Grudzień 13, 2013

Alkoholowo czyli jak pić i nie cierpieć

Czy ktoś się zastanawiał czy alkohol jest paleo? Ja z pewnością nie, bo nie ma to dla mnie znaczenia 🙂 Co prawda moje skłonności do spożywania alkoholu wraz z wiekiem maleją, niemniej jednak swoje (niestety) wypiłam. I szkoda, że wtedy nie wiedziałam tego co wiem teraz.

Alkohol jest zły  w odpowiednich warunkach
Alkohol jest toksyną – tak się mówi, co jest w połowie prawdą, ponieważ jak w wielu przypadkach dawka stanowi truciznę. Nasza  flora jelitowa produkuje etanol w małej ilości, więc możemy przypuszczać, że człowiek potrafi metabolizować alkohol (mniej lub bardziej). Jego toksyczność zależy tak naprawdę nie tylko od ilości, ale i od stanu naszego organizmu.

Im bardziej nasza dieta jest bogata w składniki odżywcze tym mniej odczujemy skutki spożycia alkoholu i tym łagodniejszy będzie kac. Jeśli nawet niewielka ilość alkoholu powoduje złe samopoczucie i kaca rano, który trwa wieki to znak o dużej toksyczności organizmu, lub sporymi brakami substancji niezbędnych do neutralizacji toksyn.

Po spożyciu, alkohol jest szybko absorbowany do krwiobiegu. Niewielki procent jest wydalany poprzez nerki i płuca, a reszta zostaje rozłożona przez enzymy produkowane przez wątrobę. Enzym ADH pomaga w konwersji do aldehydu octowego, który następnie jest konwertowany przez inne enzymy do octanu, aby ostatecznie zostać rozłożonym do dwutlenku węgla i wody. Jak szybko będzie przebiegł ten metabolizm będzie wyznacznikiem jak duży kac pozostanie.

Aldehyd octowy jest substancją bardzo toksyczną, dlatego gdy enzym ADH nie działa optymalnie, aldehyd odkłada się w tkankach i krąży w krwiobiegu powodując szkody. Często dlatego kac ma wiele różnych objawów, a nie tylko ból głowy. Czasem przypomina grypę lub uczucie jak po treningu. 


Alkohol potrafi niestety mocno podrażnić żołądek i zrobić zamieszanie w jelitach, niektóre osoby skarżą się z tego powodu na mdłości, biegunki czy bóle brzucha. Inni z powodu zaburzonego wydzielania aldosteronu i utraty potasu poczują zatrzymanie wody lub odwodnienie następnego dnia.

Kto może i co może pić?
Zdecydowanie uważam, że niektóre osoby powinny unikać alkoholu i bez dwóch zdań jest on szkodliwy gdy dawka jest za duża lub zdolności jego metabolizowania przez organizm są za małe. Osoby z chorobami autoimmunologicznymi, zestresowani czy ci, z problemami trawiennymi nie powinni sięgać po alkohol. Kobiety przed i w czasie menstruacji również z powodu niskiego estrogenu mogą bardziej odczuwać na drugi dzień kaca. 

A reszta? Myślę, że przeciętny zdrowy człowiek nie musi siedzieć z wodą na imprezie. Oczywiście wybór alkoholu ma znaczenie. Piwo w moim odczuciu jako glutenowy produkt nie jest najlepszą opcją, podobnie jak kolorowe gotowe alkohole lub drinki. Większość z nich jest połączeniem alkoholu i glukozy/fruktozy. Inne alkohole z kolei są pozyskiwane ze zbóż lub używa się ich w procesie destylacji.

W kategorii  zabronionych znajdują się też pyszne likiery, martini, campari, burbon, whiskey, niektóre wódki, szkocka oraz gin.

Lepsze opcje to tequila, cydr, białe i czerwone wino, szampan, niektóre wódki i rumy, koniak i brandy.

Niezależnie jednak jaki alkohol trafi do naszego żołądka, etanol będzie musiał zostać zmetabolizowany i wielu osób na drugi dzień pojawi się kac.

Jak uniknąć kaca?
– nigdy nie pij alkoholu na pusty żołądek
Żołądek i jelito cienkie wchłaniają alkohol, co może doprowadzić do stanu zapalnego żołądka i zaburzenia równowagi flory bakteryjnej jelit. Jedzenie sprawi, że alkohol będzie się wolniej wchłaniał, co prawda dłużej w żołądku, ale ze względu na to, że żołądek jest mniejszy niż jelita, chcemy go zatrzymać tam jak najdłużej.

– nie pij za szybko
Wątroba potrafi w godzinę metabolizować ilość alkoholu mniej więcej równia jednemu drinkowi, dlatego warto zwolnić i w przerwach pić wodę lub jeść.

– unikaj słodzonych drinków
Zbyt duża ilość cukru w kolorowych alkoholach lub napojach, z którymi mieszany jest alkohol może spowodować nagły wzrost, a później spadek poziomu glukozy we krwi co zmusi nadnercza do interwencji i dodatkowo spowoduje stres na wątrobie, która będzie zmuszona do produkcji glukozy

– unikaj piwa
Połączenie alkoholu i glutenu nie będzie dobrym pomysłem, i niestety oprócz przejściowych problemów trawiennych czy tych związanych z pracą mózgu, niskopoziomy stan zapalny może utrzymać się jeszcze długo po spożyciu piwa.

