Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

01.01.2014

Praktyka wdzięczności

Jeśli coś spowoduje, że Wasze zdrowie będzie lepsze, a nastrój optymistyczny i to zajmując tylko kilka minut dziennie, to chyba warto o tym napisać. Dziś będzie o wdzięczności.


Co to jest wdzięczność?
Najprostszą definicją będzie: wdzięczność to afirmacja dobra. W każdym życiu jest coś dobrego, w każdym są dobre chwile, dobre emocje, dobrzy ludzie itd. Problem w tym, że czasem nie potrafimy tego zauważyć i docenić, zwłaszcza gdy skupiamy się na negatywnych aspektach życia. Dużo łatwiej zauważa się to co nie jest idealne i co nie idzie po naszej myśli.
Wiele pozytywnych emocji ma krótki żywot. Szybko zapominamy o tym co dobrego nas spotkało, i szybko adaptujemy się do pozytywnych zmian. Po pewnym czasie bierzemy je za pewniak. Wiele osób nie potrafi celebrować tych dobrych chwil w życiu czy też pozytywnych aspektów życia. Pojawiają się za to negatywne emocje: zazdrość, lęk, niepokój, złość, bezradność czy żal. Wszystkie niosą z sobą sporą dawkę stresu. I niestety nie jest realne jednocześnie czuć wdzięczności i np. złości.

Jak praktykować wdzięczność?
Wdzięczność można praktykować na wiele sposobów: od zauważania codziennych pozytywnych chwil, przez docenienie pracy innych, po okazywanie dobra czy bezinteresowną pomoc potrzebującym. Najprostszym sposobem będzie prowadzenie dziennika wdzięczności lub po prostu listy wdzięczności. Idea wydaje się banalna, ale realizacja może nie być tak łatwa.
  • Każdego dnia pomyśl za co jesteś wdzięczny. Weź kartkę i coś do pisania, siądź w cichym miejscu i zacznij pisać.Są już nawet aplikacje do tworzenia list, ale wierzcie mi: papier więcej zniesie.
  • Wybierz porę dnia. Większość osób preferuje pisać listy wieczorem, przed zaśnięciem, co może znacząco poprawić jakość snu. Inni wolą pisać rano, co nastraja ich pozytywnie na cały dzień.
  • Naucz się w ciągu dnia wyłapywać dobre chwile, emocje czy zdarzenia i pauzować je, aby świadomie bardziej je przeżyć i docenić.
  • Nie wymieniaj tylko rzeczy materialnych. Pomyśl o uczuciach, osobach, doświadczeniach. I zwróć uwagę na naturę. Nie cenzoruj swoich myśli, pisz co uważasz za słuszne.
  • Rozwiń każdy punkt, co pozwoli Ci poczuć pozytywne uczucia dużo bardziej niż gdy tylko wymienisz fakty.
Praktykowanie wdzięczności pozwala nam być bardziej świadomym tego co posiadamy i kim jesteśmy, zamiast skupiać uwagę na tym czego nie mamy i kim nie jesteśmy. Nie bez powodu warto pisać taką listę, a nie tylko ją mówić w myślach. Pisanie pozwala uporządkować myśli, ale również ma większą moc sprawczą niż tylko powiedzenie za co jesteśmy wdzięczni. Praktykowanie wdzięczności wpływa zarówno na nasze zdrowie emocjonalne, ale również na zdrowie fizyczne. Ale nie bierzcie moich słów na wiarę, są na to dowody naukowe :)

Ważne aby z pisania listy zrobić nawyk. Jeśli masz bliską osobę możesz ją również namówić do pisania i dzielić się tym za co jesteś wdzięczny. To pozwoli docenić również kwestie za jakie inni są wdzięczni i spojrzeć na nie z innej perspektywy.

Za co być wdzięcznym?
Nie ma żadnych zasad według których doceniamy i jesteśmy wdzięczni. To mogą być przedmioty, pieniądze, rodzina, znajomi, słoneczny dzień, dobry posiłek czy posiadanie pracy. To może być też zdolność do chodzenia, mówienia czy ogólne zdrowie. Możemy być również wdzięczni za realizowanie planów, sukcesy zawodowe, sztukę, wolną wolę czy możliwość edukacji. Nie zapominajcie o emocjach: śmiech, wzruszenie, miłość czy sympatia to uczucia, za jakie również możemy być wdzięczni.  Możemy być także wdzięczni za negatywne emocje jakie czujemy czy mniej przyjemne doświadczenia, które sprawiają, że jesteśmy silniejsi czy po prostu uczą nas czegoś nowego.

