Grudzień 27, 2013

Węglowodany poproszę

Wiele osób zmieniając sposób odżywiania i rezygnując ze zbóż oraz roślin strączkowych narzeka na brak węglowodanów w diecie. Paleo z definicji nie jest dietą niskowęglowodanową, jest to na pewno sposób odżywiania niższy w węglowodany niż piramida żywienia, ale to ile węgli de facto będzie w menu jest kwestią indywidualną.


Jakie są dobre źródła węglowodanów?
Ziemniaki, bataty, dynia, marchew, korzeń pietruszki, korzeń selera, cebula, buraki, topinambur, rzepa, woda kokosowa, skrobia ziemniaczana, tapioka, kasztany/mąka kasztanowa, banany,  winogrona, suszone owoce, miód, syrop klanowy, gorzka czekolada itd. 
Jak już pokazywałam na fb nie jest trudno dobić do 200g węglowodanów dziennie. Zobaczcie tutaj.

Kilka węglowodanach propozycji:

1) Muffiny bananowo-kakaowe z suszonymi owocami
Skład: 1 jajko, 2 małe banany, pół szklanki wiórek kokosowych, pół szklanki tapioki, łyżeczka soy oczyszczonej, 1/4 szklanki kakao, 2-3 płaskie łyżki masła, klika suszonych daktyli i moreli, miód do smaku.
 
2) Paleo wg mojej mamy: ziemniaczki z boczkiem i warzywami
Skład: ziemniaki, boczek, papryka, marchewka, suszone pomidory, cebula, pietruszka, Podsmażana na maśle.

3) Naleśniki bananowe z ozrechami
Skład: 2 jajka, duży banan, 2 łyżki dowolnej mąki (dałam zmielone ziarna słonecznika), 2 łyżki tapioki (lub skrobi ziemniaczanej), 2 łyżki oleju kokosowego, miód dla smaku.

4) Danie klasyczne
Skład: topinambur i dynia w roli głównej. Na deser jabłko z syropem klonowym i cynamonem z przepisu Marthy Stewart.

Pamiętajcie, dieta wysokwęglowodanowa ma swoje plusy i minusy, ale zawsze zmniejszając ilość węgli zabieramy nie sobie źródło pożywienia, ale głodzimy nasz mikrobom. Węgle, zwłaszcza oporna skrobia są niezwykle istotne dla bakterii komensalnych i nowe dowody pokazują, że oporna skrobia może być nawet korzystna dla osób z sibo czy fodmaps (wbrew temu co pisałam tutaj).

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.