Lipiec 2, 2013

Depresja jako rezultat niedoborów

Depresja to niezwykle trudny temat ponieważ konwencjonalna medycyna stała się mocno wyspecjalizowana w jej leczeniu, co w praktyce oznacza duży wybór możliwych do zastosowania leków i często zaniechanie szukania przyczyny. Nie spotkałam się jeszcze z podejściem lekarza do traktowania depresji jako symptomu innej choroby lub zaburzonej homeostazy organizmu. Depresja to też wielkie pieniądze i wielki biznes. 


Gdy mowa o depresji powiązanie mózg-jelita nabiera bardzo ważnego znaczenia. Chroniczny stan zapalny jelit jest ściśle powiązany ze problemami natury mentalnej. Podobnie jak chroniczny stan zapalny na poziomie systemowym, który może być spowodowany alergiami i nietolerancjami pokarmowymi, nieodpowiednią dietą (zwłaszcza gluten, nadmiar nienasyconych kwasów tłuszczowych), stylem życia, stresem, lekami etc. Np. zespół złego wchłaniania fruktozy i nietolerancja laktozy prowadzą do niedoborów L-tryptofanu, który jest aminokwasem odpowiedzialnym za odpowiedni poziom serotoniny. Niedobory serotoniny z kolei prowadzą do depresji, niepokoju czy ADHD. Z tych powodów stosowanie zarówno wysokich dawek anty-zapalnych Omega3, jak i terapie aminokwasami są niezwykle skuteczne w walce z depresją. W tym temacie nie znam lepszego eksperta niż Julia Ross. Warto w tym momencie podkreślić, że istnieje też przeciwstawna teoria sugerująca, że depresja nie jest spowodowana żadną chemiczną nierównowagą w mózgu. Osobiście mam całkiem dobre doświadczenia w leczeniu niepokoju i bezsenności przy pomocy aminokwasów i ich prekursorów.

Niemniej jednak, co do jednego większość badaczy jest zgodnych: leki przeciwdepresyjne nie mają żadnych korzyści i mogą nasilić problem depresji oraz wywołać wiele innych. Każdy pacjent leczony lekami SSRI powinien przeczytać tę książkę


Tymczasem typowe leki przeciwdepresyjne nie wpływają na przyczynę
depresji, no chyba że ktoś ma niedobory Prozacu :). Istnieje wiele
alternatywnych terapii, które są niezwykle skuteczne i bezpieczne, ale
niezależnie od pierwotnej przyczyny depresji, obserwuje się u większości
pacjentów podobne problemy z niedoborami składników odżywczych. I
uzupełnienie niedoborów jest podstawowym krokiem jaki należy wykonać w
przypadku depresji. Terapia różnymi składnikami odżywczymi może być
przeprowadzona równolegle z zastosowaniem roślinnych preparatów,
odpowiednią aktywnością, akupunkturą czy technikami relaksacyjnymi.

Najczęściej obserwowane niedobory w przypadku depresji to:

  • Cholesterol
Kluczowy dla prawidłowej pracy mózgu, który przeważnie syntezuje swój własny cholesterol, ale w niektórych przypadkach potrzebuje dodatkowego wsparcia ze strony cholesterolu pochodzącego z krwi. Stąd niedobór dietetycznego cholesterolu może mieć ogromne znaczenie dla funkcjonowania mózgu. Jest to tym ważniejsze im jesteśmy starsi, bo z wiekiem tracimy komórki mózgowe i potrzebnych jest więcej powiązań między neuronami dla utrzymania prawidłowej pracy mózgu. Niedobory cholesterolu być może są przyczyną choroby Alzheimera.
Ponadto cholesterol pozwala na syntezę witaminy D ze słońca, bez czego z pewnością pojawią się niedobory, bo same dietetyczne źródła witaminy D nie są w stanie zapewnić niezbędnej ilości tej witaminy.
  • Witamina D
Już w 2006 roku badania potwierdziły związek pomiędzy niedoborami witaminy D oraz depresją. Dalsze liczne badania potwierdziły tą korelację. Najprawdopodobniej ma to związek również dlatego, że witamina D ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu odpornościowego oraz redukcji stanu zapalnego. Warto pamiętać, że cholesterol jest prekursorem witaminy D, a do całego procesu niezbędne jest słońce, więc unikanie dietetycznego cholesterolu lub słońca może prowadzić do niedoborów witaminy D. 15-30 min ekspozycji na słońce dziennie, 2-3 razy w tyg wystarczy aby zapobiec niedoborom witaminy D.
  • Kwas foliowy
Niezbędny dla utworzenia przekaźników nerwowych takich jak serotonina, dopamina czy adrenaliny. Badania sugerują, że im niższa jego wartość tym głębsza depresja.
  • Magnez
Niedobory magnezu prowadzą do uszkodzeń receptorów NMDA w mózgu, które są odpowiedzialne za regulację nastroju. Suplementacja magnezem przynosi znakomite efekty w leczeniu depresji, niepokoju, zaburzeń snu czy też nerwicy. Niedobory magnezu są powszechne u osób narażonych na stres, a stres jak się okazuje w ostatnich latach, est jednym z większych graczy w rozwoju depresji.
  • Cynk
Wpływa na regulację przekaźników nerwowych oraz poprawia gospodarkę hormonalną. Nierównowaga hormonalna może być przyczyną niektórych typów depresji, np. w przypadku przewagi estrogenowej czy menopauzy.
  • Selen
Niedoceniony minerał, którego brak może nasilić poporodową depresję. Również przez wpływ na tarczycę, pośrednio, niedostateczna praca tarczycy może nasilić depresję.
  • Witamina B12
Niedobory B12 są mocno powiązane z chorobami mentalnymi takimi jak depresja, paranoja, utrata pamięci oraz zmiennymi nastrojami, melancholią czy płaczliwością. Na niedobry B12 narażeni są nie tylko wegetarianie. Suplementacja B12 przynosi zaskakujące efekty również w przypadku depresji.
  • Witamina B6
Jest kofaktorem dla serotoniny i dopaminy, a badania wskazują, że niski poziom B6 zwiększa ryzyko wystąpienia depresji.
  • Antyoksydanty
Gdy stres oksydacyjny wpłynie na pracę mózgu, przekaźniki nerwowe mogą na tym ucierpieć. Brak antyoksydantów zmniejsza ochronę mózgu, dlatego witamin A,C,E oraz kwas liponowy, CoQ10, glutation czy cysteina są niezwykle ważne w zapobieganiu i leczeniu depresji.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.