Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

04.07.2012

FODMAPS

Jeśli jesz zdrowo, a mimo wszystko odczuwasz objawy takie jak: wzdęcia, biegunki, ból podbrzusza, skurcze brzucha, problemy ze stolcem i nic nie wskazuje na problemy zdrowotne, to przyczyną może być FODMAPS czyli Fermentowane Oligo-, Di- i Mono-sacharydy oraz Poliole.
FODMAPS to grupa węglowodanów o krótkim łańcuchu, którą cechuje bardzo uboga absorpcja w jelicie cienkim. Wykazują działanie osmotyczne, czyli poprzez transport wody doprowadzają do biegunki oraz są łatwo fermentujące, co powoduje nadmiar gazów i wzdęcia. Z definicja fermentowane czyli innymi słowami bakterie w naszych narządach mogą się nimi 'karmić'. Te krótkie łańcuchy węglowodanowe mogą powodować powstawanie różnego rodzaju gazów przez co objawy nie są nigdy jednoznaczne - może to być i zaparcie i biegunka.

Nietolerancja FODMAPS jest kwestią bardzo indywidualną. Niektóre osoby nie mogą spożywać żadnych tego typu węglowodanów, inni nie tolerują tylko jednej grupy.
 A jakie grupy zaliczane są do FODMAPS?
 - fruktoza, czyli monosacharyd znajdujący się w owocach i słodzikach. O nietolerancji fruktozy już pisałam. Dodam tylko, że fruktoza bywa lepiej przyswajana w obecności glukozy. Do grupy jedzenia zawierającego więcej fruktozy niż glukozy zaliczamy: jabłka, wiśnie, winogrona, gruszki, arbuzy, dojrzałe banany i suszone owoce. Ponadto warzywa takie jak szparagi, pomidorowe przetwory. No i oczywiście słodziki, miody, syrop z agawy i wszystkie produkty z syropem fruktozowym.
- laktoza - disacharyd znajdujący się w nabiale. Nietolerancja laktozy jest dość powszechną przypadłością. Najczęściej objawy występują po spożyciu mleka lub jego przetworów takich jak sery czy komercyjne jogurty. Lepiej tolerowana jest śmietanka czy masło, ze względu na niską zawartość laktozy.
- galaktoza - głównie znajdują się w warzywach strączkowych
- fruktany - oligosacharydy złożone z łańcucha fruktozy, łatwo fermentujące. To przede wszystkim warzywa: kapusta, czosnek, por, przetwory pomidorowe, brokuł, brukselka, zielony groszek czy cebula.
- poliole - to nazwa grupy, do której zaliczają się przede wszystkim: sorbitol, ksylitol, manitol czt isomalt. Najczęściej wykorzystywane są jako słodziki. Znajdują się też w średniej ilość w awokado, brzoskwiniach, wiśniach, porzeczkach, śliwkach, gruszkach, arbuzie,  kalafiorze, selerze i grzybach.

Identyfikacja nietolerancji FODMAPS jest niezwykle ciężka. Objawy pojawiają się od godziny do 48 godzin po spożyciu i mogą być skojarzone z nietolerancja np. glutenu. Podobne objawy daje również spożywanie zboża, w których występują drażniące lektyny.
Jedynym sensownym wyjściem jest zastosowanie protokołu eliminacji, zaczynając od nabiału, zboża, warzyw strączkowych aż do poszczególnych grup FODMAPS. Jest to jednak zalecenie wymagające dużej cierpliwości, ponieważ objawy mogą nie ustępować nawet przez kilka tygodni.

Zdecydowanie prościej jest gdy jemy zdrowo i unikamy przetworzonych rzeczy. Wtedy lista potencjalnie niewskazanych rzeczy jest dużo krótsza. Sama mam problem z FODMAPS i zawsze myślałam, ze to kwestia fruktozy...jednak po wielu testach stwierdzam, ze u mnie problemem jest brokuł, brukselka, szparag, cebula, kapusta. Na szczęście objawy są średnio nasilone, i niestety wciąż nie umiem zrezygnować z tych warzyw :)

Pełna lista FODMAPS.

