Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

30.09.2012

Estrogenowa przewaga (uwaga PMS)

Przewaga estrogenów kojarzy się najczęściej z kobietami starszymi. Niestety ten problem coraz częściej dotyczy młodych kobiet i nawet mężczyzn. I co ciekawe niekoniecznie zdajemy sobie sprawę co może wywoływać ten stan.

28.09.2012

Owocowo

Owoce są uważane potocznie za niezbędny komponent zdrowej diety. Witaminy, minerały, antyoksydanty...to wszystko z pewnością jest zaletą owoców. Od czasu do czasu pojawia się jednak wątpliwość czy warto jeść owoce. Wiele osób o to pyta, bo gdzieś słyszeli o tym, że owoce się źle trawią lub mają dużo cukru. Jeść czy nie?




26.09.2012

Energia

Zastanawialiście się kiedyś co daję lub zabiera energię? Oczywiście jak ktoś czyta mojego bloga to pierwszą rzeczą o jakiej pomyśli jest jedzenie. To prawda. Jedzenie wpływa na nasz poziom energii. Odpowiednia dieta może zmienić pewne reakcje naszego organizmu na poziomie przekaźników czy hormonów. Witaminy i minerały maja tutaj istotna rolę, ale nie tylko to co jemy ma taki potencjał.

Brak jedzonka, brak ćwiczeń

Jak pisałam we wcześniejszym poście przeprowadzam eksperyment :) Trochę z ciekawości, trochę żeby upewnić się co i jak z moim jelitami i tym dziwnym dyskomfortem, który tak naprawdę pewnie nie jest niczym obcym nikomu...albo nawet  jest czymś naturalnym. No i chyba lubię na sobie potestować różne podejścia do odżywiania nim je ocenię.

24.09.2012

Działa to paleo?

Wierzę, że sposób jedzenia potocznie zwany paleo/primal, który opiera się o naturalne produkty i eliminuje to do czego ewolucyjnie nie jesteśmy zaadoptowani jako gatunek, jest bezpiecznym punktem, od którego warto zacząć przygodę z odżywianiem. Na moim przykładzie widać sporo korzystnych zmian i praktycznie odkąd tak jem moje życie zmieniło się istotnie. Nagle jestem właściwie bez żadnych dolegliwości (oprócz tych na własne życzenie z przetrenowania i stresu). 
Ale nie straciłam wagi jedząc w ten sposób. Może ubyło mi trochę tkanki tłuszczowej...ale szału nie ma. Nie miałam z czego chudnąć, dlatego nie będę zapewniać jak skuteczne jest takie odżywianie w redukcji...ja wiem, że jest...ale zapewniać mogą inni. Dlatego, że mają dowody :)

1) sukcesy Marka Sissona i jego Pirmal Blueprint
2) sukcesy Roba Wolfa i Paleo Solution
3) inicjatywa pewnego młodego człowieka, który stworzył stronę gdzie ludzie odnoszą się do paleo i własnych doświadczeń (projekt w fazie początkowej)
4) pinterest

22.09.2012

Weglowodanowa adaptacja

Wiele osób zmieniając sposób żywienia na zdrowszy, a co za tym idzie, eliminując przetworzone produkty automatycznie drastycznie obniża ilość spożywanych węglowodanów. Nawet gdy nasza dieta nie była pełna chleba, makaronu czy słodyczy to odstawienie wszystkich tych produktów i konsumpcja węglowodanów tylko w postaci warzyw i owoców jest sporą zmianą dla organizmu. Większość będzie wymagała adaptacji do nowego sposobu żywienia.

21.09.2012

Ślachetne zdrowie, Nikt się nie dowie....

Mój ostatni post dał mi do myślenia na temat zdrowia. Zawsze byłam idealistką w różnych kategoriach, ale nigdy w kwestii mojego zdrowia. Wczoraj pisząc o tym dziwnym dyskomforcie jelitowym jaki mi doskwiera od czasu do czasu, pomyślałam jak bardzo zmienił się mój stosunek do zdrowia przez ostanie lata. Obserwując też innych i ich codzienne dolegliwości stwierdzam, że moje podejście nie jest typowe.


20.09.2012

Eksperyment z moją dietą

Nie wierzę, że to piszę i że to robię.....

Jak kiedyś już wspomniałam od kilku lat miałam problemy trawienne. Bardzo lekkie w porównaniu do większości osób jakie znam, ale jednak cały czas mnie to martwiło. Chcę mieć zdrowe jelita. Moja dieta jest raczej prosta i teoretycznie nie powinno być problemów. Oczywiście to tylko teoria, bo tak naprawdę w kwestii jedzenia najgorzej trawimy surowe warzywa i ugotowane zwierzęce białka - czyli podstawę mojej diety. 

