Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

31.07.2012

Jak ważne są zdrowe jelita?

Zdrowe jelita są oznaką zdrowego organizmu. Hipokrates twierdził, ze wszystkie choroby mają swój początek we wnętrznościach :) Jelita wspomagają prawidłową pracę układu trawiennego, chronią przed infekcjami, regulują metabolizm i wpływają na odporność. Jestem pewna, że niewiele osób zdaje sobie sprawę jak zaburzona praca jelit wpływa negatywnie na całe ciało i jak bardzo poważne mogą być konsekwencje. To właśnie w jelitach dochodzi do wchłaniania składników odżywczych, ale również tam mogą znajdować się patogeny i toksyny. Jest to stosunkowo nowy temat, ale bardzo szybko dochodzą nowe fakty potwierdzające zależność między zdrowymi jelitami, a wieloma chorobami.

                                           

30.07.2012

Cholesterol - dobry? zły?

Boimy się cholesterolu jak ognia...dlatego tyle osób uważa, że nasycone kwasy tłuszczowe, a zwłaszcza tłuszcze zwierzęce, są prowadzą do odkładania tłuszczu w tętnicach, co z kolei skutkuje chorobami serca. Nie jemy więc masła, smalcu, tłustych mięs i ograniczamy jajka. I to nasz wielki błąd, ponieważ każda komórka ciała potrzebuje cholesterolu. 

29.07.2012

Małpa widzi, małpa robi


Każdy wie, że teorii na temat zdrowia, żywienia i ich korelacji jest wiele. Często są to poglądy wykluczające się wzajemnie i totalnie sprzeczne. Musi tak być. Niemniej jednak jest kilka tez powtarzanych non stop, które mimo tego, że nie mają nic wspólnego z prawdą, zdarzyły mocno zakorzenić się w naszych głowach. Oto kilka moich ulubionych bzdur, którymi nas karmią:

28.07.2012

(Nie)zdrowe śniadanko

Musli/płatki + owoce + jogurt = standardowe zdrowe śniadanie...przynajmniej sporo osób tak uważa. Nie wiem czy można zacząć poranek gorzej, zwłaszcza bez świadomości i w przekonaniu, że robimy coś dobrego. Oczywiście można zjeść pół tortu, ale przynajmniej wtedy wiemy, że nie jest to najlepszy wybór. Jogurt z dodatkami wydaje się całkiem sensowny, i być może dlatego nie podejrzewamy, że takie śniadanie ani jest zdrowe, ani wartościowe.

27.07.2012

Sens zmian w diecie i jedzonko

Często od różnych osób słyszę, że mój sposób odżywiania nie jest dla nich. I tu padają dwa argumenty: 'to nie dla mnie'  lub 'nie potrzebuje'. Od dawna zastanawiam się, co tak naprawdę oznacza, że ktoś nie potrzebuje jeść zdrowo. Czy chodzi tylko o to, że taka osoba nie odczuwa, żadnych dolegliwości zdrowotnych czy może nie potrzebuje schudnąć? A może ma już swoją dietę, która działa.

26.07.2012

Dietetyczna pomoc w migrenie

Leczenie migren jest niezwykle trudne ze względu na częste trudności z ustaleniem przyczyny, co w praktyce oznacza, że przeważnie pacjent zostaje odesłany do domu z recepta na leki przeciwbólowe i ogólnymi mało skutecznymi zaleceniami.
Przyczyn migreny może być wiele, od zaburzeń hormonalnych po problemy trawienne. Bez kompleksowej diagnostyki oraz holistycznego podejścia nie sposób tak naprawdę znaleźć powodu chronicznych bóli. Są jednak substancje w jedzeniu, które mogą wpływać i nawet wywoływać bóle głowy. Dlatego zastosowanie protokołu eliminacyjnego może być pierwszym krokiem w przypadku bezradności osób cierpiących, którym klasyczne podejście lekarzy nie przynosi ulgi. 


