Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

15.02.2013

Zimne rączki, zimne nóżki

Zimne dłonie i ręce są częstym problem, który w niektórych przypadkach jest tak poważny, że przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu. Powszechna opinia głosi, że przyczyną są problemy związane z krążeniem krwi...to prawda, ale nie do końca jest to cała historia. 



Oczywiście krew roznosi ciepło po całym naszym ciele, więc gdy nie ma odpowiedniej cyrkulacji (lub w odpowiedniej ilości) do kończyn możemy mieć zimne ręce i nogi. W pewnym stopniu ewolucyjnie jesteśmy przystosowani  do zimna i do unikania nadmiernego oddawania ciepła. W praktyce oznacza to, że krew odpływa z kończyn, aby jej ciepło dostające się do kończyn nie było dodatkowym sposobem oddawania temperatury. Czyli gdy nasz organizm wyczuwa zimno to naczynia krwionośne znajdujące się pod powierzchnią skóry kurczą się, aby zminimalizować przepływ krwi. Kobiety odczuwają zimno nawet przy temperaturze 21 stopni C.Taka tolerancja jest oczywiście kwestią indywidualną i nie jest powodem do niepokoju. Problemy mogą się pojawić w przypadku gdy chodzimy w skarpetkach, a na dworze jest środek lata.

Co może być przyczyną, że mamy zimne dłonie i stopy?

  • nadmierne pocenie
Gdy ręce lub stopy mają tendencję do nadmiernego pocenia tracimy ciepło na skutek parowania potu i automatycznie pojawia się uczucie zimna. W tym przypadku warto się zastanowić co powoduje nadmierne pocenie, może to być np. reakcja na stres lub nieodpowiednie obuwie.
  • zwężenie naczyń krwionośnych
powoduje zmniejszenie przepływu krwi do kończyn i może być spowodowane różnymi czynnikami. Często jest to stres, który aktywuje nasz system współczulny oraz pobudza produkcję adrenaliny, co w konsekwencji daje zwężenie naczyń krwionośnych. Kolejnym czynnikiem może być jedzenie, ponieważ niektóre produkty stymulują zwężanie naczyń. Są to zimne posiłki oraz dieta bogata w tyraminy (czekolada, ser, wątróbka, kofeina, alkohol w dużej ilości). Podobny efekt mogą powodować również nietolerancje pokarmowe, leki (głównie te na alergie), nikotyna czy nadmiar wapnia. Pomocne może być przyjmowanie Omega3, która 'uelastycznia' naczynia i chroni przed stanem zapalnym na poziomie naczyń.
  • niska aktywność fizyczna
Ćwiczenia pomagają w dostarczeniu krwi do różnych części ciała, zwłaszcza rąk i nóg, które niemal zawsze wtedy pracują. Dzięki ruchowi następuje stymulacja nie tylko serca, ale również innych mięśni. Nawet taka poranna kilkuminutowa gimnastyka może pomóc.
  • płytkie oddychanie
Może przyczynić się do kiepskiego krążenia, zwłaszcza jak mamy taki nawyk oddychania i nie umiemy używać do tego całego brzucha. Można to sprawdzić biorąc wdech/wydech i zwrócić uwagę na to czy podnosimy ramiona jednocześnie.
  • za małe ubrania/buty
Również mogą upośledzić przepływ krwi w określonych rejonach, zwłaszcza długotrwałe noszenie obcisłych spodni, skarpet czy wąskich butów.
  • niskoenergteyczna dieta
Jeśli jemy za mało nie jesteśmy w stanie wytworzyć dużo ciepła. To dlatego w chwili mocnego głodu czujemy również uczucie zimna. Podobnie gdy nie przyswajamy prawidłowo jedzenia z jakichkolwiek powodów.
  • niedoczynność tarczycy
Zmniejszenie raty metabolizmu na skutek osłabionej pracy tarczycy często powoduje objawy takie jak zimne ręce i stopy.
  • nadwyrężenie nadnerczy/brak snu/chroniczny stres (1,2,3,4)
Nadmierne wydzielanie hormonów stresu i wzrost zapotrzebowania na nie powoduje, że zaburzana jest równowaga hormonalna, na skutek której zmniejsza się wydzielanie hormonów tarczycy, co powoduje objawy podobne do niedoczynności, taki brak tolerancji na zimno jest też typowy przy wypalaniu nadnerczy.

