Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

02.07.2013

Depresja jako rezultat niedoborów

Depresja to niezwykle trudny temat ponieważ konwencjonalna medycyna stała się mocno wyspecjalizowana w jej leczeniu, co w praktyce oznacza duży wybór możliwych do zastosowania leków i często zaniechanie szukania przyczyny. Nie spotkałam się jeszcze z podejściem lekarza do traktowania depresji jako symptomu innej choroby lub zaburzonej homeostazy organizmu. Depresja to też wielkie pieniądze i wielki biznes. 



Gdy mowa o depresji powiązanie mózg-jelita nabiera bardzo ważnego znaczenia. Chroniczny stan zapalny jelit jest ściśle powiązany ze problemami natury mentalnej. Podobnie jak chroniczny stan zapalny na poziomie systemowym, który może być spowodowany alergiami i nietolerancjami pokarmowymi, nieodpowiednią dietą (zwłaszcza gluten, nadmiar nienasyconych kwasów tłuszczowych), stylem życia, stresem, lekami etc. Np. zespół złego wchłaniania fruktozy i nietolerancja laktozy prowadzą do niedoborów L-tryptofanu, który jest aminokwasem odpowiedzialnym za odpowiedni poziom serotoniny. Niedobory serotoniny z kolei prowadzą do depresji, niepokoju czy ADHD. Z tych powodów stosowanie zarówno wysokich dawek anty-zapalnych Omega3, jak i terapie aminokwasami są niezwykle skuteczne w walce z depresją. W tym temacie nie znam lepszego eksperta niż Julia Ross. Warto w tym momencie podkreślić, że istnieje też przeciwstawna teoria sugerująca, że depresja nie jest spowodowana żadną chemiczną nierównowagą w mózgu. Osobiście mam całkiem dobre doświadczenia w leczeniu niepokoju i bezsenności przy pomocy aminokwasów i ich prekursorów.

Niemniej jednak, co do jednego większość badaczy jest zgodnych: leki przeciwdepresyjne nie mają żadnych korzyści i mogą nasilić problem depresji oraz wywołać wiele innych. Każdy pacjent leczony lekami SSRI powinien przeczytać tę książkę

Tymczasem typowe leki przeciwdepresyjne nie wpływają na przyczynę depresji, no chyba że ktoś ma niedobory Prozacu :). Istnieje wiele alternatywnych terapii, które są niezwykle skuteczne i bezpieczne, ale niezależnie od pierwotnej przyczyny depresji, obserwuje się u większości pacjentów podobne problemy z niedoborami składników odżywczych. I uzupełnienie niedoborów jest podstawowym krokiem jaki należy wykonać w przypadku depresji. Terapia różnymi składnikami odżywczymi może być przeprowadzona równolegle z zastosowaniem roślinnych preparatów, odpowiednią aktywnością, akupunkturą czy technikami relaksacyjnymi.