– nie stosuj leków przeciwbólowych
Niesterydowe leki przeciwbólowe lub Apap czy Paracetamol wpływają na cały organizm i są odpowiedzialne między innymi za powstanie nieszczelnej śluzówki jelita czy zaburzenie równowagi flory bakteryjnej jelit. Ponadto tego typu leki są toksyczne dla już obciążonej alkoholem wątroby. Zamiast tego użyj feverfew.

– nie pij kawy
Zarówno przed spożywaniem alkoholu jak i dzień później warto unikać wszelkich stymulantów. Kawa ponadto dodatkowo odwodni organizm.

– ćwicz przed, ale nie po
Nawet lekkie ćwiczenia przed spożyciem alkoholu zwiększają produkcję antyoksydantów i chronią przed toksycznością etanolu w wątrobie i mózgu. Unikaj natomiast ćwiczeń dzień po większym spożyciu alkoholu, aby nie wprowadzać organizmu w stan stresu, tylko wszelkie jego siły skupić na regeneracji. Wysiłek fizyczny również działa odwadniająco.

– zmniejsz toksyczność alkoholu
Kwas pantotenowy jest prekursorem koenzymu A, niezbędnego do konwersji aldehyd octowy–> octan –> acetylokoenzym A dzięki czemu toksyczny aldehyd jest zredukowany.

– podnieś status glutationu
L-cysteina i NAC są prekursorami glutationu. MSM również wspomaga syntezę glutationu. Można spożyć zarówno przed jak i po konsumpcji alkoholu. 

– uzupełnij elektrolity
Alkohol ma efekt diuretyczny i podczas odwodnienia utracone zostają sód, potas i magnez.

– uzupełnij witaminy B
Witaminy z grupy B są niezbędne dla prawidłowego detoksu wątroby. Kobiety zwłaszcza potrzebują kwasu foliowego, który jest potrzebny dla zminimalizowania ryzyka związanego z nowotworem piersi i spożywaniem alkoholu.

– zadbaj o poziom cynku
Zasoby cynku podczas spożywania alkoholu zostają mocno uszczuplone, a jego odpowiedni poziom jest niezbędny dla regeneracji tkanek oraz prawidłowej odporności, stąd też często wraz z kacem przychodzi przeziębienie.

– śpij
Sen jest kluczowy dla regeneracji organizmu, ale warto oszukać organizm poprzez szczelne zasłonięcie okien.

– zjedz coś
Gdy się obudzisz na kacu i nie ma ochoty jeść, warto się zmusić. Organizm nie tylko potrzebuje składników odżywczych dla regeneracji i detoksu, ale jedzenie pomoże ustabilizować poziom cukru we krwi.

– weź probiotyk
Alkohol powoduje nierównowagę flory bakteryjnej jelit, dlatego warto dzień przed i kilka dni po wspomóc jelita, ponadto probiotyk pomoże gdy masz nudności.

– zadbaj o wątrobę
Pomocny będzie ostropest, wyciąg z karczocha, cholina czy inozytol wraz z witaminą C, która jest istotna dla redoksu glutationu.

– zgaś zapalenie
Unikaj spożywania Omega6 wraz z alkoholem, czyli np. czipsy plus piwko nie są najzdrowszą opcją 🙂 Dzień po może pomóc imbir, kurkuma, reservatol czy olej z wiesiołka. Zastosowanie tych suplementów przed spożyciem alkoholu ochroni wątrobę przed toksycznością etanolu.

Co jeść na kacu?

  • woda kokosowa – uzupełni organizm w niezbędne elektrolity
  • domowy rosół – jest pełen minerałów i aminokwasów, z czego na wyróżnienie zasługuje glicyna, która zregeneruje przewód pokarmowy
  • wątróbka – nic nie regeneruje wątroby tak jak bogata w witaminy z grupy B wątroba
  • jajka – idealne na kaca,bogate w cysteinę i cholinę wspomogą pracę wątroby
  • banany – uzupełnią utracony
  • kiszonki – naturalne probiotyki, które dodatkowo wspomogą detoks organizmu
  • olej kokosowy – złagodzi podrażniony żołądek
  • gorzkie smaki – jak cykoria, sałata radicchio czy rukola zwiększą wydzielanie i przepływ żółci, a co za tym idzie eliminację toksyn
  • warzywa bogate w siarkę – pomogą w detoksie wątroby, np. cebula, warzywa krzyżowe
  • buraki – oczyszczają krew
Szybki protokół:
  • Przed: sylimarin, kurkuma, B-complex, wit. C, NAC
  • W trakcie: sylimarin
  • Po przed snem: wit. C, NAC, sylimarin, magnez, potas, sód, probiotyk
  • Dzień po:  sylimarin, probiotyk, kurkuma, B-complex, NAC 
         – koktajl z wody kokosowej, banana, szpinaku
         – jajecznica z dodatkiem kiszonek
         – sen plus spacer
Czemu warto dbać o optymalny metabolizm alkoholu? Bynajmniej nie aby kac minął, prędzej czy później i tak minie…ale skutki toksycznego wpływu na wątrobę w momencie gdy spożywamy alkohol regularnie odbiją się negatywnie na całym organizmie. Podobnie kwestia dotyczy stanu żołądka i jelit. Powiedziałabym, że te osoby, które spożywają alkohol regularnie tym bardziej powinny skupić się na prawidłowej pracy organów detoksu i eliminacji. Wasze zdrowie 🙂

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Co słychać w paleo świecie? (by Victor)

Poniżej pierwszy paleo newsletter na Tłustym Życiu! W całości został przygotowany przez Victora.Niestety wszelkie odnośniki są tylko w języku angielskim, ale mimo... Zobacz więcej


Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.