Maj 21, 2012

Jedz tłuszcz aby zrzucić tłuszcz

Niskotłuszczowa i niskokaloryczna dieta w pewnym momencie zyskała dużą popularność i zaczęła być utożsamiana ze zdrowym sposobem na odchudzanie. Produkty beztłuszczowe, czy to 0% czy 30% mniej tłuszczu, są coraz bardziej powszechne i dostępne w sklepach.
Oczywiście pozbawianie jedzenia tłuszczu często oznacza również zwiększenie ilości węglowodanów i sztucznych dodatków, aby nadrobić brak smaku, który został stracony podczas odtłuszczania. W rezultacie jemy mniej tłuszczu, więcej węglowodanów waga wcale nie spada.
A jest tak dlatego, że tłuszcz dietetyczny nie wpływa na ilość tkanki tłuszczowej, nawet więcej…trzeba jeść tłuszcz aby tracić tłuszcz.

Najważniejsze w odchudzaniu to zrozumienie dlaczego tak właściwie tyjemy. Powszechnie uważa się, że przyczyną jest tłusta dieta, za dużo kalorii, zwolnienie metabolizmu z wiekiem itd.
Wszystko ma swój początek w gospodarce hormonalnej. Należy zrozumieć, że to hormony decydują czy przybieramy na wadze, nie kalorie same w sobie. Największą rolę ma tutaj insulina. Gdy jemy węglowodany (proste lub złożone) nasz organizm przekształca je w cukier podczas trawienia. Insulina ma za zadanie usunąć cukier z krwi poprzez przekształcenie go w glikogen potrzebny dla energii lub w trójglicerydy, które zostaną zmagazynowane w komórkach tłuszczowych. Czyli wszystkie nadprogramowe, niepotrzebne węglowodany, których nasz organizm nie zużyje do zapewnienia energii, przekształcą się w zapas tkanki tłuszczowej. Zawsze gdy poziom insuliny jest wysoki komórki tłuszczowe nie będą w stanie uwolnić kwasów tłuszczowych do krwi w celu zapewnienia energii. Dzieję się tak, dlatego że insulina jest jak klucz otwierający, więc gdy nie możemy spalać własnego tłuszczu spalamy cukier. Z tego powodu tak ważne jest aby obniżyć poziom insuliny i przestawić organizm ze spalania cukru na spalanie tłuszczy.
Ponieważ proteiny powinny być konsumowane w odpowiedniej ilości, nadmiar nie jest pożądany, też dlatego że przekształci się w cukier.
Węglowodany powodują tycie, więc zostają tłuszcze i to one powinny być głównym źródłem naszej energii. Ponadto tłuszcze mają znikomy lub żaden wpływ na poziom insuliny, dzięki czemu kwasy tłuszczowe mogą być uwolnione w celu spalenia. Dodatkowo tłuszcze są budulcem naszych komórek, poprawiają zdrowie serca, pracę mózgu, płuc, wpływają na układ nerwowy, skórę, układ odpornościowy oraz kości.

Istotne jest aby dobrze wybrać jakie tłuszcze jeść i pokonać strach przed dietetycznym tłuszczem 🙂 Do tego zrezygnować z węglowodanów przetworzonych na korzyść warzyw i owoców o niskim indeksie glikemicznym.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.