Najczęściej obserwowane niedobory w przypadku depresji to:
  • Cholesterol
Kluczowy dla prawidłowej pracy mózgu, który przeważnie syntezuje swój własny cholesterol, ale w niektórych przypadkach potrzebuje dodatkowego wsparcia ze strony cholesterolu pochodzącego z krwi. Stąd niedobór dietetycznego cholesterolu może mieć ogromne znaczenie dla funkcjonowania mózgu. Jest to tym ważniejsze im jesteśmy starsi, bo z wiekiem tracimy komórki mózgowe i potrzebnych jest więcej powiązań między neuronami dla utrzymania prawidłowej pracy mózgu. Niedobory cholesterolu być może są przyczyną choroby Alzheimera.
Ponadto cholesterol pozwala na syntezę witaminy D ze słońca, bez czego z pewnością pojawią się niedobory, bo same dietetyczne źródła witaminy D nie są w stanie zapewnić niezbędnej ilości tej witaminy.
  • Witamina D
Już w 2006 roku badania potwierdziły związek pomiędzy niedoborami witaminy D oraz depresją. Dalsze liczne badania potwierdziły tą korelację. Najprawdopodobniej ma to związek również dlatego, że witamina D ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu odpornościowego oraz redukcji stanu zapalnego. Warto pamiętać, że cholesterol jest prekursorem witaminy D, a do całego procesu niezbędne jest słońce, więc unikanie dietetycznego cholesterolu lub słońca może prowadzić do niedoborów witaminy D. 15-30 min ekspozycji na słońce dziennie, 2-3 razy w tyg wystarczy aby zapobiec niedoborom witaminy D.
  • Kwas foliowy
Niezbędny dla utworzenia przekaźników nerwowych takich jak serotonina, dopamina czy adrenaliny. Badania sugerują, że im niższa jego wartość tym głębsza depresja.
  • Magnez
Niedobory magnezu prowadzą do uszkodzeń receptorów NMDA w mózgu, które są odpowiedzialne za regulację nastroju. Suplementacja magnezem przynosi znakomite efekty w leczeniu depresji, niepokoju, zaburzeń snu czy też nerwicy. Niedobory magnezu są powszechne u osób narażonych na stres, a stres jak się okazuje w ostatnich latach, est jednym z większych graczy w rozwoju depresji.
  • Cynk
Wpływa na regulację przekaźników nerwowych oraz poprawia gospodarkę hormonalną. Nierównowaga hormonalna może być przyczyną niektórych typów depresji, np. w przypadku przewagi estrogenowej czy menopauzy.
  • Selen
Niedoceniony minerał, którego brak może nasilić poporodową depresję. Również przez wpływ na tarczycę, pośrednio, niedostateczna praca tarczycy może nasilić depresję.
  • Witamina B12
Niedobory B12 są mocno powiązane z chorobami mentalnymi takimi jak depresja, paranoja, utrata pamięci oraz zmiennymi nastrojami, melancholią czy płaczliwością. Na niedobry B12 narażeni są nie tylko wegetarianie. Suplementacja B12 przynosi zaskakujące efekty również w przypadku depresji.
  • Witamina B6
Jest kofaktorem dla serotoniny i dopaminy, a badania wskazują, że niski poziom B6 zwiększa ryzyko wystąpienia depresji.
  • Antyoksydanty
Gdy stres oksydacyjny wpłynie na pracę mózgu, przekaźniki nerwowe mogą na tym ucierpieć. Brak antyoksydantów zmniejsza ochronę mózgu, dlatego witamin A,C,E oraz kwas liponowy, CoQ10, glutation czy cysteina są niezwykle ważne w zapobieganiu i leczeniu depresji.

37 komentarzy:

  1. bardzo dziekuje za ten wpis, cały czas zmagam sie z brakiem energi, ochoty na cokolwiek, lękiem i tzw "foggy thinking", musze sie przyjrzec uwazniej swjoej diecie :/

    Mam pytanie odnosnie picia zalanych wrzątkiem drożdzy piekarskich: polecasz? Słyszałam ze są niewzskazane przy problemach jelitowych, a nawet mogą wywołac candide, czy to prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi zawsze surowe smakowały lepiej. Tylko nie jedz ich z cukrami bo będzie Ci się odbijać winem.

      Usuń
    2. Mogą nasilić problemy z infekcjami grzybicznymi. Sporo osób ma też na nie nietolerancję. Nie wiem jak nasze rodzime drożdże, ale używałam i polecam suplementy z drożdżami jeśli chodzi o cerę i włosy, cała magia to zawarte w nich witaminy B i minerały. Wrzątek zabija niektóre składniki odżywcze jak np. witaminę B6.

      Usuń
  2. chyba juz o tym pisalam, ale im glebiej siedze w temacie diety tym bardziej jestem przerazona tym jak wiele zalezy od substancji chemicznych, a jak malo od usposobienia czlowieka. zaczynam sie nawet zastanawiac, czy cos takiego jak charakter, czy usposobienie istnieje.