24.07.2012

Błonnik

Od kilku lat panuje moda na błonnik. Są już płatki śniadaniowe, pieczywo i nawet jogurty wzbogacone błonnikiem. Do tego tona różnych suplementów, które mają pomóc na wszystkie trawienne dolegliwości i dodatkowo (według powszechnej opinii) zapobiegać np. nowotworom jelit.
Niestety badania (1) (2) nie potwierdzają ochronnego działania błonnika w przypadku raka jelita ani innych chorób jelit. Co więcej, sporo badań pokazuje, że spożywany w nadmiarze błonnik bardziej szkodzi niż pomaga.

23.07.2012

Białeczko

Ilość spożywanego białka jest jedną z większych wątpliwości osób, które rozpoczynają odchudzanie lub zaczynają jeść lepiej. Ze wszystkich stron dochodzą informacje jak bardzo białko potrzebne jest w diecie, jak świetnie wpływa na utratę tkanki tłuszczowej (Dukan wszędzie) i sporo osób sugerując się tymi wszystkim doniesieniami zwiększa konsumpcję produktów takich jak serki wiejskie, twarogi czy jogurty, no może czasem mięso. 


22.07.2012

Grzeszę :)

Dawno nie pisałam co jadłam. Nie było się w sumie czym chwalić. Ostatnio moja dieta jest nudna, banalna i nie do końca zdrowa :) Dużo stresu, dużo pracy, wieczne zmęczenie...i jakoś niekoniecznie człowiek stawia idealną dietę za piorytet. Z pewnością ostatnio jem więcej niż bym chciała. Dużo komfortowego jedzenia plus czasem produkty, które uważam za mało zdrowe :) Staram się zawsze aby 90% mojej diety było w miarę przyzwoite, więc nie ma tragedii, chociaż moje gorsze wybory ewidentnie mi nie służą :)

21.07.2012

Mam ochotę na...

Miałam nie tak dawno okres gdy namiętnie jadłam paprykę, później pomidory...mogłam ich zjeść tonę. Moje zachcianki nie pozostały niezauważone, i najczęstszy komentarz jaki słyszałam to taki, że ciało widocznie potrzebuje jakiegoś składnika. Czyżby? Czy nasze ciało jest tak mądre, że potrafi rozpoznać niedobory i domagać się o nie? Czy może pragnie tego od czego jest uzależnione?
Zależy. Głównie od tego czego pragniemy. 


19.07.2012

Jakim spalaczem jesteś?

Często pisząc o odchudzaniu zwracam uwagę jak ważne jest przestawienie naszego organizmu na spalanie tłuszczu. Dla wielu osób nie jest to jednak intuicyjne i jednoznaczne. Oczywiście każdy z nas chciałby spalać tłuszcz z ciała, jednak jest dość skomplikowany i wymagający proces.

18.07.2012

Ale przecież jem zdrowo...

Wraz z większa oglądalnością bloga pojawia się coraz więcej krytyki, wątpliwości i nawet złośliwości odnośnie tego co piszę. Nie jest to jakaś znaczna część całokształtu reakcji...i nie przeszkadza mi ten fakt. Jakby nie patrzeć każdy kto robi cokolwiek innego niż większość i przekracza normy konwencjonalnego podejścia automatycznie naraża się na takie reakcje i jestem tego świadoma.
Sama nie uważam aby to co pisze, i to co wierzę było aż tak szokujące. Wydaje mi się to sensowne, logiczne i nie mam absolutnie emocjonalnego stosunku do tego jak jem i czego nie jem.
Wiemy, że jedzenie wpływa na nasze zdrowie i jest w stanie być lekarstwem oraz profilaktyką i chyba naturalne jest, że ludzie zawsze będą się interesować w jaki sposób zoptymalizować dietę, aby żyć w zdrowiu długie lata. A to o czym chcę dziś napisać to taka jakby geneza mojego odżywiania. Dlaczego jem jak jem teraz? Dlaczego unikam zboża i nabiału? Dlaczego nie jem przetworzonych rzeczy?