Za co ja jestem wdzięczna?
Praktykuje od dawna pisanie listy wdzięczności, ale mimo wszystko wciąż są dni gdy mam problem z wymienieniem nawet kilku rzeczy. Ciężko będąc typem A zacząć zauważać dobro i odciągnąć uwagę od tego co nie jest doskonałe :) Niemniej jednak praktyka czyni mistrza, w te dni, w których czujemy się najgorzej, najbardziej potrzebujemy poczuć wdzięczność.

Dziś jestem wdzięczna za:
  • piękną pogodę i brak śniegu
  • chwile śmiechu z mężem
  • 2 kg brukselki
  • każdego czytelnika Tłustego
  • dostęp do Internetu i edukacji
  • dobry humor mojej chorej babci
  • auto, które wozi mi tyłek
 Zobaczcie za co można być wdzięcznym np. tutaj. A za co Wy jesteście wdzięczni?

24 komentarze:

  1. Fajny i ważny wpis!

    A.

    OdpowiedzUsuń
  2. super temat na początek roku,bardzo lubię Twój blog,staram się z niego korzystać...a wdzięczność to baardzooo wdzięczny temat...no i jeszcze jeden punkt wdzięczności na dzisiaj mam:przeczytanie Twego artykułu...pozdrawiam...a piszę anonimowo,bo nie bardzo wiem jak się zalogować...

    OdpowiedzUsuń
  3. dobrze, ze przypominasz nam o tym, ze nalezy doceniac zycie i to co mamy:) idac w nastroj noworoczny to ja jestem bardzo wdzieczna za caly 2013 rok, ktory moze i zaczal sie kiepsko, ale byl bardzo urozmaicony, i udany. a dzisiaj jestem wdzieczna za... spokojny, odprezajacy poranek, mila atmosfere, to, ze ja i rodzina dobrze spedzilismy sylwestra i za kubek kawy (ktorym zlamalam postanowienie noworoczne ;) ) i oczywiscie za twoj artykul, dzieki ktoremu docenilam to wszystko bardziej:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jestem wdzieczna za to,ze przeczytalam ten wpis poniewaz myslalam o liscie wdziecznosci od jakiegos czasu,a teraz czuje sie zmotywowana do jej sporzadzania, za to, ze spedzilam milo Sylwester 'we dwoje' i ze jestem szczesliwa.
    Karla.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem wdzięczna za ten wpis :) Życzę Ci wszelkiej pomyślności w Nowym Roku 2014 i nieustającej chęci prowadzenia tego bloga, który jest dla mnie (i dla osób, z którymi się nimi dzielę) kopalnią przydatnych i ciekawych informacji. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszelkiej pomyślności w Nowym Roku!!!! I wytrwałości w pisaniu bloga ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wszelkiej pomyślności w Nowym Roku!!!! I wytrwałości w pisaniu bloga ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Życzę dużo zdrowia, spełnienia marzeń i obyś się wyspała:-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobry wpis, gratulacje. ; ) Ja jestem dzisiaj wdzięczny za to, że jest dzień wolny, za dobry rosół, który mam na stole i za to, że żółtka jajek mi nie szkodzą, haha.

    Pozdro.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziekuje za ten blog

    OdpowiedzUsuń
  11. Zdrowia, pomyślności ,spełnienia marzeń w Nowym Roku dla Ciebie i czytających bloga życzy Ewa

    OdpowiedzUsuń
  12. świetny wpis i dodany w idealnym dla mnie momencie. od jakiegoś czasu staram się pisać listy wdzięczności, założyłam sobie, że conajmniej 10 rzeczy codziennie musi się na takiej liscie znaleźć, więc sporo z nich to pierdoły. kilka wyciągów to np 'dobry obiad, buraczki były pyszne', 'spacerek po moście', 'miły pan sprzedawca w kiosku'. : D ale skoro mnie cieszą, to czemu nie : D
    pozdrawiam cię bardzo ciepło MS i życzę udanego roku!
    ola

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajny wpis :). Cieszę się, że poruszasz też aspekty psychologiczne, moim zdaniem mają ogromne znaczenie i dla naszego zdrowia, i ogólnej jakości życia. Typowych list nie układam, ale staram się często myśleć o tym, co dobrego mnie spotkało.
    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem wdzięczna, że piszesz o tym co ja praktykuję od dłuższego czasu i może więcej ludzi o tym się dowie:) Uważam to za super sprawę i sprawcę mojego ostatnio permanentnego dobrego humoru:) I przepraszam za (nie)gramatyczność tego komentarza ale nawet nie wiem jak to poprawić :D

    OdpowiedzUsuń
  15. A można dziękować codziennie za to samo?

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję, że jesteś :)

    OdpowiedzUsuń