    OdpowiedzUsuń
  3. mam pytanie, ale nie w temacie. Otóż jestem na eliminacji i zastanawia mnie ile mw gr warzyw powinnam jesc do posiłku? jesli jem 4 x dziennie ( mam na mysli te warzywa/owoce które przeszły pozytywnie eliminacje)

    druga sprawa - gotuję ok 7-8 litrów rosołu na 2 porcjach rosołowych ( kurczak,cały jego szkielet ale bez kończyn i skóry) dodaje 2 łyżki octu , gotuje ok 45 godz ale zastanawia mnie czy to jest właśnie ten rosół o którym piszesz w poscie Magiczny rosół, gdyż mój jest bardzo jasny - jak rozwodniony mocz. nie wiem czy dodawać więcej porcji rosołowych? czy cos innego - pamiętam, że w tamtym poście pisalas ze Twój jest ciemniejszy! warzyw nie dodaje, bo jak raz dodałam, to od razu mi skwasniał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odnośnie warzyw ciężko to ocenić w gr, powiedziałabym że min. 2 szklanki a maksymalnie ile możesz := W eliminacji ważny jest każdy składnik odżywczy, bo dieta jest restrykcyjna, więc im więcej różnorodnych warzyw tym lepiej. Jeśli tolerujesz mało różnych warzyw to istnieje ryzyko, że za dużo jednego typu może być problematyczne i to dla każdego. Ale generalna zasada jak najwięcej możesz i tolerujesz.

      Mój jest dość ciemny, ale to zależy od mięsa głownie. Wcześniej gotowałam głównie na wołowinie, teraz mieszam i chyba jest jaśniejszy. Jakie warzywa dodajesz? Standardowa jarzyna nie powinna być problematyczna - nigdy mi się nie zdarzyło aby rosół skwaśniał.

      A octu to troszkę za mało na taką ilość. Tak z 4-5 łyżek to min., ja daję 8 na 3l, chociaż nie pamiętam dziś już skąd mam te proporcje :)

      Usuń
    2. jak dodadałam marchew na drugi dzień to się zapienił i zrobił mętny, a w smkau kwaśny. a Czy te 2 porcje rosołowe na ten gar wystarczą?

      zmieniając temat, jak kwas foliowy moglabyś polecić, zaczynam myśleć o dziecku i nie wiem który zacząć brać, folik, ale chyba skład nie jest odpowiedni:

      kwas foliowy 0,4 mg, substancje pomocnicze: celuloza mikrokrystaliczna, skrobia kukurydziana, magnezu stearynian, wapnia wodorofosforan bezwodny, krzemionka koloidalna bezwodna, aromat Maracuja.

      Usuń
    3. NIE polecam kwasu foliowego! To syntetyczna forma witaminy B9 i właśnie B9 powinniśmy szukać. Występuje pod nazwą Folate, kwas foliowy natomiast w takich suplementacyjnych dawkach nie zostaje zmetaboliwoany co niesie za soba duzo ryzyka np. w postaci nowotworu. W Polsce malo sie mowi o tym, że B9 i kwas foliowy to nie to samo. Zobacz tutaj szczegóły http://bodyecology.com/articles/folate-versus-folic-acid-for-pregnancy#.UdxZhayKJ8E

      Usuń
    4. a gdzie dostać takie tą naturalną b9

      Usuń
  4. Bardzo ważne pytanie!

    Czy mogę stosować ocet jabłkowy z woda przed każdym posiłkiem by pomoc trawieniu? Dodaje iż mam ZAPALENIE ŻOŁĄDKA I DWUNASTNICY i to przewlekle, do tego jak się nie trzymam diety to mam trądzik... Co myślisz MS, nie zaszkodzi mi to??? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie. Ocet wspomaga wydzielanie kwasu solnego, co podrażni stan zapalny. Najpierw należy uporać się z zapaleniem, później można stymulować trawienie.
      Jak to leczysz? Konwencjonalnie dają IPP, które zupełnie hamują wydzielanie kwasu solnego.

      Usuń
    2. Najgorsze jest to ze ja tego nie lecze, przeszedlem tylko na diete SCD i to wszystko. A jak to dokladnie leczyc??? Dieta sama starczy? Nie stosuje w ogole IPP a powinienem?