17.07.2012

Jak jednak zjeść to zboże?

Zbierałam się do tego posta od dawna, komentarz pod jednym z postów troszkę mnie zmotywował :) Tyle osób mocno oburza się, że odradzam jedzenie zboża i bombarduje mnie tysiącem argumentów, dla których powinnam zmienić zdanie. Zdania nie zmienię, ale rozumiem, że sporo ludzi nie wyobraża sobie życia bez chleba, makaronu i tym podobnych. Dlatego postanowiłam napisać więcej jak to jest z tymi zbożami, pełnym ziarnem oraz czy jest jakaś zdrowsza alternatywa.

15.07.2012

Zgaga i refluks w innym świetle

Temat nigdy nie był mi szczególnie bliski, mimo że teoretycznie powinien. Jakiś czas temu miałam wykonywaną gastroskopię i podobno był refluks :) Nigdy w życiu nie odczuwałam żadnych objawów i do dziś nie wiem jak to jest z moim refluksem. Jakiś czas z temu z kolei natknęłam się na kilka ciekawych materiałów dotyczących tego zagadnienia, i były dla mnie tak zaskakujące, że postanowiłam zagłębić się bardziej. Przyznam, że temat jest bardzo obszerny i będę przedstawiać wiele informacji bardzo krótko i konkretnie, ale gdyby ktoś chciał mogę dany wątek rozwinąć.

14.07.2012

Chondromalacja

Otrzymałam prośbę odnośnie zaleceń dietetycznych i chondromalacji. Temat nie był mi znany, mimo że tak naprawdę nie jest to rzadkie schorzenie. Przeszukałam swoje zasoby w poszukiwaniu jakiegoś protokołu i nic konkretnego nie znalazłam. Biorąc jednak pod uwagę przyczyny, mechanizm oraz objawy moim zdaniem można dietą wpłynąć na rozwój choroby.

12.07.2012

Sztuka równowagi

Równowaga jest nieodzowną częścią naszego życia. Często zapominamy jak ważne jest aby zachować balans w tym bardzo skomplikowanym świecie, w jakim żyjemy. Często nie do końca też wiemy co tak naprawdę oznacza równowaga i jak ją osiągnąć lub kiedy ją zaburzamy. Czego dotyczy równowaga w naszym życiu? Wielu aspektów. Mamy jedzenie/spalanie energii, relaks/stres, ćwiczenia/odpoczynek itd. Te wszystkie aspekty wpływają na nasz organizm powodując jakieś metaboliczne konsekwencje. 


10.07.2012

Orzechowo

Orzechy i pestki są niezwykle popularne w roli przekąski, dodatku i przede wszystkim ich spożywanie tłumaczone jest zdrowiem. Przecież to zdrowe tłuszcze. Czy na pewno takie zdrowe?

Spadki energii, potrzeba cukru i kawy, popołudniowe zmęczenie...

Często słyszę narzekania na wieczny brak energii i potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego. Lub popołudniowy spadek energii i konieczność doładowania się kofeiną :) Jest też kwestia brak energii rano po normalnie przespanej nocy. Na forach można doszukać się porad takich jak: zażywanie chromu, więcej węglowodanów, mniej węglowodanów, więcej magnezu, zimny prysznic, brak kolacji  itd.
Prawda jest taka, że spadki energii to bardzo niespecyficzne objawy, które mogą być powiązane z wieloma czynnikami. Jest jednak kilka najczęściej spotkanych przyczyn. Podkreślam, nie są to wszystkie możliwe powody.

09.07.2012

Czy wiemy dlaczego tyjemy?

Istnieje wiele teorii na temat przyczyn otyłości. Jednia oskarżają węglowodany, inni tłuszcz, kolejni nadmiar toksyn i niedobór substancji odżywczych...no i są jeszcze geny. Warto spojrzeć na to zagadnienie oddzielając przyczynę od mechanizmu i skutku. 