19.09.2012

Brak okresu a dieta i styl życia

W poprzednim poście pisałam o tym jak działa cykl menstruacyjny. Zaburzenia w jego funkcjonowaniu mogą mieć wiele przyczyn i z pewnością każda nieprawidłowość powinna zostać zdefiniowana na podstawie badań laboratoryjnych. Dieta i styl życia również mają znaczenie i powinny zostać wzięte pod uwagę nim zgodzimy się na przepisanie syntetycznych hormonów. Zwłaszcza, że wiele kobiet zaczyna mieć problemy z regularnym okres lub zupełnie przestaje miesiączkować po zastosowaniu diety odchudzającej. Co może wpływać na brak okresu?

17.09.2012

Cykl menstruacyjny

Dostaję sporo wiadomości na temat braku okresu i wpływu diety na ten fakt. Zależność jest spora, ale dziś nie o tym chciałam napisać. Najpierw trochę podstaw. Niewiele kobiet zdaje sobie sprawę jak powinien przebiegać cykl menstruacyjny i co naprawdę się dzieje w ich organizmie. Dlatego  dziś podstawowy schemat, bez większych szczegółów (których sama nie znam zapewne ;) )


15.09.2012

Czas na kawę

Uwielbiam kawę i wszystko co kawowe niemal tak bardzo jak kokosa. Swojego czasu piłam kilka kaw dziennie. Obecnie unikam kofeiny. Tęsknie...ale kawa nie jest dla wszystkich. Ludzie, którzy muszą pić kawę w celu stymulacji i rozpoczęcia dnia, z pewnością powinni jej unikać. Są też osoby zupełnie oporne na działanie kofeiny.
Jak to już bywa z jedzeniem, kofeina może mieć zarówno dobry jak i negatywny wpływ na organizm.

14.09.2012

Głód

Apetyt i głód to silne biologiczne mechanizmy, które pozwalają organizmowi regulować zapotrzebowanie energetyczne oraz zapewnić metaboliczne potrzeby naszego ciała. Apetyt jest swoistą interakcją pomiędzy system trawiennym, tkanką tłuszczową i mózgiem. Warto zrozumieć jak działają te procesy, bo to nie nasza silna wola decyduje ile i kiedy jemy :) I tak naprawdę silna wola zawsze przegrywa z biologią.
 

Foto jedzonko

Aby nie pisać już tych wag i nie mierzyć ile jem postanowiłam porobić zdjęcia :)

12.09.2012

Czekoladowe kreacje

Dla tych, którzy jak ja mają słodki ząb dziś będzie kilka przepisów w konwencji paleo. A w sumie bardzo dużo przepisów...niestety w wersji anglojęzycznej, ale zapewniam że są fantastyczne :)

11.09.2012

Moje treningi i efekty przetrenowania

Wiele osób pyta mnie o moje treningi. I niechętnie o nich opowiadam...bez wyraźnej przyczyny :) Chociaż po tym poście można będzie wywnioskować dlaczego nie lubię ani mówić o ćwiczeniach ani ćwiczyć :)

Przede wszystkim nigdy nie byłam typem atletycznym...nie lubiłam żadnej aktywności fizycznej jako dziecko, ani jako nastolatka. Z tego co pamiętam nie ćwiczyłam nawet na wuefie :) I tak mijały lata. Kto czytał moją historię wie, że schudłam 30 kg bez żadnych ćwiczeń. I moja waga utrzymywała się na względnym poziomie kilka lat. Czasem było to 55 kg, czasem 47 kg :) W zależności od diety. W 2009  roku dowiedziałam się, że mam insulinooporność, co nie było zaskoczeniem. I postanowiłam zacząć się ruszać, żeby chociaż troszkę pomóc organizmowi metabolizować cukry. Nie wiedziałam wtedy, że moja dieta (bez cukru, makaronu, ryżu itd) wcale nie jest zdrowa i nie pomaga na moje problemy. I żadne ćwiczenia tego nie zmienią.

10.09.2012

Uwaga tarczyca!

Zabierałam się do posta na temat tarczycy już od dawna. Zagadnienie jest na tyle skomplikowane, że zebranie materiałów z różnych źródeł zajmuje mi co jakiś czas dobrych parę godzin. I nie umiem jeszcze obiektywnie podejść do tematu, bo za każdym razem odkrywam coś nowego :) I dziś właśnie dla wszystkich, u których pojawiały się dziwne tarczycowe problemy polecam zapoznać się z książką i pracą tej Pani...