      Usuń
    3. Dodam jeszcze, że mam zapalenie dwunastnicy, zanik kosmków jelitowych na tle zapalnym i brak jakichkolwiek objawów ze strony układu pokarmowego. Ani nie boli mnie brzuch, załatwiam się normalnie, nie mam zgagi, nie mam refluksu bo miałem robioną 2x gastroskopie, mam Helicobacter Pylori. Nie biorę IPP wydaje mi się, że może to wtedy pogorszyć trawienie i zaburzyć wchłanianie pewnych substancji ważnych dla organizmu. Mogłabyś mi pomóc i opisać co robić, bo oczywiście żaden lekarz ani nie raczył się tym zająć tylko IPP... Zgłupiałem w tym momencie strasznie... :P Byłym przeogromnie wdzięczny za pomoc :) .

      Usuń
    4. Skoro nie boli Cię brzuch ani nie masz innych objawów to na jakiej podstawie ktoś stwierdził ze masz zapalenie żołądka i dwunastnicy

      Usuń
    5. Badanie histopatologiczne?

      Usuń
    6. No ale po co robić badanie skoro nie ma objawów żadnych chyba ze to tak profilaktycznie ale dziwne to.jest

      Usuń
    7. Dziwne to jest tylko jakby nikt nie zrobil mi badania histopatologicznego to bym to dzis nie wiedzial czemu mam anemie, wszyslo w dodatku ze mam zapalenie zoladka , dwunastnicty i czesciowy zanik kosmkow jeitowych co mnie automatycznie dyskwalifikuje do jedzenia glutenu :P moze dziwne, ale prawdziwe i ciekawe co dalej, bo nie mam zamiaru brac jakies IPP po co by zmniejszyc tylko wydzielanie kwasu, to potem juz w ogole bede mial problem z wchlanianiem. I badz tu madry co robic... W dodatku tradzik , ktory nie reguje juz widze nawet na diete paleo...

      Usuń
    8. Niestety nie mogę udzielać porad lekarskich bez konkretnego wywiadu. Dieta eliminacyjna powinna złagodzić problem. To nie będzie szybki proces, myślę że w miesiącach trzeba liczyć nim przyjdzie poprawa. Suplementacyjnie możesz sobie pomóc poprzez wiele produktów, ale trzeba zaadresować tez H.pylori np. poprzez mastic gum, lactoferrin, witamine C w duzych dawkach, Omega3, byc moze monolaurin, slippery elm, lukrecja DGL i probioityk plus enzymy po jakims czasie. Do tego dieta przeciwzapalna.

      Usuń
    9. Dziękuje, zawsze to jakaś pomoc ;)

      Usuń
  5. A co gdy kał pachnie tym co jedliśmy. Jadlam łososia i go czuję, tak samo z mięsem mam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja zawsze czuje miod z moczu..

      Usuń
  6. Jakie badanie zrobić na h pylori? Czy badanie krwi wystarczy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krew jest najmniej dokładna, najlepsza jest biopsja lub test oddechowy. Ewentualnie badanie kału.

      Usuń
  7. A jaki preparat selenu polecasz? Czy zawierający l-selenometioninę będzie ok?

    OdpowiedzUsuń
  8. Tak, ale jak masz dostęp do naturalnego suplementu z selenem (z drożdży lub warzyw) to warto.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ponawiam pytanie - co najlepiej spożywać, żeby wzbogacić się w naturalną B9?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sałata rzymska, szpinak, brokuły, awokado...co tam jeszcze cytrusy, mięśnie i wątróbka - to takie paleo. Poza tym pewnie zboża i strączki.

      Usuń
  10. Szczerze mówiąc polecam to forum o depresjii, sporo informacjii udzielają na priv

    www.depresjaonline.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy brak kwasów omega-3 i omega-6 ma wpływ na depresje ?

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie wychwycono niedobór wit.D i zalecono dawkę 4000 d-vitum forte.

    OdpowiedzUsuń
  13. This is one of the cult game now, a lot of people enjoy playing them . Also you can refer to the game :
    gold mine strike | pokemon go 2
    The game controls are shown just under . Movement mechanisms primarily include acceleration and tilting controls.
    stickman games | stick war 2 | animal jam 2

    OdpowiedzUsuń