Kwiecień 27, 2013

Idealna dieta

Nie ma diet idealnych z pewnością, jak również nie istnieje dieta uniwersalna dla wszystkich i na całe życie. To co jemy powinno być dostosowywane do naszego stanu zdrowia, preferencji, aktywności, historii medycznej i dietetycznej, a nawet konstytucji z która się urodziliśmy i klimatu w jakim żyjemy. 


Dobrze dobrana dieta jest też wypadkową tego co wiemy i tego co nam mówi organizm. Zawsze powinniśmy dobierać ja w bardzo indywidualny sposób. Czasami słyszę argumenty, że to wymaga więcej wysiłku, bo np. trzeba modyfikować posiłki, które wcześniej jadało się wspólnie. Ale łatwo sobie uświadomić, że np. kobieta i mężczyzna, których fizjologia jest różna i potrzeby także powinni również mieć inne diety. Nawet gdyby (co się nie zdarza raczej) ta para miała taki sam styl życia (aktywność, sen, poziom stresu) to wciąż pozostaje kwestia odmiennej fizjologi i skłonności genetycznych. Z tego powodu jedzenie tego samego, ale mniejszej/większej porcji nie jest najlepszym wyjściem. 
Niemniej jednak którykolwiek sposób odżywiania wybierzemy powinien być dla nas optymalny. Moim zdaniem dobrze dobrana dieta ma wiele wspólnych cech niezależnie od rodzaju diety i osoby ją stosującej.

Dobrze dobrana dieta:
  • pozwala uzyskać i utrzymać odpowiednią masę ciała
  • nie powoduje zachcianek, ataków głody czy napadów kompulsywnego jedzenia
  • poprawia pracę mózgu, nastrój i samopoczucie
  • nie powoduje spadków lub braku energii
  • poprawia stan skóry, wzmacnia włosy i paznokcie
  • nie powoduje niedoborów witamin, minerałów oraz innych substancji odżywczych
  • optymalizuje reakcje hormonalne
  • stabilizuje poziom glukozy we krwi
  • sprzyja regeneracji, poprawia jakość snu
  • wzmacnia system odpornościowy
  • zapobiega chorobom i dolegliwościom zdrowotnym
  • podnosi odporność na stres
  • nie powoduje problemów trawiennych
  • nie wymaga obsługi kalkulatora, Excela oraz korzystania z tabel kalorycznych
  • ma działanie przeciwzapalne
  • nie wymaga godzinnych przygotowań
  • składa się w większości z jedzenia, a nie gotowych produktów
  • nie powoduje zbyt małej podaży energii
  • poprawia ogólny stan zdrowia
  • pozytywnie wpływa na detoks i eliminację organizmu
  • uwzględnia słuchanie sygnałów ciała
  • jest elastyczna i zmienna w zależności od różnych czynników
  • jest ciągła, nie ma przerw ani daty końcowej (nie rozpoczyna się wraz z wakacjami i nie kończy w święta)

Kiedyś zajmowałam się układanie jadłospisów, od kilku lat tego nie robię. Dla zasady. Moim celem jest edukacja ludzi jak mają jeść dla własnego zdrowia i dobrego samopoczucia, a nie robienie tabelek i rozpisek z wyliczeniami. Oczywiście gotowe i dobrze zbilansowane diety dla zdrowej osoby mnogą być świetną pomocą, w nauce jak komponować posiłki i na co zwracać uwagę odnośnie swoich potrzeb. Pod warunkiem, że będą wykorzystywane jako narzędzie, nie jako gotowiec, który jest realizowany krok po kroku. 
Teoretycznie dieta ułożona indywidualnie od osoby, która zna się na rzeczy może być zbawienna i myślę, że w pracy z człowiekiem 1:1 taka pomoc ma sens. A kolorowe diety z gazet czy Internetu niestety mnie nie przekonują.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Co słychać w paleo świecie? (by Victor)

Poniżej pierwszy paleo newsletter na Tłustym Życiu! W całości został przygotowany przez Victora.Niestety wszelkie odnośniki są tylko w języku angielskim, ale mimo... Zobacz więcej


Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Hashimoto (autoimmunologiczna niedoczynność tarczycy)

Niedoczynność to poważny problem w ostatnich latach. Coraz więcej osób choruje i coraz częściej pacjent słyszy, że jego choroba to Hashimoto. Przeważnie... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.