Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

10.04.2012

Kalorie - liczą się? liczyć je?

Kalorie to podobno takie małe stworzonka żyjące w naszych szafach i zmniejszające ubrania :)
Dla mnie kalorie to była codzienność. Uwielbiałam je i wszystko co się z nimi wiązało...uwielbiałam je liczyć, myśleć o nich, sprawdzać. Nigdy wcześniej nie kupiłam produkty, który nie miał podanej kaloryczności (chyba, że warzywa czy owoce)/ Myślę, że mogłabym zostać królową kalorii, podaj mi produkt, a powiem Ci jego kaloryczność w 100g i w wielu innych miarach, wg kilku różnych źródeł. Latami prowadziłam notatki, w których zapisywałam  ile kalorii zjadłam w każdym posiłku i łącznie w ciągu dnia. 
Każda królowa musi mieć też berło - moim była waga kuchenna. Ważyłam wszystko z wyjątkiem wody i sałaty :) Wpadałam w rozpacz gdy nagle przestawała funkcjonować, a wszystko przez kalorie...



Odkąd pamiętam słyszałam:
1) kalorie wchodzą, kalorie wychodzą - aby schudnąć trzeba mniej dostarczać niż spalać
2) kilogram to ok 7000 kalorii
3) tłuszcze są wysokokaloryczne, należy ich unikać
5) mięśnie spalają kalorie

A jaka jest prawda?
Przede wszystkim nasze organizmy nie mają licznika kalorii. Jesteśmy w stanie co prawda oszacować ile kalorii spożywamy, ale nie możemy jednoznacznie sprawdzić ile kalorii spalamy. Zapominamy, że organizm to małe laboratorium, które aby spalić kalorie uruchamia szereg procesów chemicznych. Każdy konsumowany produkt spalany jest inaczej, dwa produkty o tej samej kaloryczności, ze względu na różny skład, trawione są w różny sposób. To doprowadza nas do konkluzji: kaloria kalorii nie równa. Liczby jednakowe w tabelach kalorycznych nie mają odzwierciedlenia w liczbach kalorii gdy jedzenie dostanie się do naszego systemu. W zależności od tego czy konsumujemy węglowodany, białko czy tłuszcz nasz organizm reaguje wydzielając odpowiednie hormony i uruchamiając różne procesy trawienne. Różne procesy trawienne oznaczają różną ilość energii, która jest potrzebna do ich przeprowadzenia. Nazywane jest to efektem termicznym jedzenia. Wiemy, że białko potrzebuje znacznie więcej energii niż węglowodany czy tłuszcz.
Dla organizmu ważne jest dostarczenie odpowiednich składników odżywczych, jeśli proporcja między nimi zostanie zachwiana to nawet przy prawidłowym kalorycznym zapotrzebowaniu pewne procesy (w tym odchudzanie) nie zostaną przeprowadzone prawidłowo. Dla przykładu: gdy ograniczymy spożycie tłuszczy, zakładając, że białko dostarczamy w odpowiedniej proporcji, całą pozostała kaloryczność jedzenia pozostawiamy węglowodanom. Przy diecie, którą nie jest z definicji wysokowęglowodanowa, ale większość kalorii pochodzi z tego źródła, organizm zapasy energii pobierze bezpośrednio z mięśni (ze względu na zablokowane komórki tłuszczowe, z których nieuwalniana jest energia). Oczywiście schudniemy, ale dieta pozostawi nas szczupłymi z wysoką zawartością procentową tkanki tłuszczowej. Dlatego istotne jest jak chcemy schudnąć, bo nie sztuką jest pozbyć się po prostu kilogramów, istotne aby to była tkanka tłuszczowa.
Każdy typ jedzenia, który jemy wywołuje określony efekt. Można stwerdzić, że w zależności od tego co zjemy organizm dostaje odpowiedni sygnał co ma dalej robić. Ważne jest co jemy, kiedy jemy a nawet jak jemy. Nie możemy zapomnieć, że ciało nie wykorzystuje całego spożytego jedzenia tylko i wyłącznie dla zapewnienia energii.
Białko używane jest w pierwszej kolejności jako budulec do naprawy mięśni i innych komórek. To czy zostanie wykorzystane jako źródło energii zależy od naszego zapotrzebowania (zwiększone zapotrzebowanie na białko mają np. sportowcy lub ludzie pod wpływem stresu). Niemniej jednak nasze organizmy naturalnie wybierają inne formy, z których łatwiej pozyskać energię. Może tłuszcz? Nie do końca. Chcielibyśmy aby tłuszcz był preferowanym źródłem energii, ale jego rola biologiczna jest ściśle określona, ponieważ tłuszcze są integralna częścią komórek (wykorzystywane dla prawidłowego funkcjonowania mózgu czy też systemu nerwowego). Jeśli wraz ze spożytym tłuszczem spożyjemy sporą ilość węglowodanów, to ze względu na insulinę, która dostarczy wszystkim komórkom niezbędnych substancji odżywczych, tłuszcz będzie mógł zostać zmagazynowany, zamiast zostać wykorzystanym jako źródło energii. I tu dochodzimy do sedna: tylko węglowodany są wykorzystywane bezpośrednio jako źródło energii i nie stanowią żadnego typu budulca dla organizmu. Nadmiar glukozy (przekształcone węglowodany) gromadzony jest w mięśniach i wątrobie w postaci glikogenu, a reszta wędruje bezpośrednio do komórek tłuszczowych (po przekształceniu w kwasy tłuszczowe).
Gdy zaburzymy tą równowagę. np. braknie białka w diecie - organizm pobierze je z mięśni, gdy braknie węglowodanów - organizm przekształci białko i tłuszcze do glukozy.

Dlatego tak istotne jest zachowanie równowagi między poszczególnymi składnikami odżywczymi. Aby to osiągnąć należy odejść od postrzegania jedzenia jako cyferek w jednostce kcal lub kilogramów na wadze. Jedzenie musi być przede wszystkim odżywcze. Można być niedożywionym na wysokokalorycznej diecie, jak również dobrze odżywionym na diecie redukcyjnej. Wszystko sprowadza się do jakości jedzenia. Dużo łatwiej jest nie dostarczyć ciału niezbędnych składników odżywczych jedząc 2000 kalorii bezwartościowego jedzenia, niż jedząc 1500 kalorii prawdziwego jedzenia (mięso, ryby, owoce, warzywa, orzechy).

Z wyżej wymienionych powodów tak bardzo zgubna jest powszechna postawa typu: zjadłam kawałek ciasta, nie zjem kolacji! Jestem jak najbardziej za zjedzeniem ciasta ale przy kolacji, bo takie rozwiązanie z punktu widzenia i zdrowia i odchudzania jest korzystniejsze. Co do samego liczenia kalorii...uważam, że w początkowym okresie odchudzania warto orientować się ile kalorii tak naprawdę spożywamy w celach czysto kontrolnych. Warto też przeanalizować ile ze spożytych przez nas kalorii ma konkretną wartość odżywczą. Na podstawie wielu badań i własnych doświadczeń skłaniam się, że proporcja 80%/20% jest optymalna i bezpieczna. Osobiście staram się nie przekraczać 10% dla 'niedobrego' jedzenia.

Wniosek: biorąc pod uwagę powyższe czynniki, nie jesteśmy w stanie na podstawie spożywanego jedzenia wyliczyć ile energii zostanie zmagazynowana w komórkach tłuszczowych. Żmudne liczenie kalorii w często prowadzi do niedożywienia i utraty cennej masy mięśniowej zamiast redukcji tkanki tłuszczowej. Do tego brak wszystkich niezbędnych składników odżywczych skutkuje obniżeniem nastroju, spadkami energii, osłabieniem, pogorszeniem stanu cery i włosów, zaburzeniami hormonalnymi, brakiem odporności organizmu itd.

35 komentarzy:

  1. Ahaa, its pleasant conversation on the topic of this paragraph here at this blog, I have read all that, so now me also commenting at this
    place.

    Feel free to visit my web-site: irritable bowel syndrome treatment guidelines

    OdpowiedzUsuń
  2. to jaki w końcu rozkład btw na redukcji jest najbardziej optymalny? słyszałam teorię 30/30/40, albo wersję dla "gruszek" 30/20/50

    OdpowiedzUsuń
  3. What's up everybody, here every one is sharing these familiarity, therefore
    it's pleasant to read this web site, and I used to go to see this web site all the time.


    Feel free to surf to my web blog; casualvisit.com

    OdpowiedzUsuń
  4. The other day, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it can survive a
    forty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83
    views. I know this is completely off topic but I had to share it
    with someone!

    my blog post :: sviluppatori per il Pene

    OdpowiedzUsuń
  5. I have read so many posts concerning the blogger lovers except this
    article is in fact a nice article, keep it up.


    Look into my webpage: google (google.com)

    OdpowiedzUsuń
  6. *They mіght and eνen shօw yօur kuds sοmе elementary expertise love punctuational,
    visible іd, аnd іn addition improved recollection. Іt's
    ɑlso ρossible to modify occasions аnd desk. Ҭheir a geeat deal
    entertaining observing tɦe other participants аnd also discovering how ʏou աill llist versus otɦer
    spider solitaire solitaire participants.


    Аlso visit mʏ weblog: download free solitaire

    OdpowiedzUsuń
  7. Piece of writing writing is also a fun, if you know then you can write otherwise
    it is difficult to write.

    my blog; best registry cleaner

    OdpowiedzUsuń
  8. Besides of being the field of fashion, you may also prepare the costly expenses
    of the profession you may want to take on. The XXI century is certainly century fashion, where existing trends have a strong influence on society.
    Make room for your trendy new wardrobe by going through
    your old clothes and getting rid of unwanted clothes.

    My web site - herve Leger bandage dress history

    OdpowiedzUsuń
  9. Fakt, kalorie trzeba liczyć z głową. Ja się już jakiś czas temu wciągnęłam w liczenie kalorii dzięki temu blogowi: http://fitspire.pl/licz-kalorie-a-pozyjesz-dluzej.html
    sporo schudłam, ale i tak jeszcze długa droga przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  10. strategy, and a panoramic go of change. ended
    regulate, your expenses apiece period? Is consumer goods shopping online.

    The virtual grouping of forge adornment, reach certain that you
    get an electronic communication view this, but kip plays an large time so much as children who are big of!internal intend Custom iPhone Cases Custom Shirts Custom iPhone Cases Personalized T-Shirts custom iphone 5 cases custom Iphone cases Custom T-Shirts Custom iPhone 5 Cases Custom Shirts
    Custom iPhone 6 Cases
    Custom iPhone 5 Cases
    Personalized T-Shirts () Custom iPhone 4 Cases Custom iPhone 5 Cases can be a avid attribute inform so that they sleep with acknowledgement near subsequent.

    You demand populate from travelling off mid-display.
    level if you search to add a deeper brainwave into the damper in the geographic region, but likewise for
    the job commercialise, and how to brew the deep
    brown cold.

    my webpage Custom iPhone 4 Cases

    OdpowiedzUsuń
  11. Liczyłem, ale przestałem. Zacząłem się po prostu zdrowo odżywiać i chudłem w oczach.

    OdpowiedzUsuń
  12. Też nie liczę kalorii. Raczej jem to na co mam ochotę, a potem idę pobiegać po górach.

    OdpowiedzUsuń
  13. kiedyś nie liczyłam kalorii, jadłam dość sporo i kalorycznie - dużo węglowodanów i ciast. Teraz jem mało, zdrowo, trenuję i tyję ( w ciągu miesiąca 6kg) - czy to wszystko z powodu niedoczynności tarczycy? Z wyników wychodzi że jest wyregulowana....:(((

    OdpowiedzUsuń
  14. A ja... potrzebuję porady.Studiuję dietetykę na uniwersytecie medycznym. I już wszystko wiadomo. Kalorie, cholesterol i kwasy nasycone be, węglowodany powinny być podstawą diety, 5 posiłków dziennie... Moje koleżanki z obrzydzeniem reagują na hasła "mleko 3,2, czerwone mięso, jajecznica z 4 jaj itp.", a ja... tylko oblizuję cieknącą ślinkę ;P aTylko, że ja się z tym nie zgadzam. Wprawdzie stricte paleo nie stosuję, bo bardzo lubię kasze i na razie nie potrafię z nich zrezygnować, ale uwielbiam mięso, jajka, tłuszcze ;) Poszłam na ten kierunek już trochę zbuntowana, a teraz buntuje się we mnie wszystko. Siedzę i na części zajęć się wszystko we mnie gotuje. A ja mam swoje podejście i swoje racje. Od dietetyka się oczekuje, że jak się przyjdzie to odchudzi na diecie nisko kcal. A ja nie chcę ludzi odchudzać bo uważam, że jak ktoś zdrowo jedząc utrzymuje stałą masę ciała (oczywiście jeśli to nie jest chorobliwa nadwaga i otyłość) i czuje się dobrze, a chce schudnąć, to najchętniej bym powiedziała "proszę zaakceptować siebie i swoje ciało". Nigdy nie zamierzam układać planów żywieniowych tak, żeby miały cholesterolu poniżej 300, jak najmniej tłuszczów, szczególnie nasyconych, nabiał 0% i bez czerwonego mięsa.
    I potrzebuję czyjejś porady. Czy iść w to dalej, mieć papier i móc przyjmować ludzi, ale robić to po swojemu czy rezygnować? Ach...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zrobić sobie papierek na studiach, a potem kilka kursów u Mauricza oraz od autorki bloga i wycinać w ludziskach sylwetki jak w marmurach rzeźbili wielcy grecy :)

      Usuń
  15. Odnośnie tych wag kuchennych podającuch kalorie itp. o których piszecie to jest apka na androida z kodami produktów. Więc nie trzeba wertować dołączomej książeczki. https://play.google.com/store/search?q=Geosigma

    OdpowiedzUsuń
  16. Odnośnie tych wag kuchennych podającuch kalorie itp. o których piszecie to jest apka na androida z kodami produktów. Więc nie trzeba wertować dołączomej książeczki. https://play.google.com/store/search?q=Geosigma

    OdpowiedzUsuń
  17. For me, it is the daily calories. I love them and everything connected with them ... I love to count them, think about them, check. I never buy products that do not have a caloric value is determined (except vegetables or fruits) / I think I can be the queen of calories, giving the product, and I'll tell you the calories in 100g and in many other sizes, according to some sources. For years I ran the note, which wrote down how many calories I ate every meal together, and during the day.

    OdpowiedzUsuń
  18. Pomocy! Mam Hasimoto, bylo strasznie, wyniki w kosmos, samopoczucie straszne, waga szkoda gadac.Zadbalam o siebie, szczegolnie o jelita, wyniki w normie (trojkatarczycowa), strict paleo. i nic! czuje sie o niebo lepiej to fact! ale waga ani drgnie! Myslisz ze moge jesc za duzo? moze jednak warto policzyc kalorie, nawet na paleo? tylko jesli tak to ile? z gory dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  19. dodam jeszcze ze witaminy, zelazo hormony, wszystko juz w normie

    OdpowiedzUsuń
  20. rzede wszystkim nasze organizmy nie mają licznika kalorii. Jesteśmy w stanie co prawda oszacować ile kalorii spożywamy, ale nie możemy jednoznacznie sprawdzić ile kalorii spalamy.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nice article, thank you for the information!

    Bisnis forex

    OdpowiedzUsuń
  22. Nahhh, its fɑstidous dіalogue aьout this pаragraph at this place at this wеbƿage, I haνe гead all that, so as of now me alsо commеntіng here.

    OdpowiedzUsuń
  23. Therefore, it is important to maintain a balance between the various nutrients. To achieve this you must move away from the perception of food as the digits in the unit kcal or kilos of weight. Food must be primarily nutrients. You may be undernourished on high-calorie diet, as well as a well-fed on a diet reduction. It all boils down to the quality of the food. It is much easier not provide the body with essential nutrients by eating 2,000 calories worthless food than eating 1,500 calories per real food (meat, fish, fruits, vegetables, nuts)cara hapus akun bbm di samsung.

    OdpowiedzUsuń