Maj 2, 2012

A może jajko?

Wciąż boimy się jajek. Kojarzą nam się z wysokim poziomem cholesterolu i Wielkanocą. I wciąż jemy ich za mało. Dlaczego warto jeść jaja?

1) Są doskonałym źródłem białka. Zawierają 9 niezbędnych aminokwasów i 6g białka (w dużym jajku)


2) Dobre źródło witamin. Jajka zawierają witaminę K,D, biotynę, tianinę oraz witaminę B12

3) Dobre źródło tłuszczu i cholesterolu. Duże jajko posiada 5 gram tłuszczu i 212g cholesterolu

4) Zawierają kwasy tłuszczowe Omega3. Pod warunkiem, że pochodzą z wolnego wybiegu ekologicznej fermy, a nie hodowli przemysłowej

5) Wpływają na zdrowie oczu. Karotenoidy, luteina oraz zeaksatyna znajdujące się w żółtkach jaj zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej siatkówki, chronią oczy przed promieniowanie ultrafioletowym, zmniejszają ryzyko katarakty.

7) Są doskonałym źródłem betainy, która zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca

8) Są doskonałym źródłem choliny, która stanowi powszechny niedobór w diecie. Cholina wspomaga pracę mózgu oraz systemu nerwowego i wątroby, zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu piersi, poprawia pamięć, zapobiega chorobom serca oraz wadom płodu

A jeśli mam wysoki cholesterol lub boje się, że będę mieć?
Dietetyczny cholesterol nie podnosi poziomu cholesterolu w organizmie. Tak naprawdę najwięcej cholesterolu powstaje z glukozy, i jest to o wiele więcej niż jesteśmy w stanie zjeść.
Udowodniono naukowo, że cholesterol z jedzenia wpływa tylko w niewielkim stopniu na osocze cholesterolu i nie jest przyczyną występowania chorób serca. Niektóre badania negują nawet ten mały wpływ cholesterolu na osocze.

Nie ma żadnego powodu aby unikać jaj lub ograniczać ich ilość. Biorąc pod uwagę ich zawartość odżywczą oraz to jak łatwo i w różny sposób można je przygotowywać powinny być niezbędnym elementem zdrowej diety. Idealnie nadają się na lekką przekąskę. Ugotowane można zabrać z sobą do pracy, dodać do sałatki czy zupy. Zjedzone na śniadanie dostarczają nie tylko białka, ale i zdrowego tłuszczu oraz zapewniają wysoki poziom energii.

Osobiście uwielbiam jajka w różnej postaci: od omletów po ugotowane na twardo. Jem min. 8 tygodniowo i zawsze mam jakiś zapas w lodówce 🙂

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Funkcjonalna dietetyka w chorobie onkologicznej

W onkologii barwy są czarno-białe. Dla wielu osób zmagających się z chorobą nowotworową wybór terapii jest prosty: albo konwencjonalne leczenie, albo poszukiwanie... Zobacz więcej


Testy na nietolerancję pokarmową – oczekiwania vs rzeczywistość

Testy na nietolerancję pokarmową jeszcze kilkanaście lat temu były obiecującym rozwiązaniem wielu problemów zdrowotnych.  Ze względu na zaporową cenę byłą to jednak... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.