Czerwiec 20, 2014

Obfite krwawienia menstruacyjne alternatywnie

Menorrhagia jest definiowana jako regularne obfite krwawienie, które powodują jednorazową utratę krwi ok. 80 ml. Często krwawienia nie są obfite, ale trwają długo powodując sporą utratę krwi.  Statystyczny cykl menstruacyjny trwa 28 +/- 7 dni. Statystyczny „normalny” okres trwa od 3 do 7 dni, podczas którego kobieta traci od 25 do 60 ml krwi. Szacuje się, że problem obfitych krwawień może dotyczyć 10-20 % kobiet.


Skąd wiesz, że masz problem?
Wiele czynników należy wziąć pod uwagę analizując cykl menstruacyjny. Typowe pytania jakie powinien zadać Ci lekarz dotyczą: ostatnich zmian w cyklu, długości cyklu, długości krwawień, koloru (czerwonego chcemy, im ciemniejszy tym większy stan zapalny i/lub stagnacja krwi), konsystencji, obecności skrzepów (często ich obecność jest powiązana z niedoborami żelaza lub endometriozą), obfitości krwawienia, plamień pomiędzy miesiączkami, bólu czy też PMS.

Najczęściej typowym znakiem sugerującym, że krwawienie jest obfite jest konieczność regularnego zmieniania podpaski czy tamponu co godzinę przez kilka godzin z rzędu. Inne niepokojące symptomy to:

  • krwawienia dłuższe niż tydzień
  • potrzeba zmiany podpaski/tamponu w nocy
  • duże skrzepy krwi
  • objawy anemii jak zmęczenie, krótki oddech, blada skóra

Wiele kobiet cierpi na obite krwawienia, ale uznaje to za normalny stan rzeczy, zwłaszcza jak mama czy siostra również miały podobny problem. To sytuacje często bardzo stresujące dla kobiety, ale też groźne dla zdrowia, zwłaszcza że konsekwencją może być anemia, a przyczyną poważne problemy. Często obfite krwawienia są mylone z polymenorrhoea – czyli częstymi krwawieniami miesięcznymi (częściej niż co 21 dni). Wiele kobiet nie jest w stanie prawidłowo ocenić jak ciężkie są ich krwawienia, co utrudnia diagnostykę i powoduję, że sporo kobiet całe życie nie zdaje sobie sprawy, że coś jest nie tak.

Przyczyny obfitych krwawień

Nie sposób uporać się z obfitymi krwawieniami gdy nieznana jest ich przyczyna, a ta może być różna u różnych wielu kobiet. Gdy popatrzysz na zaburzenia krwawienia jako zmieniony proces pod kątem hormonalnym, fizycznym czy krzepnięcia krwi to dużo łatwiej będzie Ci szukać potencjalnego winowajcy. Być może przyczyną jest brak owulacji i defekt fazy lutealnej, być może stres i wysoki poziom prolaktyny. Czasem kobiety z PCOS mają problem z obfitymi miesiączkami, jak również te z niedoczynnością tarczycy.

Istnieje wiele powodów obfitych krwawień:
1) Nierównowaga pomiędzy estrogenem a progesteronem
2) Niedoczynność tarczycy (również autoimmunologiczna)
3) Zaburzenia krzepnięcia krwi
4) Mięśniaki lub polipy macicy
5) Endometrioza
6) Problemy z przysadką mózgową
7) Adenomioza
8) Choroby lub dysfunkcje wątroby
9) Nowotwory narządów rodnych
10) Stres
11) Niedowaga lub nadwaga
12) Brak owulacji
13) Leki (sterydy, anty-zapalne, anty-zakrzepowe)

Wierzy się, że w etiologii obfitych krwawień ma udział nieprawidłowy proces zachodzący w endometrium, który kontroluje podaż kwasy arachidonowego do produkcji prostaglandyn. U kobiet z obfitymi krwawieniami endometrium na dużo większą skalę, niż u kobiet z prawidłowymi miesiączkami, powoduje tworzenie się prostaglandyn serii 2, które wpływają na funkcje naczyń krwionośnych oraz odczuwanie bólu.

Stres bezpośrednio wpływa na oś podwzgórze-przysadka-nadnercza i może zaburzać krwawienia menstruacyjne. Zwłaszcza gdy doprowadzi do zmniejszonego wydzielania progesteronu i defektu fazy lutealnej. W rezultacie endometrium będzie dominowane przez estrogen, co spowoduje jego pogrubienie i mocniejsze krwawienia podczas następnego cyklu. Stres ponadto wpływa na zmniejszony detoks wątroby co doprowadzi do problemów z utylizacją estrogenu, który może się budować w organizmie. Podobnie jak ekspozycja na estrogeny środowiskowe (np. BPA, parabeny), doprowadzi do sytuacji, w której zaburzona będzie równowaga pomiędzy estrogenem a progesteronem.

Nadmiar ćwiczeń lub chroniczne diety często są powodem nierównowagi hormonalnej, zwłaszcza wysokiej prolaktyny i niskiego estrogenu/progesteronu. Ale również nadwaga jest jednym z powszechnych powodów zachwianego poziomu estrogenu, ponieważ tkanka tłuszczowa będzie stymulować produkcję i konwersję estrogenu.

Zawsze gdy pojawiają się obfite miesiączki należy wykonać badanie USG, aby upewnić się czy nie występują żadne problemy natury „mechanicznej” jak polipy czy mięśniaki. USG pozwoli również ocenić czy nie ma endometriozy.

