Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

21.05.2012

Jedz tłuszcz aby zrzucić tłuszcz

Niskotłuszczowa i niskokaloryczna dieta w pewnym momencie zyskała dużą popularność i zaczęła być utożsamiana ze zdrowym sposobem na odchudzanie. Produkty beztłuszczowe, czy to 0% czy 30% mniej tłuszczu, są coraz bardziej powszechne i dostępne w sklepach.
Oczywiście pozbawianie jedzenia tłuszczu często oznacza również zwiększenie ilości węglowodanów i sztucznych dodatków, aby nadrobić brak smaku, który został stracony podczas odtłuszczania. W rezultacie jemy mniej tłuszczu, więcej węglowodanów waga wcale nie spada.
A jest tak dlatego, że tłuszcz dietetyczny nie wpływa na ilość tkanki tłuszczowej, nawet więcej...trzeba jeść tłuszcz aby tracić tłuszcz.
Najważniejsze w odchudzaniu to zrozumienie dlaczego tak właściwie tyjemy. Powszechnie uważa się, że przyczyną jest tłusta dieta, za dużo kalorii, zwolnienie metabolizmu z wiekiem itd.
Wszystko ma swój początek w gospodarce hormonalnej. Należy zrozumieć, że to hormony decydują czy przybieramy na wadze, nie kalorie same w sobie. Największą rolę ma tutaj insulina. Gdy jemy węglowodany (proste lub złożone) nasz organizm przekształca je w cukier podczas trawienia. Insulina ma za zadanie usunąć cukier z krwi poprzez przekształcenie go w glikogen potrzebny dla energii lub w trójglicerydy, które zostaną zmagazynowane w komórkach tłuszczowych. Czyli wszystkie nadprogramowe, niepotrzebne węglowodany, których nasz organizm nie zużyje do zapewnienia energii, przekształcą się w zapas tkanki tłuszczowej. Zawsze gdy poziom insuliny jest wysoki komórki tłuszczowe nie będą w stanie uwolnić kwasów tłuszczowych do krwi w celu zapewnienia energii. Dzieję się tak, dlatego że insulina jest jak klucz otwierający, więc gdy nie możemy spalać własnego tłuszczu spalamy cukier. Z tego powodu tak ważne jest aby obniżyć poziom insuliny i przestawić organizm ze spalania cukru na spalanie tłuszczy.
Ponieważ proteiny powinny być konsumowane w odpowiedniej ilości, nadmiar nie jest pożądany, też dlatego że przekształci się w cukier.
Węglowodany powodują tycie, więc zostają tłuszcze i to one powinny być głównym źródłem naszej energii. Ponadto tłuszcze mają znikomy lub żaden wpływ na poziom insuliny, dzięki czemu kwasy tłuszczowe mogą być uwolnione w celu spalenia. Dodatkowo tłuszcze są budulcem naszych komórek, poprawiają zdrowie serca, pracę mózgu, płuc, wpływają na układ nerwowy, skórę, układ odpornościowy oraz kości.

Istotne jest aby dobrze wybrać jakie tłuszcze jeść i pokonać strach przed dietetycznym tłuszczem :) Do tego zrezygnować z węglowodanów przetworzonych na korzyść warzyw i owoców o niskim indeksie glikemicznym.

12 komentarzy:

  1. A czy na takiej diecie bogatej w tłuszcze, niskowęglowodanowej można przytyć kilka kg?

    OdpowiedzUsuń
  2. Amber,
    Nie ukrywam, że nie jest to łatwe zadanie ale możliwe. Jeśli nie będziesz ograniczać się z orzechami, tłustymi mięsami, rybami oraz wprowadzisz skrobię do diety to jest to bardzo realne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki,ja mam problem z przytyciem od zawsze, jak mi się uda to niestety tluszczyku najwiecej przybywa na brzuchu i udach,co nie wygląda zbyt dobrze:/

      Usuń
  3. A czy np. prażone pestki słonecznika są dobrym źródłem tłuszczy? Czy lepiej ich unikać jeśli nie chce sie przybrać w obwodach?