  • brak soli
Unikanie soli w diecie oznacza brak sodu, który skutecznie powoduje wzrost temperatury, zapotrzebowanie na sól zwłaszcza wzrasta u osób narażonych na chroniczny stres.
  • nadmiar estrogenu/niedobór progesteronu
  • niedobory jodu
  • choroby takie jak choroba Raynauds'a, anemia, choroby serca i płuc
  • zanieczyszczenie rtęcią
  • nadmiar płynów

Co może pomóc?
Ubierania się cieplej jakkolwiek banalnie nie brzmi jest naprawdę dobrym pomysłem. Suplementacyjnie pomaga pieprz cayenne czy też przyprawy takie jak cynamon, imbir oraz żeńszeń i niacyna. Pomaga dieta wysoka w tłuszcze i białka ponieważ mają one wyższy efekt termiczny.
Tradycyjna medycyna chińska zaleca unikanie zimnego jedzenia, surowizny, serów, alkoholu oraz kawy. Zaleca jedzenie kilku posiłków dziennie, ćwiczenia, masaże, pozbywanie się negatywnych emocji oraz szorowanie ciała szczotką.

9 komentarzy:

  1. O, to o mnie!!!!

    Jogurtów też powinno się unikać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Od bardzo dawna miałam ten problem. Generalnie był on tak duży, że nawet latem przy 35'C najbardziej odkryte buty na które mogłam sobie pozwolić to pełne adidasy + skarpetki. Japonki + jakikolwiek najmniejszy wiaterek = BRRR! Przywykłam do tego na tyle, że nie było to dla mnie uciążliwe, po prostu zawsze byłam ubrana nieco cieplej niż reszta. Ze względu na wcześniejsze problemy zdrowotne zgłaszałam problem lekarzowi rodzinnemu, ale badania nie wskazały przyczyny (choć nie pamiętam już jakie to były badania). Natomiast teraz jak piszesz o temacie tym temacie to właśnie coś odkryłam - PROBLEM PRZESTAŁ MNIE DOTYCZYĆ! Kiepski ze mnie obserwator, że dopiero teraz zwróciłam uwagę. Zastanawiam się co się zmieniło... hmm - jem bardziej paleo, schudłam 12kg, 3 x w tygodniu chodzę na siłownię ... czyżby to było to?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sorki, za błąd w zdaniu - "jak piszesz o temacie tym temacie " - tak to jest jak ktoś człowiekowi pisanie nagle w połowie zdania przerywa ....

      Usuń
  3. Szybkie pytanie i prośba - poleć proszę olej kokosowy jaki stosujesz... i do jedzenia i do smażenia..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz używam Jarrow Formulas Extra Virgin Coconut Oil, wcześniej Cosmovedy dlugo lub https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGqKGzt77yqfpkhtGp6Bo3tG0Hh3-z8eRSCtMbrnXXo85n0fY8 ktory jest najlepszy w smaku jaki jadlam :)

      Usuń
  4. Pod wpływem twojego artykułu zdecydowałam się zrezygnować z kawy. Śniadanie teraz w okresie zimowym jem zawsze na ciepło z imbirem i cynamonem (omlet, potem kasza jaglana), warzywa gotowane. Nabiał bardziej jako dodatek. Także chyba tylko ta codzienna kawa mogła się przyczyniać do wychłodzenia organizmu. Oby to coś pomogło...

    Co do aktywności - ćwiczę siłowo 3 razy w tygodniu, do tego biegałam... W tamtym roku całą zimę, nawet jak były mrozy minus 15, a w tym roku musiałam z biegania zrezygnować przez odmrożenia palców i wyziębienie organizmu (po powrocie z biegania nie mogłam się dogrzać).

    Byle do wiosny.

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja powiem tak: cale życie, od kiedy pamiętam (mam 28 lat) miałam taki właśnie problem. Spałam w skarpetkach, wiecznie zimne dłonie i koniec nosa- tragedia. Moj facet nie chciał się do mnie w nocy przytulać gdyż nie gustuje w trupach :) i od 6sciu miesięcy jestem na Paleo+ leczę nieszczelne jelita czyli masa omega3 i dobrych bakterii iiiii jest mi ciepło!!! ciepło!!! Żadnych skarpetek czy zimnych dłoni ani nosa! To jest pierwsza zmiana jaką zanotowałam będąc na zdrowej diecie :D także Moje drogie Panie- do dzieła!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) ja tez mam podobna historie, pozniej juz trenowalam duzo ale rece i stopy wciaz byly lodowate i gdzies po jakims czasie od zmiany diety zauwazylam, ze nie marzne...dlatego ta krazeniowa teoria zawsze wydawala mi sie podejrzana :)

      Usuń