07.07.2012

Glikogen

Często, zwłaszcza gdy mowa o posiłkach okołotreningowych, pojawia się temat uzupełniania glikogenu i konieczność spożycia większej ilości węglowodanów, najlepiej szybkoprzyswajalnych. Czyżby? Jak to właściwie jest z tym glikogenem?

Dodaj napis

06.07.2012

Kiedyś ważyłam mniej....i już nigdy nie będę

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego niektórzy ludzie są w stanie utrzymać taką samą wagę przez całe życie bez diet i liczenia kalorii? Jeśli spożywana energia musi być równa energii zużytej, to jakim cudem te osoby całe życie były w stanie jeść zawsze tyle samo? Nie były. Mamy tu do czynienia z  teorią 'punktu' tkanki tłuszczowej, która zakłada, że człowiek posiada taki procent tłuszczu, który zapewnia mu optymalne funkcjonalnie i organizm zawsze dąży aby taki punkt osiągnąć. 



04.07.2012

FODMAPS

Jeśli jesz zdrowo, a mimo wszystko odczuwasz objawy takie jak: wzdęcia, biegunki, ból podbrzusza, skurcze brzucha, problemy ze stolcem i nic nie wskazuje na problemy zdrowotne, to przyczyną może być FODMAPS czyli Fermentowane Oligo-, Di- i Mono-sacharydy oraz Poliole.

02.07.2012

Dieta przy trądziku

Trądzik i dieta...idą w parze? Wielu dermatologów uważa, że to co jemy nie ma wpływu na naszą cerę, co mając jakiekolwiek podstawowe pojęcie o odżywianiu i jego konsekwencjach na nasz system hormonalny, odpornościowy czy nerwowy wydaje się niewiarygodnym założeniem.
Dieta ma wpływ na naszą cerę, ogromny! Trądzik sam w sobie jest na tyle skomplikowanym schorzeniem, że pozwolę sobie nie przestawiać wszystkich mechanizmów powstawania wyprysków i przejdę od razu do sedna.

Idealny produkt

Rzadko, praktycznie nigdy, nie szaleję na punkcie gotowych produktów, ale ten jest tak idealny, że postanowiłam napisać o nim.
Uwielbiam kokosa, wszystko co kokosowe. Codziennie w mojej diecie jest olej kokosowy lub mleko lub wiórki czy chipsy kokosowe i obowiązkowo woda kokosowa. Ale ten produkt bije wszystko na głowę.
Mowa o kremie kokosowym. Jest idealny. Ma konsystencję masła orzechowego i tak samo łatwo z nim przesadzić. Smakuje obłędnie, lekko orzechowo, lekko kokosowo. Wyjadam go łyżką ze pudełka i wiem już, że jest zbyt pyszny abym mogła mieć zapas w domu. Zdrowy rozsądek nawet mnie nie powstrzymuje, aby się ograniczyć (łyżka ma min. 120 kalorii nasyconego tłuszczu). Jestem zakochana. Spodziewam się też przyrostu wagi w najbliższym tygodniu :) A oto mój wybranek:


Trawienie

Aby zrozumieć na czym polega odżywianie wypadałoby też mieć pojęcie na czym polega trawienie i jaki wpływ na sam proces ma to co jemy. W zależności od tego czy spożywamy posiłek składający się z białka, węglowodanów czy tłuszczu trawienie będzie miało różny przebieg.

Cardio na czczo?

Nie jestem wielką fanką cardio. Przynajmniej od jakiegoś czasu. Głównie z powodów, o których już kiedyś pisałam i sama niestety na sobie odczułam jak bardzo złudne są aeroby. Oczywiście mówię tutaj o długich intensywnych sesjach cardio o stałym tempie. Jestem za to adwokatem krótkich dynamicznych sesji cardio takich jak HIIT/intewały/tabata.
Są różne teorie na temat jak ćwiczyć. I podobnie odnośnie cardio często słyszę pytanie czy ćwiczenie na czczo faktycznie przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej lub powoduje jej lepszą redukcję.