9 komentarzy:

  1. Link do pełnej listy foodmaps jest nieaktywny. Jezeli posiadasz jakiś nowy link to proszę o wrzucenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na załączonym obrazku http://www.eat-real-food-paleodietitian.com/support-files/Paleo-FODMAP-food-list.pdf a także w innych źródłach, które czytałam, piszą, że "bezpieczne" są właśnie dojrzałe banany.. te niedojrzałe mniej. to jak jest w końcu? to akurat ważne dla mnie, bo banany mogę jeść codziennie, a nei chcę sobie zaszkodzić :)

    OdpowiedzUsuń
  3. MS, od grudnia jestem na Paleo dla chorób autoimmunologicznych ( nie wyeliminowałam tylko kawy i gorzkiej czekolady) Mam Hashimoto. Nie pamiętam, kiedy czułam się równie wspaniale. Mam chyba wreszcie normalny poziom energii, nie potrzebuję spać w ciągu dnia, co jest wspaniałe! Szybko przyzwyczaiłam się do ograniczonej liczby produktów, nie brakuje mi żadnego pokarmu, nawet pomidorów, które uwielbiałam. Rok wcześniej zanim przeszłam na Paleo pojawiły mi się dziwne objawy w miejscu, gdzie zaczyna sie jelito grube. Po prostu po posiłku jelito robiło się w tym miejscu twarde, tak, że nawet kiedy się położyłam na wznak, widać było wypukłe zgrubienie. Z czasem objaw ten nasilał się, tak,że w nocy nie mogłam spać inaczej jak w pozycji embrionalnej, uciskając to miejsce. Lekarze interniści, do których trafiałam kwitowali, że to ZJD i kończyli temat..Robiłam usg, na którym nic nie wychodziło, więc mówili, że sprawy właściwie nie ma, a objawy nasilały się. Lekarze mówili, że to stres, a ja im na to, że wcale się nie stresuję..Rozmyślałam zrobienie kolonoskopii, ale strach mnie powstrzymywał. Po miesiącu Paleo AIP, objaw zaczął wygasać! Szczególnie rosół wpływał zbawiennie. Teraz wiem, że kiedy zjem skrobię ( bataty, yam,) czuję lekkie objawy. Jak się do tego odniesiesz MS, co to może być? Aha i to, co teraz mnie martwi..od 2 tygodni pojawił sie ból podbrzusza, taki jak przy menstruacji..jest ciągły. Przez te dwa tygodnie były ze trzy dni bez bólu. Ginekologicznie wszystko ok, ból pojawia się po jedzeniu, nawet rosołu! Czy to może być odroczona reakcja na FODMAPS? Jem dużo owoców w koktajlach i sokach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sądzę aby to było FODMAPS. Ból jelit tak? Nie zadne chroniczne infekcje dróg moczowych?
      A inne objawy? Wzdecia? Zaparcia? Sadze, ze flora ma tu znacvzenie, bo wspomnialas o objawach po jedzeniu skropi, co jest typowe gdy mamy wciaz problemy przewodu pokarmowego. To sa chroniczne sprawy, ja nie wierze osobsicie, ze przejscie na paleo rozwiazuje je u wszystkich, a nawet mysle ze czasem moze nasilic. Brak kwasu solnego/enzymów, pasozyty, grzyby, brak dobrych bakterii - to typowe problemy no i nieszczesna sluzowka, ktora przy chorobie auto daja nam niemal 100% pewnosci, ze jest nieszczelna.

      Usuń
  4. banany nie powinny byc na tej liscie

    OdpowiedzUsuń
  5. dlaczego prebiotyki w tej tabeli fodmaps sa na liscie zakazanych?
    kiedys kupilam specjalne na IBS i dziwilo mnie to czemu dosaje wzdec po nich. Powinny pomagac a nie draznic jeszcze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest powiedziane, ze pomagają każdemu. A tak po za tym w składzie może być cukier mleczny i dlatego.

      Usuń
  6. Witam! A co zrobić jeśli ma się jednocześnie nietolerancję fruktozy? :(

    OdpowiedzUsuń
  7. przeczytalam... jestem zalamana, bo ja to wszystko odczuwam, od zawsze wiedzialam, ze od owocow jakos sie zle czuje, brzuch wypchany itd, to samo po niektorych warzywach bylo, ksylitol jak kiedys kupilam caly kg to mialam takie gazy i wzdecia ze az wstyd.. serio jestem zalamana, bo ja nie wiem co ma jesc !!!!

    OdpowiedzUsuń