wieków uległ niesamowitej zmianie. Wiele z Was obwinia kierowany w mediach kult szczupłej sylwetki jako przyczynę własnych kompleksów i powód do walki z nadwagą. Co prawda zauważam na pozór pozytywną zmianę w całym modelu nowoczesnej kobiety wysokorozwiniętego kraju. Jeszcze nie tak dawno musiała być chuda. Teraz to za mało. Musi być nie tylko szczupła, ale dodatkowo silna. Nie tylko chuda, ale również wyrzeźbiona. Nie jest to trend dominujący, ale zauważalny. A co gorsze, na wierzchu tego podejścia pojawia się racjonalizujący argument zdrowia. Zdrowe odchudzanie, zdrowe ciało, zdrowa dieta, zdrowy styl życia itd. I nie byłoby w tym nic złego gdyby taka szczupła kobieta była najbardziej optymalnym przykładem zdrowia. Nie jest.

21.06.2012

Jedzonko

9:00 kawałek pieczonego fileta z indyka, 100g serc kurczaka, mix sałat, pomidor, ogórek kiszony, papryka, rzodkiewki, olej z awokado, kiełki brokuła,
2łyżki suszonego kokosa
koktajl z limonki i aminokwasów
13:00 wołowina bez kości, warzywa na parze: brokuł, szparagi, cukinia, kalafior, oliwa z oliwek, zioła
16:00 pudełko pomidorków koktajlowych, kilka kostek czekolady domowej
19:00 omlet z dwóch jajek i szynki smażony na oleju kokosowym, bakłażan, resztki kalafiora z obiadu, miska kapusty kiszonej

Generalnie cały dzień byłam głodna, podobnie jak cały tydzień. Zmieniam treningi i podejrzewam, że też stąd zmiana apetytu (mimo, że paradoksalnie zmniejszam ilość ćwiczeń). Głodować nie potrafię, więc jem więcej i tyle :)

Adwokat diabła

Jak już pewnie wiecie nadmiar węglowodanów, zwłaszcza ich przetworzona forma, ma wiele negatywnych efektów na nasze zdrowie. Udowodniono też ich uzależniające działanie, czego możecie się nie spodziewać to ich powiązanie z ogólnie pojętym poczuciem szczęścia.
Tak, węglowodany wpływają na nasz nastrój. Wiedzą o tym doskonale diabetycy, którzy mocno odczuwają korelację pomiędzy zmianami poziomu cukru i zmianami nastroju. 

20.06.2012

Trening HIIT

Wczoraj zdałam sobie sprawę, że praktycznie cały blog poświęcam tematyce odchudzania, podczas gdy tak naprawdę moją przygoda ze zdrowym odżywianiem zaczęła się od ćwiczeń. Początki były skromne, ćwiczyłam jakieś 30 min dziennie z małą intensywnością. Z czasem zaczęłam poważniej trenować. Duże obciążenia, duża intensywność i paradoksalnie nie tak duże efekty. Intensywne treningi i brak prawidłowej regeneracji po pewnym czasie doprowadziły mój organizm do wyczerpania, poziom kortyzolu był bardzo wysoki, zamiast chudnąc mój organizm magazynował tkankę tłuszczową, pojawiła się bezsenność. Paradoksalnie wysoki kortyzol wpływał na podwyższony poziom adrenaliny przez co nie miałam problemów ze zmęczeniem czy brakiem energii.

18.06.2012

Protokół autoimmunologiczny

System autoimmunologiczny ma za zadanie chronić organizm przed mikrorganizmami, takimi jak wirusy czy bakterie poprzez wytwarzanie przeciwciał lub uwrażliwienie limfocytów. W prawidłowym mechanizmie odpowiedź systemu autoimmnunologicznego nie jest skierowana przeciw komórkom własnego ciała, ale w niektórych przypadkach komórki odpornościowe atakują komórki własne, te które tak naprawdę powinny chronić. W konsekwencji prowadzi to do szeregu chorób autoimmunologicznych. Normalnie system odpornościowy potrafi odróżnić 'własne' od 'obce'. Niektóre limfocyty są w stanie reagować przeciw własnym wywołując reakcję autoimmunologiczną, w różnym stopniu dla różnych przypadków. Dla większości ludzi nie oznacza to jednak żadnej reakcji chorobowej. Problem pojawia się gdy gdy pojawia się zakłócenie normalnego procesu kontrolnego, co pozwala limfocytom uniknąć nie zareagować poprawnie lub gdy jest jakaś zmiana w tkance ciała i rozróżnienie na własne i obce zanika.

