Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

11.03.2013

Fizjologiczne aspekty odchudzania - mózg

Dziś kolejny fizjologiczny aspekt odchudzania - praca mózgu. Mózg to niezwykle istotny organ...niby wszyscy to wiemy, ale rzadko jesteśmy świadomi, że ten organ ma swój własny chemiczny system komunikacji, system odpornościowy i hormonalny. Im lepiej mózg funkcjonuje tym lepsze ogólne zdrowie i to nie tylko w kontekście 'inteligencji'.
Zastanawialiście się czemu człowiek z wiekiem zaczyna mieć problemy z chodzeniem. trawieniem, pamięcią czy zapachem...to właśnie są skutki starzenia się mózgu i jego degeneracji. Gdy mózg przestaje poprawnie pracować, nasze ciało również. Analogicznie im zdrowszy mózg tym lepsze trawienie, reakcje na stres, gospodarka hormonalna czy odpowiedź na ćwiczenia. A za tym wszystkim idzie też lepsza redukcja tkanki tłuszczowej. Tak naprawdę 90% pracy mózgu bezpośrednio wpływa na trawienie i inne przywspółczulne aktywności.

Jak ważny jest mózg?
Mózg ma zdolność do syntezy, wydzielania i utylizacji hormonów, przekaźników nerwowych. Ponadto ma swój własny niezależny system odpornościowy oraz barierę, która go chroni (bariera krew-mózg).

Prawidłowa praca mózgu

Neurodegeneracja jest naturalnym procesem zachodzącym na co dzień w naszym ciele. Ot po prostu neurony umierają. Im szybciej lub wolniej tym szybciej lub wolniej będziemy się starzeć. 
Do prawidłowej pracy mózgu potrzeba tylko tlenu, glukozy i stymulacji. Jeśli mózg nie otrzyma odpowiedniej porcji (w sensie ilości i stabilności) tlenu lub glukozy to jego funkcje będą upośledzone. Istotne jest tutaj krążenie krwi, bo słabe krążenie wpływa na gorsze dostarczanie krwi do mózgu (tak, do wszystkich z zimnymi rączkami i nóżkami mówię). Podobnie gdy poziom glukozy we krwi nie jest stabilny możemy założyć, że będzie to negatywnie wpływało na syntezę neurotransmiterów, produkcję ATP oraz degenerację neuronów.

Potrzeba antyoksydantów
Neurony są nieustannie narażone na działanie wolnych rodników, których negatywny wpływ może zostać zniwelowany przez działanie antyoksydantów. Niestety neurony są wrażliwe na oksydację stąd zapotrzebowanie na antyoksydanty jest spore, a co gorsza, oprócz odpowiedniej ilości, muszą być odpowiedniego typu aby przedostać się przez barierę krew-mózg.

Brak stymulacji
Mózg można stymulować na wiele sposobów. Mogą to być ćwiczenia, słuchanie muzyki, czytanie, uczenie się czy zajęcia artystyczne, jednak to nie wszystko. Potrzebne są również neurotransmitery, aby prawidłowa komunikacja i sygnalizacja mogła zaistnieć.

Brak ochrony
Uszkodzenie bariery krew-mózg może powodować neurodegenerację, przez fizyczne umożliwienie szkodliwym (lub takim które nie powinny się znajdować w mózgu) substancjom na przedostanie się do mózgu i uszkodzenie tkanek. Wiele substancji ma odpowiednią moc aby zniszczyć barierę mózgu. Powszechnie znanymi są alkohol, kortyzol, homocysteina, stres oksydacyjny czy nieustabilizowany poziom cukru.

Jak to się ma do odchudzania?

Przede wszystkim zdrowy mózg oznacza równowagę między przekaźnikami nerwowymi, które odgrywają kluczową rolę w naszym samopoczuciu, nastroju, motywacji czy nawet zachciankach.
Np. dopamina pomaga regulować metabolizm i ma działanie stymulujące i motywujące. Gdy mamy niedobór dopaminy pojawia się brak chęci do działania, brak energii czy zachcianki. Serotonina jest chyba najbardziej znanym przekaźnikiem i potocznie nazywana hormonem szczęścia. I faktycznie jej brak powoduje depresję, zachcianki czy niedobory progesterony (a co za tym idzie tycie). To tylko przykłady, których mamy wiele w organizmie.
Ważną rolą neurotransmiterów jest ingerencja w wydzielanie hormonów. Np. wspomniane serotonina i dopamina biorą udział w wydzielaniu hormonów tarczycy. Gdy będzie ich za mało również ilość hormonów zostanie obniżona, co negatywnie wpływanie na cały metabolizm.

Dieta i emocje to właśnie kwestia przekaźników nerwowych, których równowaga zostaje zaburzona. To dlatego mamy zachcianki czy też napady na jedzenie gdy jest nam źle.

Co można zrobić?
1) Zwiększyć przepływ tlenu do mózgu
Zajęcie się kwestią potencjalnej anemii wydaje się kluczowe. Ponadto pomóc mogą suplementy jak żeń-szeń czy pieprzowiec

2) Ustabilizować poziom cukru we krwi

3) Zmniejszyć ilość stresu oksydacyjnego
Unikać nadmiaru Omega6, dbać o detoks organizmu i prawidłową pracę organów eliminacyjnych. Wykluczyć toksyny z diety (cukier, przetworzone produkty, zboża) i zadbać o zdrowe jelita.

4) Zwiększyć podaż DHA
Omega3 chronią mózg, poprawiają sygnalizację oraz usprawniają funkcje przekaźników nerwowych

5) Zadbać o równowagę między neurotransmiterami
Polecam wykonanie tego testu, aby móc wstępnie oszacować czy nieprawidłowa praca przekaźników nerwowych dotyczy nas bezpośrednio. Zawsze gdy mamy objawy natury emocjonalnej możemy przyjąć, że powyższe ma miejsce

6) Oszacowanie stanu bariery krew-mózg
Najczęściej wykonuje się prosty test za pomocą substancji, która u zdrowej osoby nie jest w stanie przedostać się do mózgu. Np. neurotransmitter GABA - gdy po zażyciu czujemy się sennie i spokojnie to znak, że nasza bariera mózgu jest nieszczelna

15 komentarzy:

  1. nie moge sie powstrzymac-swietny obrazek;)

    OdpowiedzUsuń
  2. odnosnie pkt 5 - jaki test masz na mysli ? Pozdrawiam. Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No w końcu, czekałam aż ktoś zauważy brak linka. Już jest :)

      Usuń
  3. zrobilam test, wszystko co moglo wyjsc zle wyszlo. wole nie mylec ile lat minie nim sie to wszystko naprawi, o ile sie naprawi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A w którym obszarze najwięcej?

      Usuń
    2. najgorzej przy serotoninie

      Usuń
  4. nie znam angielskiego a tez bym chetnie zrobila ten test
    ciekawy blog interesujace mnie problemy

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja swego czasu robiłem test z bloga i jedyne co wyszło mi to zaburzenia GABA, dopaminy i serotoniny, pomijając kwestia lekko obniżonego testosteronu, ale to normalne przy 3 stopniu otyłości. Ogólnie po 2 miesiącach paleo i regulacji stresu, samopoczucie się stopniowo poprawia, testosteron też daje pozytywne objawy. Do tego zrzuciłem całkiem sporo kilogramów, optycznie ciało też wygląda lepiej.

    Stopniowa naprawa tych odchyleń na pewno zajmie trochę czasu, ale dzięki wiedzy, którą się podzieliła MS mam nadzieję do dojście do zdrowia.

    Pozdrawiam
    Jacek

    OdpowiedzUsuń