Mowa o błędnej diagnostyce tarczycy, która u nas jest na porządku dziennym. Sama mam kilka koleżanek ze diagnozowaną niedoczynnością tarczycy, i wiem że żadna z nich nie cierpi na choroby tarczycy...Na stronie jest tona informacji, które mogą okazać się dla niektórych przełomowe.

Bo na pracę tarczycy wpływa tona rzeczy. Sama przeszłam złą diagnozę, na szczęście nie dałam sobie wcisnąć leków.

I jeszcze podcasty:

07.09.2012

Jedzonko dziś i przekąski

Zgodnie z obietnicą będzie dzisiejsze jedzonko. I postaram się dokładniej podać co i ile czego tym razem :) Wagę warzyw  i mięsa podaję po ugotowaniu.

06.09.2012

Kolejne argumenty przeciw cardio

Nie tak dawno ukazał się artykuł na temat dotyczący treningu cardio. Jest o tyle interesujący, że odnosi się do kobiet. Autor powołuje się na wiele naukowych źródeł i badań klinicznych. To, że cardio nie jest najlepszym sposobem na odchudzanie ani nie zapewnia zdrowia wiemy już od jakiegoś czasu. Co interesujące to wpływ treningu aeorbowego (ok. 65% max tętna) na pracę tarczycy u kobiet. Badania pokazują, że chroniczne cardio wstrzymuje produkcje hormonu T3. T3 ma za zadanie regulować metabolizm i to właśnie ten hormon jest odpowiedzialny za wzrost temperatury (ciepła). Gdy jego poziom jest w normie, organizm spala wystarczająco energii aby utrzymać temperaturę i pracę mięśni na odpowiednim poziomie. Gdy T3 jest za wysoki nie jesteśmy w stanie przybrać na wadze, gdy za niski nie możemy schudnąć. Co więcej poziom T3 wpływa na inne hormony, które są odpowiedzialne za regulację poziomu tkanki tłuszczowej. 

05.09.2012

Inni chudną, a Ty nie

Jestem lekko przerażona. Wczoraj z nudów przeglądałam blogi dotyczące tematyki odchudzania i ćwiczeń. I hmmm...Jestem lekko przerażona. Wczoraj z nudów przeglądałam blogi dotyczące tematyki odchudzania i ćwiczeń. I hmmm...Dużo tego  pojawiło się w ostatnich miesiącach w sieci.



03.09.2012

Dieta na wakacjach

Otrzymałam w ostatnim czasie wiadomość z propozycją posta na temat radzenia sobie z jedzeniem na wakacjach. Czyli co jeść w czasie podróży, na co zwracać uwagę wybierając jedzenie w barach i restauracjach, co można mieć przy sobie, jaki sprzęt warto zabrać z domu itd. I wiem, że wakacje już się dla wielu osób skończyły i dziś jest nawet pierwszy dzień roku, ale na szczęście obecnie ludzie podróżują cały rok :)


W sieci

Ponieważ nie jestem w stanie pisać o wszystkim o czym bym chciała, postanowiłam raz na jakiś czas umieszczać linki co ciekawych artykułów, badań i innych materiałów. Dziś kilka tematów:

- co wiemy o gumach do żucia
- dynamiczne rozciąganie vs statyczne
- jak często powinniśmy jeść
- niepowiązana z celiakią nietolerancja pszenicy (fantastyczne badania)

I jeszcze prezentacja na temat ćwiczeń, która powinna dać do myślenia.

Miłego poniedziałku :)

01.09.2012

Jedzonko i jak ja kocham jeść

Chyba będzie podobnie do ostatnich wpisów...chociaż przyznaję, że jadam dość nieregularnie i zdarza mi się nieustanne podjadanie :) Potrafię zjeść śniadanie na kilka razy, a po obiedzie podjeść 3 przekąski jedna po drugiej...no i zaczęłam jeść więcej węglowodanów przed snem, co bardzo poprawiło jakość mojego snu (mniejsze wybudzanie w nocy, głębszy sen).

Fermentowanie jedzenia

W ostatnich tygodniach oszalałam na punkcie fermentowanego jedzenia. Edukując się na temat pozytywnego ich wpływu na wszelkie dolegliwości związane z przewodem pokarmowym, chorobami autoimmunologicznymi oraz mając na uwadze, że jest to świetny sposób na konserwowanie jedzenia postanowiłam spróbować. Przyznam, że nigdy nie byłam fanką kiszonej kapusty czy ogórków. Nawet kefir nie był w moim menu obecny zbyt często.