Mało kto wie, że niedobory witaminy K wcale nie są tak rzadkie jak się powszechnie uważa. Zwłaszcza gdy jesteś po kuracjach antybiotykowych, lub od dawna masz problemy pokarmowe to jest szansa, że flora bakteryjna jelit nie będzie w stanie syntezować witaminy K. A niedobory witaminy K są powiązane z m.in. z nadmiernymi krwawieniami menstruacyjnymi.

Obfite krwawienia mogą być również związane ze stresem czakry sakralnej, która znajduje się poniżej pępka i odpowiada za kreatywność, związki, pieniądze i kontrolowanie innych. Wierzy się, że krwawienie może być znakiem, że przelewasz swoją życiową krew do związku lub pracy bez perspektyw, które nie spełniają Twoich oczekiwań. Być może dajesz z siebie więcej niż otrzymujesz w zamian.

Diagnostyka to podstawa
Zawsze pamiętaj, że obfite krwawienia są symptomem, który ma swoją przyczynę. Naturopatycznie wierzymy, że jest to sposób eliminacji toksyn prze organizm, ponieważ menstruacja jest jedną z metod eliminacji toksyn przez kobiecy organizm. Naukowo wiemy już, że ciężkie miesiączki mogą być wynikiem wielu zaburzonych procesów, stąd poprawna diagnostyka jest kluczem do sukcesu.

Jakie badania należy wykonać gdy masz obfite menstruacje:

  • morfologia (hemoglobina, płytki krwi, czerwone krwinki)
  • ferrytyna i żelazo
  • estrogen i progesteron
  • TSH, ft3, ft4, anty TPO, anty TG
  • wskaźniki krzepnięcia krwi
  • FSH, LH
  • kortyzol i DHEA
  • marker CA125 (przy endometriozie)
  • USG narządów rodnych
  • cytologia

Terapia naturalna

Oczywiście przebieg alternatywnej terapii jest zależny od pierwotnej przyczyny danego stanu. Zupełnie inne zalecenia będą gdy krwawienia są spowodowane endometriozą, a inne gdy stres kradnie Ci progesteron. Zawsze przed jakimkolwiek działaniem zrób zalecone badania i nie zapomnij o cytologii.

Podstawą terapii naturalnej regulujących obfite krwawienia jest dieta równoważąca hormony. Dla większości kobiet będzie to oznaczało więcej wartościowych źródeł protein i zdrowych tłuszczy, w tym również cholesterolu. Antyzapalna i antyoksydacyjna dieta oznacza większą konsumpcję warzyw, zwłaszcza liściastych zielonych warzyw, minimalizację spożycia pro zapalnych olejów roślinnych i przetworzonych węglowodanów, a włączenia zdrowych tłuszczy.

Suplementacyjnie mogą pomóc:

  • witaminy B-complex (w aktywnej postaci plus dodatkowo B6 w formie P5P)
  • witamina E
  • witamina C z bioflawonoidami
  • witamina A
  • witamina D i K
  • cynk
  • magnez
  • zioła stymulujące równowagę hormonalną (dobierane w zależności od przypadku)
  • krem z progesteronem
  • akupunktura
  • kompresy z oleju rycynowego (catsor oil pack)

Dieta przy bolesnych krwawieniach
Najważniejsze jet wyeliminowanie kiepsko tolerowanych produktów, które będą nasilać stan zapalny organizmu i objawy obfitych krwawień.

Wyłączyć należy:

  • gluten
  • oleje roślinne
  • przetworzony cukier
  • alkohol
  • kofeinę
  • komercyjny nabiał
  • soję

Włączyć należy produkty:
  • bogate w żelazo: podczas obfitych miesiączek straty żelaza bywają znaczące
  • bogate w witaminy A, E i K: nadmiar estrogenu może powodować niższy poziom wit. A, wit. E zmniejsza kruchość naczyń krwionośnych i  pomaga w wydzielaniu korzystnych prostaglandyn, wit. K bierze czynny udział w krzepnięciu krwi i nawet gdy nie ma choroby krzepnięcia potrafi zredukować obfite krwawienia
  • imbir: blokuje enzym, który wpływa na zaburza stosunek prostaglandyn
  • cynamon: używany od setek lat w przypadku obfitych krwawień
  • Omega3: pomogą uporać się ze stanem zapalnym
  • bogate w witaminę C: pomogą uszczelnić naczynia krwionośne i przyswajać żelazo
Jedz: warzywa i owoce w kolorze tęczy, wątróbkę, jajka, tłuste ryby, czerwone mięso, warzywa krzyżowe, domowy rosół, fermentowane produkty. Staraj się do każdego posiłku spożywać min. 1,5 szklanki warzyw. Włącz na stałe tłuste ryby lub owoce morza do menu. Stosuj antyzapalne
przyprawy, takie jak kurkuma, cynamon, szałwia, rozmaryn czy ostropest. Brokuł,
papryka, kapusta, kalafior, kiwi czy truskawki pomogą w przyswajaniu żelaza.

Posty powiązane:
PCOS 

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Co słychać w paleo świecie? (by Victor)

Poniżej pierwszy paleo newsletter na Tłustym Życiu! W całości został przygotowany przez Victora.Niestety wszelkie odnośniki są tylko w języku angielskim, ale mimo... Zobacz więcej


Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Hashimoto (autoimmunologiczna niedoczynność tarczycy)

Niedoczynność to poważny problem w ostatnich latach. Coraz więcej osób choruje i coraz częściej pacjent słyszy, że jego choroba to Hashimoto. Przeważnie... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.