Marzec 11, 2013

Fizjologiczne aspekty odchudzania – mózg

Dziś kolejny fizjologiczny aspekt odchudzania – praca mózgu. Mózg to niezwykle istotny organ…niby wszyscy to wiemy, ale rzadko jesteśmy świadomi, że ten organ ma swój własny chemiczny system komunikacji, system odpornościowy i hormonalny. Im lepiej mózg funkcjonuje tym lepsze ogólne zdrowie i to nie tylko w kontekście ‚inteligencji’.
Zastanawialiście się czemu człowiek z wiekiem zaczyna mieć problemy z chodzeniem. trawieniem, pamięcią czy zapachem…to właśnie są skutki starzenia się mózgu i jego degeneracji. Gdy mózg przestaje poprawnie pracować, nasze ciało również. Analogicznie im zdrowszy mózg tym lepsze trawienie, reakcje na stres, gospodarka hormonalna czy odpowiedź na ćwiczenia. A za tym wszystkim idzie też lepsza redukcja tkanki tłuszczowej. Tak naprawdę 90% pracy mózgu bezpośrednio wpływa na trawienie i inne przywspółczulne aktywności.

Jak ważny jest mózg?
Mózg ma zdolność do syntezy, wydzielania i utylizacji hormonów, przekaźników nerwowych. Ponadto ma swój własny niezależny system odpornościowy oraz barierę, która go chroni (bariera krew-mózg).

Prawidłowa praca mózgu

Neurodegeneracja jest naturalnym procesem zachodzącym na co dzień w naszym ciele. Ot po prostu neurony umierają. Im szybciej lub wolniej tym szybciej lub wolniej będziemy się starzeć. 
Do prawidłowej pracy mózgu potrzeba tylko tlenu, glukozy i stymulacji. Jeśli mózg nie otrzyma odpowiedniej porcji (w sensie ilości i stabilności) tlenu lub glukozy to jego funkcje będą upośledzone. Istotne jest tutaj krążenie krwi, bo słabe krążenie wpływa na gorsze dostarczanie krwi do mózgu (tak, do wszystkich z zimnymi rączkami i nóżkami mówię). Podobnie gdy poziom glukozy we krwi nie jest stabilny możemy założyć, że będzie to negatywnie wpływało na syntezę neurotransmiterów, produkcję ATP oraz degenerację neuronów.

Potrzeba antyoksydantów
Neurony są nieustannie narażone na działanie wolnych rodników, których negatywny wpływ może zostać zniwelowany przez działanie antyoksydantów. Niestety neurony są wrażliwe na oksydację stąd zapotrzebowanie na antyoksydanty jest spore, a co gorsza, oprócz odpowiedniej ilości, muszą być odpowiedniego typu aby przedostać się przez barierę krew-mózg.

Brak stymulacji
Mózg można stymulować na wiele sposobów. Mogą to być ćwiczenia, słuchanie muzyki, czytanie, uczenie się czy zajęcia artystyczne, jednak to nie wszystko. Potrzebne są również neurotransmitery, aby prawidłowa komunikacja i sygnalizacja mogła zaistnieć.

Brak ochrony
Uszkodzenie bariery krew-mózg może powodować neurodegenerację, przez fizyczne umożliwienie szkodliwym (lub takim które nie powinny się znajdować w mózgu) substancjom na przedostanie się do mózgu i uszkodzenie tkanek. Wiele substancji ma odpowiednią moc aby zniszczyć barierę mózgu. Powszechnie znanymi są alkohol, kortyzol, homocysteina, stres oksydacyjny czy nieustabilizowany poziom cukru.

Jak to się ma do odchudzania?

Przede wszystkim zdrowy mózg oznacza równowagę między przekaźnikami nerwowymi, które odgrywają kluczową rolę w naszym samopoczuciu, nastroju, motywacji czy nawet zachciankach.
Np. dopamina pomaga regulować metabolizm i ma działanie stymulujące i motywujące. Gdy mamy niedobór dopaminy pojawia się brak chęci do działania, brak energii czy zachcianki. Serotonina jest chyba najbardziej znanym przekaźnikiem i potocznie nazywana hormonem szczęścia. I faktycznie jej brak powoduje depresję, zachcianki czy niedobory progesterony (a co za tym idzie tycie). To tylko przykłady, których mamy wiele w organizmie.

Ważną rolą neurotransmiterów jest ingerencja w wydzielanie hormonów. Np. wspomniane serotonina i dopamina biorą udział w wydzielaniu hormonów tarczycy. Gdy będzie ich za mało również ilość hormonów zostanie obniżona, co negatywnie wpływanie na cały metabolizm.

Dieta i emocje to właśnie kwestia przekaźników nerwowych, których równowaga zostaje zaburzona. To dlatego mamy zachcianki czy też napady na jedzenie gdy jest nam źle.

Co można zrobić?
1) Zwiększyć przepływ tlenu do mózgu
Zajęcie się kwestią potencjalnej anemii wydaje się kluczowe. Ponadto pomóc mogą suplementy jak żeń-szeń czy pieprzowiec

2) Ustabilizować poziom cukru we krwi

3) Zmniejszyć ilość stresu oksydacyjnego

Unikać nadmiaru Omega6, dbać o detoks organizmu i prawidłową pracę organów eliminacyjnych. Wykluczyć toksyny z diety (cukier, przetworzone produkty, zboża) i zadbać o zdrowe jelita.

4) Zwiększyć podaż DHA
Omega3 chronią mózg, poprawiają sygnalizację oraz usprawniają funkcje przekaźników nerwowych

5) Zadbać o równowagę między neurotransmiterami
Polecam wykonanie tego testu, aby móc wstępnie oszacować czy nieprawidłowa praca przekaźników nerwowych dotyczy nas bezpośrednio. Zawsze gdy mamy objawy natury emocjonalnej możemy przyjąć, że powyższe ma miejsce


6) Oszacowanie stanu bariery krew-mózg
Najczęściej wykonuje się prosty test za pomocą substancji, która u zdrowej osoby nie jest w stanie przedostać się do mózgu. Np. neurotransmitter GABA – gdy po zażyciu czujemy się sennie i spokojnie to znak, że nasza bariera mózgu jest nieszczelna

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.