Odżywianie holistyczne

 ”Niech jedzenie będzie Twoim lekarstwem, a lekarstwo jedzeniem
 Hipokrates      

 

Co to jest odżywianie holistyczne?

Odżywianie w dzisiejszych czasach postrzegane jest jako przyrost/ubytek masy na wadze. Jemy więcej to tyjemy, jemy mniej to chudniemy i na podstawie tych przekonań podejmujemy decyzję co, kiedy i ile jeść.

Jak sama nazwa wskazuje odżywianie jest przede wszystkim po to aby żywić organizm. Nie po to aby chudnąć czy tyć. Nasze organizmy nie obchodzi, ani to ile jemy kalorii, ani jak wyglądamy w kostiumie kąpielowym. To co jest ważne dla naszego ciała to równowaga. Zdrowy organizm to nie tylko prawidłowa masa ciała, to także odpowiednia gospodarka hormonalna, odporność na choroby, zdrowa skóra, dobry nastrój czy po prostu brak dolegliwości chorobowych.

 

To co jesz albo karmi chorobę albo ją zwalcza

Jedzenie ma znaczenie. Wszystko co wprowadzamy do naszego organizmu powoduje jakąś reakcję chemiczną, która pośrednio lub bezpośrednio wpływa na nasze zdrowie. Czemu chcielibyśmy dostarczać naszemu organizmowi składników, które są szkodliwe lub które nie służą nam w żaden sposób?

Niestety żyjemy w ciężkich czasach, w których rozwój cywilizacyjny mocno zdominował sposób w jaki się odżywiamy. Nasz gatunek istnieje od 2 milionów lat i co jest zaskakujące obecnie jemy 72% jedzenia, którego nie jedliśmy przez ponad 99% czasu naszej egzystencji jako gatunku.

 

Nie jemy dłużej jedzenia, jemy produkty

Zastąpiliśmy czyste nieprzetworzne rośliny i mięso na wysokoprzetworzone wysokoeglowodanowe, niskie w składniki odżywcze, wysokie w toksyny i chemikalia produkty. Jesteśmy mniej odporni na choroby, nasz kości atakuje osteoporoza, atakują nas nowotwory, otyłość, cukrzyca, choroby serca, niepłodność, choroby skóry. Jesteśmy chorzy i zmęczeni. Cierpimy na nietolerancje pokarmowe, trądzik, zaburzenia hormonalne, problemy trawienne, depresje, brak energii.

 

Istnieje jednak proste rozwiązanie: jeść prawdziwe jedzenie

Pisząc jedzenie mam na myśli coś co możemy znaleźć w naturze w nieprzetworzonej formie. Są to rzeczy, które rosną, gniją lub umierają. Nie te które stoją miesiącami na półce sklepowej, z listą składników długą na pół opakowania.
To nie jest żadna nowa dieta. To jest sposób życia, który zapewnia długotrwałe rezultaty w polepszeniu jakości życia i zdrowia. Nie wymaga specjalnego przygotowania, skomplikowanych przepisów, tysiąca składników czy umiejętności kulinarnych. Jedyne co konieczne to prawdziwe czyste jedzenie. Takie jak jedli nasi przodkowie.

 

1) Podstawą jadłospisu są mięsa (chude, tłuste), ryby i owoce morza, warzywa, jajka, zdrowe tłuszcze oraz owoce
2) Unika się przetworzonych produktów zbożowych, soi, fasoli
3) Unika się cukru oraz sztucznych słodzików
4) Unika się przemysłowych roślinnych tłuszczy takich jak olej roślinny, olej rzepakowy, olej kukurydziany, margaryny i przede wszystkim utwardzanych tłuszczów roślinnych
5) Wprowadza się zdrowe tłuszcze takie jak awokado, oliwa z oliwek, olej palmowy, olej kokosowy, masło, ghee
6) Nabiał zalecany jest tylko osobom, które go dobrze tolerują

 

Zalety takiej diety:
1) Utrata tkanki tłuszczowej
2) Odpowiedni stosunek kwasów tłuszczowych Omega3:Omega6
3) Redukcja stanu zapalnego organizmu
4) Zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób cywilizacyjnych takich jak choroby serca, cukrzyca, osteoporoza, nowotwory
5) Zwiększenie poziomu energii i samopoczucia
6) Redukcja i regulacja apetytu
7) Uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów

 

Co trzeba pokonać?
1) Strach przed tłuszczami, które należy spożywać w dużej ilości
2) Obsesję liczenia kalorii, która jest zupełnie zbędna

 

1) Przeanalizować listę dozwolonych produktów
2) Skupić się na składnikach odżywczych i jakości jedzenia zamiast na kaloriach
3) Planować i przygotowywać posiłki z wyprzedzeniem
4) Wyczyścić zapasy domowe z przetworzonych niezdrowych i zakazanych rzeczy
5) Zacząć wolno, każda zmiana wymaga czasu

 

Jak komponować posiłki?
1) Białko to podstawa
W zależności od wzrostu, wagi i aktywności fizycznej 50g – 220g białka z mięsa, jajek czy ryb stanowi bazę posiłku
2) Warzywa idą następne
Objętościowo stanowią największą część posiłku. Preferowane są te o niskim indeksie glikemicznym, a unikać należy skrobiowych
3) Trochę zdrowych tłuszczy
Ilość ustalana jest w zależności od indywidualnego zapotrzebowania i ilości tłuszczu, która znajdowała się w białku. Tłuszcze powinny być preferowanym źródłem energii i stąd kalorycznie największym.
4)Tak złożone posiłki należy jeść 3-5 razy dziennie, okazjonalnie można włączyć owoce
5) Między posiłkami konieczne jest picie dużej ilości wody

 

Dlaczego to działa?
Jedzenie prostych naturalnych rzeczy jest odżywcze i wypełniające. Obserwuje się spadek apetytu i regulację posiłków do 2-3 dziennie. Głód nie pojawia się i nie rośnie dramatycznie jak w przypadku spożycia przetworzonych produktów. Przede wszystkim wyeliminowane są skoki cukru we krwi. Insulina jest na niskim poziomie co powoduje odblokowanie zapasów tłuszczu z własnego organizmu. Dostarczenie niezbędnych substancji odżywczych reguluje metabolizm organizmu. Jest to zgodne z naszymi genami i sposobem w jaki naturalnie ewolucja ukształtowała nasz sposób odżywiania.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.