14.06.2012

Ulubiona dziewiątka

Jakbyście mieli wymienić 9 ulubionych rzeczy do jedzenia? Takich, które można ciągle jeść i to w dużej ilości. Moje top jedzenie to:
1) Pomidory
Mogłabym jeść kilogram dziennie i każdy rodzaj. Jem ich za dużo i nigdy mi się nie nudzą.
2) Czerwona papryka
Lubię najbardziej ze wszystkich, kiedyś musiałam się powstrzymywać, bo jadłam klika dziennie )
3) Brokuł
Uwielbiam pod każdą postacią. Na zimno, na ciepło, na surowo. W zupie, sałatce, gotowany czy pieczony.
4) Olej kokosowy, mleko, wiórki, chipsy
Do wszystkiego...jem same i jako dodatek. Z oleju robię czasem czekoladę, a z mleka kokosowego coś a la lody.
5) Kurczak
Koniecznie ze skórą i jak najtłustsze kawałki. Takiego świeżo upieczonego mogę zjeść pół. Uwielbiam też podroby drobiowe takie jak serca czy w wątroby.
6) Jajka
Co prawda ostatnio mi się mocno znudziły, ale okresami jem je codziennie.
7) Krewetki
Mogłabym jeść codziennie, niestety w praktyce (ze względu na dostępność i cenę) jem dużo rzadziej.
8) Sałata i szpinak
Jem codziennie w dużej ilości, tak naprawdę nigdy nie zastanawiałam się czy lubię, po prostu idealnie nadają się do sałatek.
9) Cynamon
Nie do końca jedzenie :) Mam obsesję cynamonową. uwielbiam wszystko z dodatkiem tej przyprawy. Najczęściej dodaję do koktajli, herbaty czy nawet warzyw.

Oprócz wymienionych są produkty, które jem codziennie, ale niekoniecznie lubię jak: cukinia, rzodkiewka, ogórki, kiełki, bakłażan, seler naciowy, oliwę z oliwek czy awokado.  Są też takie, które jem rzadziej ale lubię bardzo jak: sardynki, łosoś, limonki, pieczarki, brukselkę, szparagi, marchewki, cebule czy kapustę kiszoną. 
Nigdy nie jem (głównie dlatego, że nie lubię): szczypiorku, chrzanu, kminku, korzenia selera, korzenia pietruszki, buraków.
Oczywiście piszę w ramach produktów, które mogłabym spożywać, bo jak pewnie już każdy zdążył zauważyć w mojej diecie nie ma przetworzonych produktów, nabiału, zbóż czy warzyw strączkowych. Z własnego wyboru prawie nie jem też owoców i orzechów :)

13.06.2012

Jedzonko

10:00 sałatka: pieczone udko kurczaka (150g mięsa), awokado, pomidorki koktajlowe, mix sałat, ogórek kiszony, rzodkiewki, papryka, przyprawy

14:00 łosoś pieczony (duży dzwonek), warzywa zapiekane: brokuł, kalafior, cukinia, szparagi, 2 łyżki oleju kokoswego

18:00 naturalna wołowa szynka (5 plasterków), 2 jajka, paczka szpinaku, miska kapusty kiszonej z marchewką, dwa pomidory


Zzzzzzzzz...śpij dobrze

Czy kiedyś przyszło Wam do głowy, że zarwane noce mogą być przyczyną braku efektów w odchudzaniu? Badania od lat wskazują na zależność pomiędzy snem a odchudzaniem. Dlaczego? Wszystkiemu winne są hormony. Grelina jest jednym z nich i jej wartość wzrasta wraz ze zmniejszaniem się ilości snu. A wysoki poziom greliny pobudza apetyt. Drugim hormonem jest leptyna, która ma działanie przeciwstawne ponieważ odpowiada za uczucie pełności. Jeśli snu brakuje poziom leptyny spada, co powoduje, że nie jesteśmy w stanie rozpoznać kiedy jesteśmy tak naprawdę głodni a kiedy pełni. Zakłócenie równowagi pomiędzy tymi dwoma hormonami, spowodowane brakiem snu, skutkuje uczuciem wiecznego głodu i brakiem uczucia sytości, mimo spożytego posiłku. 


Bunt wagi cz.II


Dalsza część sposobów na zastój w odchudzaniu.

11.06.2012

Bunt wagi cz. I

Efekt plateau dopada praktycznie niemal każdego kto zaczyna przygodę z dietą i odchudzaniem. Jest to zastój wagi, który utrzymuje się mimo przestrzegania przez nas zasad diety. Może trwać nawet kilka miesięcy. Jak sobie poradzić i skąd wiedzieć, że to plateau?
Gdy nasza dieta i aktywność fizyczna nie uległa zmianie i jesteśmy pewni, że po drodze nie było małych grzeszków, a wciąż ważymy za dużo lub gdy tkanka tłuszczowa uparcie nie chce zniknąć z okolicy brzucha to może być to :)

08.06.2012

Złe nawyki

Dzisiejszy post będzie krótki i dotyczy złych nawyków jedzeniowych. Nie odnosi się do tego co jemy ale jak jemy :) Warto popracować nad tymi złymi nawykami aby polepszyć swoje zdrowie i stosunek z jedzeniem.

1) Podjadanie
Oczywiście przekąski są dozwolone na diecie i czasem po prostu trzeba coś podejść, ale mowa tutaj o tym 'złym' podjadaniu. Często jest to nieświadome pochłanianie paczki czipsów na imprezie czy ciasteczek u koleżanki. Dotyczy to także pseudo zdrowych batoników musli czy płatków. Zamiast tego lepiej podjeść warzywa, owoce czy orzechy.

2) Jedzenie gdzie indziej niż przy stole
Jedzenie powinno być świadome i powinno być czynnością samą w sobie. Często jedząc w aucie czy na stojąco w kuchni nie odnotowujemy ile jemy i nie mamy poczucia, że zjedliśmy. Warto celebrować posiłki, nie tylko dla zaspokojenie głodu ale również dla psychicznego komfortu i satysfakcji z jedzenia.

3) Jedzenie w pośpiechu
Wszyscy to znamy i praktykujemy, ale warto zwolnić. Wpłynie to nie tylko na lepsze trawienie ale również nie doprowadzi do przejadania, jak to ma miejsce gdy jemy szybko i zjadamy dużo więcej niż myślimy. Ponadto mózg potrzebuje czasu aby odebrać sygnały kiedy jesteśmy najedzeni.

4) Wykonywanie innych czynności podczas jedzenia
Tutaj jestem mistrzem...mogłabym robić sto rzeczy na raz jednocześnie jedząc. W rezultacie po chwili nie pamiętam nawet, że cokolwiek jadłam. Dodatkowo gdy wykonujemy inne zadania podczas jedzenia często wpływa to na nasze decyzje odnośnie tego co jemy.

5) Brak planowania
Podejmowanie decyzji co zjeść w chwili głodu jest zgubne. Gorsze jest tylko rozmyślanie gdy głód nas już dawno dopadł i już musimy coś zjeść. Szansa, że pod ręką będzie coś wartościowego gdy wcześniej nie zadaliśmy sobie trudu aby zaplanować naszą dietę (w tym iść na zakupy i przygotować posiłki) jest bardzo mała. strategia jest podstawą każdego działania.

06.06.2012

Jedzonko dziś i dlaczego gotowe diety nie działają?

7:00 po treningu porcja bcaa plus 2 morele i kilka truskawek (nie ma to żadnego uzasadnienia, rzadko jem owoce, po prostu miałam tak nieodpartą chęć, że nie mogłam się powstrzymać i wylądowały tak dziwnie solo po treningu)
10:00 sałatka: pieczony filet z indyka (50g), wędlina naturalna drobiowa i wołowa (razem jakieś 70g), jajko, pół awokado, paczka pomidorków koktajlowych, ogórek kiszony, pół papryki, kilka rzodkiewek, mix sałat, oliwa z oliwek, przyprawy (wielka porcja, z racji tego ze teoretycznie po treningu głoduję, to następny posiłek jest znacząco większy i bardziej kaloryczny)
14:00 smażone serca oraz żołądki kurcząt (100g), brokuł, kalafior, cukinia, szparagi pieczone w piekarniku (ogromna porcja - po pół wszystkiego)
18:00 pstrąg wędzony, szpinak smażony z pieczarkami, kawałek kalafiora i brokuła z obiadowego gotowania, kilka łyżek wiórek kokosowych

05.06.2012

Zamienię tłuszcz w mięśnie

Stwierdzenie, że mięśnie ważą więcej niż tłuszcz jest powszechnie słyszane i powtarzane wśród od odchudzających i ćwiczących. Istotne jest tutaj dodanie jednego elementu aby to zdanie miało sens, ponieważ mięśnie wcale nie są cięższe niż tłuszcz. 2kg mięśni jest równe 2kg tłuszczu. Co istotne i czego brakuje w tym zdaniu to podkreślenie, że mięśnie mają po prostu większą gęstość wagowo i ta sama waga po prostu zajmuje mniejszą objętość. Czyli poprawnie byłoby stwierdzić, że taka sama waga mięśni zajmuje mniejszą przestrzeń niż tkanka tłuszczowa.

04.06.2012

Po treningu

Posiłki potreningowe często są problemem dla wielu osób. Istnieje bowiem sporo teorii co, jak i kiedy jeść. Wątpliwości dotyczą składników makrodżwyczych, kalorii, pory posiłku czy też jakości jedzenia.
Od razu zaznaczę, że nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Wszystko zależy od celu jaki chcemy osiągnąć. Gdy nasze treningi mają poprawić nasze zdrowie i zapewnić nam długie życie, posiłek potreningowy może się znacznie różnić od tego, który ma pomóc w osiągnięciu jak najlepszych wyników w treningu.