Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

16.01.2013

Badania

Badania naukowe to niełatwy temat, ale wbrew pozorom wymaga tylko pewnej podstawowej wiedzy potrzebnej do zrozumienia publikacji naukowych oraz wyciągnięcia odpowiednich wniosków. Nie każde badanie naukowe jest wartościowe i nie zawsze uzyskane wyniki można przełożyć na rzeczywistość. Co konieczne to wyłapanie kontekstu badania, metodologii oraz krytyczna analiza wniosków.


Gdy mowa o zdrowiu czy ćwiczeniach wiele badań ma ogromna skazę. Świat medyczny jest przepełniony nieprawdziwym założeniami i wnioskami, a wszystko przez powszechny pogląd, że korelacja oznacza przyczynę. Taki punkt widzenia jest przyczyną wielu stereotypowych poglądów, w które wierzymy np. wpływ nasyconych kwasów tłuszczowych na choroby serca. Jak to działa? Przykładem może być stwierdzenie, że noszenie czapki powoduje większą konsumpcję ciepłych napojów. Jak? Zimą nosimy czapkę, bo marzniemy, z tego samego powodu pijemy więcej np. herbaty - stąd można na podstawie obserwacji i biorąc pod uwagę tylko fakty, stwierdzić że noszenie czapki powoduje większe spożycie herbaty. Takie korelacje często skłaniają do robienia założeń, które nigdy nie miały miejsca.  Korelacja nie oznacza związku przyczynowego.

Do wyciągania wniosków niezbędny jest wiarygodny mechanizm, w którym jedna zmienna powoduje zmianę w innej zmiennej. Ale jeszcze przed wnioskami mamy hipotezę i to od niej zaczyna się przygoda. Następnie potrzebne jest badanie i to najlepiej  takie, które wykluczy element przypadku czy też korelacji.

Można wyróżnić kilka typów badań:
- kontrolowane: wykorzystuje grupę kontrolną, która jest porównywana z grupą biorąca udział w eksperymencie (np. jedna z nich testuje nowy lek, inna nie)
- kontrolowane placebo: tez wykorzystuje grupę kontrolną, która jest porównywana z grupą biorąca udział w eksperymencie, ale druga grupa przyjmuje placebo
-ślepa: osoby nie wiedzą do jakiej grupy należą, podobnie jak lekarze nadzorujący badanie
- przypadkowe: ludzie są wybierani losowo do grup
- krzyżowe: wszystkie grupy eksperymentalne poddawane są wszystkim kuracjom
- obserwacyjne: wnioski wyciągane są na podstawie obserwacji dużej ilości osób bez żadnej selekcji

Dla powodzenia badania zawsze ma znaczenie kontekst, czyli cel oraz warunki w jakich jest przeprowadzane. Jakość oraz ilość użytych substancji, leków, aktywności itd. ma tutaj spore znaczenie. Warto zwrócić uwagę na to kto przeprowadza lub jest sponsorem danego badania. Wiele badań ma jedną z najpoważniejszych wad: są przeprowadzane przez krótkie okresy czasu, co uniemożliwia jakiekolwiek wyciągnięcie wniosków w długofalowej perspektywie.

Ale jest też i dobra nauka :) Poniżej kilka ciekawych i wartościowych badań na temat paleo:

1) Białko a kości, czyli jak dieta wysokobiałkowa jest powiązana z lepszym zdrowiem kości
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1359/jbmr.2000.15.12.2504/full
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1359/JBMR.040204/full
http://www.springerlink.com/content/0595572652p658w7/
http://www.ajcn.org/content/69/1/147.short
http://www.jacn.org/content/24/suppl_6/526S.short
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21102327

2) Białko a ciśnienie krwi, czyli jak proteiny obniżają ciśnienie
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=201882
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20711407
http://hyper.ahajournals.org/content/38/4/821.short

3) Pełnoziarniste produkty a zdrowie, czyli o wzroście poziomu cukru we krwi, podniesionym LDL i toksyczności zboża
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1954879/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6111631
http://www.ajcn.org/content/76/2/351.short
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21224837

4) Diety niskowęglowodanowe a cholesterol, trójglicerydy, ciśnienie krwi i tkanka tłuszczowa
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12679447
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19099589
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19439458
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17341711

5) Tłuszcz a redukcja

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12761365
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15148063
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12761364
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12679447

6) Nasycone kwasy tłuszczowe i ich brak wpływu na choroby serca
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1386252
http://www.ajcn.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract
http://www.ajcn.org/content/77/5/1146.short
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0899900711003145
http://www.ajcn.org/content/67/5/828.short

7) Cukier a choroby metaboliczne i stłuszczenie wątroby
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673878/
http://www.nature.com/nrgastro/journal/v7/n5/full/nrgastro.2010.41.html
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168827808001645

8 komentarzy:

  1. http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96857,12821766,Dobre_sadlo__czy_mozna_byc_zdrowym_grubasem_.html

    Czy mogłabyś się odnieść do tego artykułu? Bardzo ciekawi mnie Twoje zdanie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że gdy mowa o zdrowiu to pojęcia gruby/chudy są względne. Kompozycja ma kluczowe znaczenie - to ile mamy mięśni, a ile tłuszczu. Chudzi faktycznie potrafią mięć sporo tłuszczu w okół organów, stąd np. zachorowania na choroby serca, również chude osoby mają choroby metaboliczne jak cukrzyca.
      Większość badań jednoznacznie stwierdza, że lekka nadwaga jest dość optymalnym stanem ze wzlędu na ogólnie rozumiane zdrowie i długowieczność. Był moment, w którym uważano, że mała restrykcja kaloryczna zwiększa długość życia, ale ostatnimi czasy zmieniono te wnioski...
      Moim zdaniem sama waga to za mało aby ocenić zdrowie, ważny jest styl życia, geny czy też obecne zdrowie. Mamy różną adpatację ponadto, więc nie każdemu szkodzi to samo i ma takie same konsekwencje. Stąd ludzie palą przez 50 lat i nic, a inni chorują przewlekle od małego.
      Ale myślę, że faktycznie mozna byc zdrowym mając więcej ciała i dla mnie takimi wyznaczikiami zdrowia są: kompzycja ciała, sprawność fizyczna i wskaźniki laboratoryjne, czyli wyniki badań.
      I kurczę nie widzę referencji do tego badania ani nawet nazwy, więc ciężko określić więcej.

      Usuń
    2. Jest trochę podonych badań w sieci, chociaż większość odnosi się do nadwagi bardziej niż otyłości.

      Usuń
  2. Dziękuję niezmiernie za te linki! Bardzo wiele się dowiedziałam. Szczególnie odnośnie tłuszczów.

    Zadałam ci pytanie pod poprzednim postem i byłabym wdzięczna za odpowiedź. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. a masz jakies artykuly odnosnie krotkich intensywnych cwiczen jak wplywaja na spalanie?

    OdpowiedzUsuń
  4. http://greatist.com/fitness/less-exercise-lose-more-weight/#
    http://ajpregu.physiology.org/content/303/6/R571.long
    http://jap.physiology.org/content/111/6/1540.extract
    http://www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100311123639.htm
    http://suppversity.blogspot.com/2013/01/exercise-research-quickie-hiit-vs.html?showComment=1358196517722
    http://www.ideafit.com/fitness-library/hiit-vs-continuous-endurance-training-battle-of-the-aerobic-titans
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8963358

    Wybrałam te ktore znam, bo tego jest tone w sieci :)

    OdpowiedzUsuń