Czerwiec 5, 2012

Zamienię tłuszcz w mięśnie

Stwierdzenie, że mięśnie ważą więcej niż tłuszcz jest powszechnie słyszane i powtarzane wśród od odchudzających i ćwiczących. Istotne jest tutaj dodanie jednego elementu aby to zdanie miało sens, ponieważ mięśnie wcale nie są cięższe niż tłuszcz. 2kg mięśni jest równe 2kg tłuszczu. Co istotne i czego brakuje w tym zdaniu to podkreślenie, że mięśnie mają po prostu większą gęstość wagowo i ta sama waga po prostu zajmuje mniejszą objętość. Czyli poprawnie byłoby stwierdzić, że taka sama waga mięśni zajmuje mniejszą przestrzeń niż tkanka tłuszczowa.

Według wikipedii różnica między pomiędzy gęstością tych dwóch tkanek wynosi około 20%, czyli dużo mniej niż powszechnie szacujemy. Pytanie jest jak te 20% wpływa na realne wymiary. Gdy zastąpimy 2kg tłuszczu 2kg mięśni wymiary będą oczywiście mniejsze, ale czy będzie to 20% mniej? Raczej nie. Głównie dlatego, że inne tkanki takie jak kości czy organy również podlegają mierzeniu. Co prowadzi do wniosku, że miara danej części ciała nie jest determinowana wyłącznie przez ilość tkanki tłuszczowej czy mięśni.

Prawda jest taka, że podczas redukcji ciężko jest zyskać jakąkolwiek masę mięśniową. Dotyczy to głównie kobiet, u których podczas odchudzania nabyta tkanka mięśniowa ma tak znikome znaczenie, że nie wpływa w żaden sposób na wagę czy rozmiar. Dlatego stwierdzenie, że zyskaliśmy mięśnie kosztem tłuszczu i z tego powodu waga nie spada jest tylko naszym niesłusznym racjonalizowaniem zastoju i braku efektów. Oczywiście waga lubi stać w miejscu lub fluktuować, ale wymiary przy redukcji powinny się zmniejszać.

A jak to jest z jednoczesnym odchudzaniem i budowaniem masy mięśniowej? Dla wielu ludzi taka koncepcja jest nierealna z powodu kilku błędnych założeń (więcej ćwiczyć, mniej jeść) :
1) aby zbudować mięśnie potrzeba nadwyżki kalorycznej
2) aby schudnąć potrzeba deficytu kalorycznego
3) nie można jednocześnie mieć nadwyżki i deficytu kalorycznego

ad1. Badania wskazują, że przy lekkim deficycie kalorycznym możliwe jest zyskanie masy mięśniowej.
ad2. Odchudzanie według wielu opinii wymaga deficytu kalorycznego, ale nie musi to być nieustanny deficyt. Pomocne tutaj jest stosowanie takiego zygzaka kalorycznego, który rozróżnia kalorie spożywane codziennie (raz deficyt, raz nadwyżka), ale w tygodniowym rozliczeniu nie jest to zachwiane w żadnym kierunku. Istotne jest tutaj podkreślenie, ze deficyt kaloryczny nie jest konieczny aby zgubić tłuszcz, jest konieczny aby zmniejszyć wagę (strukturalną). na czym nie powinno nam zależeć.

ad3. Nie można jednocześnie…ale też nie trzeba. Nie jest nawet konieczne manipulowanie kaloriami aby schudnąć z tłuszczu oraz zyskać masę mięśniową. To co jest istotne to przede wszystkim sposób w jaki jemy i ćwiczymy. I tutaj należy wyodrębnić dwa kluczowe składniki, które zapewnią sukces: białko spożywane regularnie oraz trening siłowy o maksymalnym obciążeniu.
Celem jest zużywanie coraz więcej zasobów energii (głównie w postaci glikogenu zmagazynowanego w mięśniach) oraz stopniowe zwiększanie tych poziomów i wrażliwości insulinowej, tak aby glukoza miała problemy z odkładaniem się w postaci tkanki tłuszczowej.

Podsumowując: jak zawsze liczy się jakość jedzenia, podobnie jak w kwestii zdrowia to co istotne to reakcje hormonalne, które zachodzą po treningu i po posiłku i to one decydują o efektach odchudzania i ćwiczeń. Stosowanie diet niskokalorycznych nie spowoduje utraty tłuszczu, tak jak nadwyżka kalorii nie spowoduje przyrostu masy mięśniowej w momencie gdy nie zadbamy o to co jemy.


Kobiety z kolei nie powinny się obawiać przyrostu masy mięśniowej po treningu siłowym. Jest on niezbędny dla uzyskania ładnej kompozycji ciała. I niestety nie istnieje coś takiego jak zmiana tłuszczu w mięśnie, to są zupełnie inne tkanki i mechanizmy, więc jeśli nasze wymiary nie spadają należy szukać przyczyny w diecie.

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Co słychać w paleo świecie? (by Victor)

Poniżej pierwszy paleo newsletter na Tłustym Życiu! W całości został przygotowany przez Victora.Niestety wszelkie odnośniki są tylko w języku angielskim, ale mimo... Zobacz więcej


Hashimoto (autoimmunologiczna niedoczynność tarczycy)

Niedoczynność to poważny problem w ostatnich latach. Coraz więcej osób choruje i coraz częściej pacjent słyszy, że jego choroba to Hashimoto. Przeważnie... Zobacz więcej


Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.