    OdpowiedzUsuń
  4. Choruję na drażliwe jelito od kilku lat, ale dopiero teraz tzn od miesiąca zaczęłam przestrzegać diety. Nie jem skrobi, węglowodanów prostych, pieczywa i wszystkiego co zawiera zboże, ani słodyczy. Staram się jeść dużo tłuszczy np.dorsze, smalec, awokado, tłuste kawałki mięsa, jajka,podroby. Moja dieta jest niskowęglowodanowa ale za to bogata w tłuszcze. Potrzebuje energii, której czasem mi brakuje. Ćwiczę 30-40min co drugi dzień tabatę. Zastanawia mnie jedno czy taka dieta nie spowoduje ze mój organizm się przetłuści...?? Zauważyłam, że ta dieta którą stosuję od m-ca powoduje u mnie spadek energii...Co robić???:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytanie ile tego tluszczu jest. Dieta w kierunku drazliwego jelita nie musi byc niska w weglowodany. Ja niekoniecznie jestem za tym aby jakkolwiek pzreladowany system trawienny na skutek czy to chorob jelit czy uposledzonego trawienia przeciazac w jakas strone. Tluszcz wymaga sporo pracy woreczka zolciowego i watroby. Dlatego nie kazdemu diata wysoko tluszczowa sluzy.
      Do tabaty zdecydowanie musisz uzupelniac glikogen. Bez tego latwo nabawic sie przeciazenia ukladu nerwowego, bo nie ma glikogenu to trzeba pozyskac glukoze z innych zrodel, to powoduje skok kortyzolu i insuliny i mamy reakcje stresowa. Nie zawsze jest dramatyczna, ale jednak leczymy tu jelita wiec chemy zaoszczedzic sobie wszystkiego co moze w jakis sposob zaburzyc nasze czynnosciowe reakcje czy procesy, a stres ma taka wlasciwosc.
      Ja bym pomyslala zeby wlaczyc do diety wegle proste, czyli bezpieczne dla chorob jelit, nie wymagajace skomplikowanego trawienia, a jednak dajace zrodlo energii. Jesli nie masz duzej nadwagi to kategorycznie bym zalecala jesc wegle, bo im szczuplejsza osoba tym wiecej weglowodnaow jest wskazane. No i przy malej ilosci wegli mamy tez mala ilosc skladnikow odzywczych a te sa potrzebne do regeneracji. Niestety sporo osob na diecie leczniczej w stylu GAPS oprocz poprawy trawienie ma objawy zwiazane z niskim udzialem wegli w tych dietach czyli zmeczenie, brak energii, kiepska regeneracja, zla tolerancja zimna itd. Dlatego bananay, suszone owoce, miod, gotowana marchew czy burkaki sprawdzaja sie calkiem niezle.
      I najwazniejsze, co jest powodem Twojego wrazliwego jelita?

      Usuń
  5. Dziękuję za tak szybką odpowiedź:):)Nie spodziewałam się i to bardzo miłe ze dbasz o swoich stałych czytelników :)
    Sama nie wiem co jest powodem mojego drażliwego jelita..staram się tego dowiedzieć.Natomiast wiem co u mnie powoduje drażliwe jelito...a dokładnie to uciążliwe zaparcia, skurcze jelit, tzw.balonik po zjedzeniu duzej ilosci cukru czy skrobii i oczywiście trądzik, z którym walczę od baardzo dawna a dokladnie to od 10 lat. Nigdy nie stosowałam antybiotykoterapii bo wiedziałam jakie szkody za sobą niesie. Natomiast tak jak pisałam od m-ca kiedy stosuje dietę moja cera sie znacznie poprawiła...mogę nawet śmiało powiedzieć że nie mam już kłopotów z cerą. Mysle ze w tym przypadku na pewno pomogła dieta ale też glikogen stosowany zewnętrznie. Jedyne co mnie meczy w tej diecie to brak energii. Zapomniałam również nadmienić, że ginekolog 2 lata temu wykrył u mnie drożdżaki, których nie leczyłam żadnymi globulkami i zastanawia mnie jedno czy możliwe jest aby drożdżaki były obecne w przewodzie pokarmowym????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Glikogen stosowany zewenetrznie?
      Glikogen to zmagazynowana postac cukru, nie pomoze ani wewnetrznei ani zewenetrznie :)
      Nie wiem jak wyglada Twoja dieta teraz i ile trwa. Ale daj sobie troche czasu, trzymaj sie stricte dietey eliminacyjnej (skrobia odpada jak i oczywiste rzeczy tupu cukier, zboza, nabial).
      Na pewno musisz przejsc jakis kryzyz, bo sama zmiana diety na naturalna jest swoistym detoksem. Spadki energii sa wiec oczrekiwane, Podobnie jak nagle obnizasz ilosc wgeli, nawet jak dieta nie jest bardzo niska w wegle to wciaz naturalna bedzie nizsza i niektorzy odczuja zmeczenie itd. nim organizm nauczy sie czerpac energie z tluszczu (zoacz posta 'weglowodanowa adaptcja').
      Zastanawia mnie Twoj plan treningowy...napisalas ze jest to 30-40 min i tabata. Tabata trwa 8 min. Jak to jest?
      Aha i wracajac do jelita, zaparcia najczesciej sa zwiazane z brakiem bakterii w jelitach, wiekszosc kalu to martwe bakterie. Byc moze jest tu kwestia hormonalna, bo np. przy stresie czy problemach z tarczyca zaparcia czesto maja miejsce. Drozdzaki w narzadach rodnych sa wskazaniem na jakies zaburzebnei flory bakteryjnej, wiekszosc ginekologow jest juz swiadomych ze zakazenia drog rodnych pochodza z jelit. Jak trawisz bialko?
      Ciezko mi dokladnie doradzic bez pelnej historii medycznej, no i nie moge udzielac porad lekarskich wiec tylko informacyjnie co moze isc nie tak :)

      Usuń
  6. Witam

    Dziękuje za super artykuł - wg. wy;iczeń makro oczywiście w dużej mierze mam 150 g białka, 344 g weglowodanów i 90 g tłuszczy, na ile moge zmniejszyc węglowodany mając na uwadze zwiększenie tłuszczy w diecie. Trenuje siłowo i zalezy mi na budowaniu solidnej masy nięśniowej - jem w kategorii 8 godzin na posiłki i 16 godzin postu. Do jakiej bezpiecznej ilości można zwiększać tłuszcz - a do jakiej zostawic węglowodany. Dziekuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń