Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

30.04.2012

Jedz mniej, ćwicz więcej - czemu nie działa?

Często słyszę, że najlepsza dieta to 'jedz mniej, ruszaj się więcej' (ładnie ujmując). To bardzo powszechna opinia, powiedziałabym że zaskakująco często powtarzana, biorąc pod uwagę, że nie ma żadnego naukowego poparcia.
Nasze ciało nie działa jak waga. dokładanie z jednej i odejmowanie z drugiej strony nie sprawia, że jesteśmy szczuplejsi. Może chwilowo taka metoda zadziała, ale zwiększanie ilości ćwiczeń i zmniejszanie ilości kalorii nie jest sposobem na długoterminowy spadek wagi. Dlaczego? Przecież tak nam się powtarza od lat.

Przede wszystkim jak z biologii wiemy organizm człowieka zawsze dąży do równowagi. Jeśli jesteśmy chorzy to mamy gorączkę, jeśli zatrzymamy oddech to prędzej czy później będziemy musieli go złapać...dlatego że organizm zawsze próbuje wrócić do normy. Autoregulacja następuje także w kwestii odżywiania. Gdy nasze ciało działa poprawnie pod kątem hormonalnym to automatycznie wyznacza nam ile jedzenia potrzebujemy i ile spalamy. Nie da się tego kontrolować. Jedyne co możemy zrobić to kontrolować to co jemy, aby organizm mógł autoregulować się poprawnie.  Dlatego tak ważna jest jakość, a nie ilość jedzenia. Jeśli zabierzemy kalorie (też przez zmniejszenie ilości jedzenia) z diety i zaczniemy się głodzić to organizm nie spali tłuszczu. Podobnie jeśli dołożymy ćwiczeń to też nie spalimy więcej tłuszczu. Tak naprawdę w obu tych przypadkach jedyne co się stanie to: po pierwsze metabolizm zwolni, po drugie spali mięśnie aby pozyskać energie i po trzecie być może spali trochę tłuszczu.

Na pewno każdy zna przykład osoby, która ma sporą nadwagę, a wcale nie je dużo. Zawsze wtedy myślimy, że musi dojadać w samotności setki kalorii żeby taką wagę utrzymać. Znamy też osoby, które jedzą ogromne ilości i nie tyją. Tłumaczymy to dobrym metabolizmem. Prawda jest taka, że nasze ciało nie kieruje się kaloriami ani ilością jedzenia jaką spożywamy. Nie obchodzi go ile zjemy, bo nie posiada licznika kalorii. Naszym ciałem rządzą hormony. Dobrym przykładem są osoby zażywające insulinę lub antydepresanty. Podając te leki osobie, która nigdy nie miała problemów z wagą i zachowując tą samą dietę zawsze obserwujemy wzrost wagi. Tak, to hormony. Kalorie pozwalają nam jednak kontrolować hormony w naszym organizmie. Podobnie jak ćwiczenia. Jednak to nie ilość kalorii czy ilość ćwiczeń decyduje o naszych hormonach tylko ich jakość.

Istnieje pogląd, że dieta to za mało aby schudnąć, należy dołączyć ćwiczenia. Nie ma to pokrycia w przeszłości, gdzie w latach 50 tych i 60 tych ćwiczenia uważane były za niebezpieczne i prawie nikt nie ćwiczył. Kobietom zakazywano aktywności fizycznej strasząc je niepłodnością i mimo wszystko odstek ludzi otyłych był niższy niż kiedykolwiek później. Tak naprawdę ćwiczenia zaczęły być popularne w latach 80 tych, więc stwierdzenie, że przyczyną nadwagi jest brak ruchu jest daleki od prawdy.
Idea jednak też nie leży w tym aby ćwiczyć mniej. Wszystko (ponownie) dotyczy jakości a nie ilości. Zamiast długich codziennych sesji cardio lub bezsensownych 8 minutowych ćwiczeń warto podnosić ciężkie ciężary lub robić interwały 2-3 razy w tygodniu przez 30 minut. Brak ćwiczeń siłowych jest najgorszym błędem jaki można popełnić, dlatego że nawet najbardziej optymalna dieta redukcyjna zawsze spala też jakąś ilość mięśni i pozostawia nas z frustracją, że 15 kg zeszło, a wciąż wyglądamy grubo.

Jedząc mądrzej (niekoniecznie więcej) możemy zapewnić organizmowi odpowiednią porcję składników odżywczych, przywrócić równowagę w wydzielaniu hormonów oraz uwolnić zapasy tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym zachowaniu mięśni. Podobnie ćwicząc mądrze unikniemy spalenia mięśni, a ukierunkujemy się na spalanie tkanki tłuszczowej.

Podsumowując: jedząc mniej i ćwicząc więcej nie schudniemy długoterminowo (przynajmniej nie z tłuszczu). I właśnie kwestia długoterminowego celu jest problemem. Często oceniamy nasze działania na podstawie krótkiego odcinka czasu zapominając, że tam gdzieś jest 'cały obrazek'. Zrzucić jakąś wagę jest banalnie łatwo, pozbyć się tłuszczu na zawsze to już skomplikowane procesy naszego organizmu, na które wpływa wiele czynników. Jedno się nie zmienia: to co jest ważne w odchudzaniu to jakość, a nie ilość.

11 komentarzy:

  1. Ten post jest świetny :) Interesuje się od lat całymi tymi mechanizmami, czytam wszystko, robię wszystko i nikt w życiu nie napisał nic bardziej przyswajalnego od Ciebie w tym poście :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne informacje. Od dawna czegoś takiego szukałam.. a wszędzie piszą tylko o tym aby mniej jeść i dużo ćwiczyć ;) Lecę czytać resztę postów ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. ktos wyslal linka do Twojego artykulu na wizazu, zdaje sobie sprawe z wiekszosci tego o czym piszesz, ale gratuluje Ci umiejetnosci przekazania tej wiedzy...ja jak pisze to jakies to wszystko nieuporzadkowane i niejasne natomiast tu wyjasniasz wszystko klarownie i konkretnie:) SUPER!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje. Jest cos takiego, ze im wiecej wiemy tym latwiej mozemy o tym mowic. Ja z kolei mam spora widze na temat cwiczen, a nie umiem jej przekazac, ani nawet wyjasnic wielu kwestii. Ale to jest na zasadzie 'wiem' niz wiem dokladnie czemu, jak, kiedy itd. Dlatego rzadko pisze cokolwiek na temat cwiczen czy nawet odzywiania w sporcie. Nie namieszalam? :)

      Usuń
    2. Napisz kiedyś o ćwiczeniach, czasami takie informacje wiem ale nie wiem skąd, są na wagę złota :)

      Usuń
  4. Nie namieszała Pani, wszystko jasne, ale niestety dla większości ludzi nie oczywiste :-( Karolina

    OdpowiedzUsuń
  5. Rewelacyjny artykuł. Siedzę "u Ciebie" już godzinę i czytam z wielkimi oczami. Dziękuję! Przejrzałam. Teraz muszę jeszcze tylko przetrawić ;)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  6. cudowne info ale jak to przelozyc na praktyke na codzinne wybory zywieniowe by odniesc sukces.... oto szkopul ktory nadal nurtuje....

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam serdecznie,jestem mlodym lekarzem, ogormnie narazonym na chroniczny permanetny stres,caly czas lapie infekcje,choruje na zatoki,lekarze nie pomagaja,teraz jestem po operacji zatok i probowalam dwa dni diety wysokotluczszowej,wyczerpana rzucilam sie na weglowodany,nie wiem,co robic,walcze teraz z oslabieniem infekcjami,jem duzo zdrowych weglowodanow i owocow,stresuje mnie gdy je odstawiam,jak sobie pomoc?lykam juz sporą garsc suplementow. Proszę o jakis kontakt mailowy,jesli mozna!

    OdpowiedzUsuń
  8. Rối loạn cương dương là gì?Mặc dù là vấn đề nhạy cảm, nhưng vài năm gần đây, rối loạn chức năng cương dương đã trở thành đề tài nóng hổi ở các cuộc trà dư tửu hậu của cánh mày râu
    Dấu hiệu và cách khắc phục bệnh rối loạn cương dươngTuy nhiên, có nhiều nam giới do một số lý do nào đó mà chức năng sinh dục không thể duy trì được như mong muốn khiến họ vô cùng lo lắng và tự ti.
    Hướng dẩn cách làm tỏi đen tại nhàVậy bạn đã biết cách làm tỏi đen tại nhà chưa? Đừng lo, sau đây mình xin Hướng dẩn cách làm tỏi đen tại nhà vô cùng đơn giản, hãy cùng tham khảo nhé!
    Nhân sâm tươi Hàn Quốc có tác dụng gì?Dường như đã không còn xa lạ với con người, nhân sâm Hàn Quốc là một loại thảo dược thiên nhiên quý giá chứa nhiều thành phần dưỡng chất quan trọng có tác dụng tốt đối với sức khỏe.
    Trẻ sơ sinh ho có đờm phải làm sao?Củ cải rửa sạch, thái thành miếng nhỏ, sắc cùng với hai thứ kia để uống. Bài thuốc này dùng để chữa ho do lạnh, chảy dãi.
    Ho có đờm đặc kéo dài lâu ngày uống thuốc gì?Hấp cách thủy mật ong, gừng thái lát và quất tắc. Mỗi lần hâm nóng lại 1 – 2 thìa canh cho người bệnh uống vào sáng và tối
    Cách chữa ho có đờm cho trẻ emNướng trực tiếp trên lửa nhỏ và liên tục lật quả cam để vỏ không bị cháy. Nướng chừng 10 phút là được
    Cây huyền sâm là gì có tác dụng thế nào?Cây hắc sâm chữa bệnh rất tốt, cây hắc sâm có tác dụng thanh nhiệt giáng hỏa, sinh tân, dưỡng huyết, có tác dụng giải độc, tiêu viêm, nhuyễn kiên tán kết
    Cam thảo đất có tác dụng gì?Trong y học cổ truyền và y học hiện đại, cây cam thảo đất được nghiên cứu có tác dụng bất ngờ trong việc chữa trị nhiều bệnh lý quan trọng cho con người
    Sữa ong chúa bôi mặt có tác dụng gì?Sữa ong chúa tươi nguyên chất là món quà của người mẹ thiên nhiên ban tặng cho con người. Có rất nhiều công dụng cho sức khỏe và làm đẹp được mọi người tin tưởng sử dụng rất nhiều
    Sữa ong chúa tươi nguyên chất có tác dụng gì?Sữa ong chua nguyên chất là sản phẩm tinh túy nhất của ong thợ tiết ra dùng để nuôi ong.

    OdpowiedzUsuń