Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

06.07.2012

Kiedyś ważyłam mniej....i już nigdy nie będę

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego niektórzy ludzie są w stanie utrzymać taką samą wagę przez całe życie bez diet i liczenia kalorii? Jeśli spożywana energia musi być równa energii zużytej, to jakim cudem te osoby całe życie były w stanie jeść zawsze tyle samo? Nie były. Mamy tu do czynienia z  teorią 'punktu' tkanki tłuszczowej, która zakłada, że człowiek posiada taki procent tłuszczu, który zapewnia mu optymalne funkcjonalnie i organizm zawsze dąży aby taki punkt osiągnąć. 




Tkanka tłuszczowa jest ważna
W jaki sposób? Ewolucja pozwoliła nam uzależnić przetrwanie naszego gatunku od ilości tłuszczu posiadanego. I to właśnie tkanka tłuszczowa decydowała o naszym losie. Za mało powodowało głód i śmierć, za dużo nie pozwalało na np. polowanie czy ucieczkę przed drapieżnikiem. Organizm ma więc system, który pozwala na utrzymanie odpowiedniej ilości tkanki tłuszczowej, który nazywany jest homeostazą energii i to właśnie on odpowiada za fakt, że np. ciężko nam utrzymać wagę po odchudzaniu. Dlaczego ta się dzieje? Dlatego że ten system reaguje na każdą zmianę w tkance tłuszczowej. Gdy chudniemy, system zwiększa nasz apetyt, zmniejsza energię wydzielaną w spoczynku i stara się zmagazynować jak najwięcej energii z jedzenia, więc tak naprawdę efektywność metaboliczna rośnie. Wszystko po to aby wrócić do punktu wagowego. I tak samo w drugą stronę. Jeśli przytyjemy zmniejszy się głód, zwiększy wydatek energetyczny przez co więcej kalorii będzie spalane podczas np. siedzenia czy spania.  Ktoś tak ma? Taki mechanizm jest prawidłowy dla osób zdrowych. U osób otyłych mechanizm w pewnym momencie został wyłączony, a punkt wagi przesuwa się w górę, z powodu wzrostu tkanki tłuszczowej. Dlatego taka osoba próbuje schudnąć, a jej organizm (naturalnie) walczy o utrzymanie punktu wagi, tylko ten punkt jest już dużo wyższy. Niektórzy z czasem odzyskują swój dawny punkt wagowy po odchudzaniu. Taki reset punktu jest jednak niezwykle trudny, ponieważ zależy jednak od wielu czynników, np. geny, dieta, ilość toksyn w organizmie, flora bakteryjna itd.

Jak obniżyć punkt wagowy?
I niestety obniżenie punktu wagowego jest niezbędne jeśli chcemy utrzymać efekty odchudzania. Jak go obniżyć?
1) Przede wszystkim dieta i to bardzo konsekwentna. Żadnego przetworzonego jedzenia plus umiarkowane spożywanie węglowodanów. Umiarkowane nie znaczy jednak niskie.
2) Po drugie troska o florę bakteryjną układu pokarmowego. Istnieje korelacja między stanem naszej flory bakteryjnej a otyłością. Przede wszystkim należy wykluczyć pokarmy, które powodują rozrost niepożądanych bakterii i włączyć produkty sprzyjające namnażaniu tych właściwych. Negatywne to przede wszystkim cukier i jego przetwory, pozytywne to jedzenie bogate w inulinę (karczochy, cebula, cykoria, por). Ponadto ważne jest wykluczenie produktów podrażniających jelita, które mogą prowadzić do nietolerancji pokarmowych, np. takich jak gluten czy kazeina, ponieważ naruszają bariery ochronne jelit. Pomocne bywają sfermentowane produkty jak kapusta kiszona czy kefir oraz utrzymywanie odpowiedniej równowagi pomiędzy kwasami tłuszczowymi Omega3 i Omega 6.
3) Kolejnym krokiem jest dostarczenie maksymalnej ilości składników mikrodżwyczych, czyli witam i minerałów. Ważne aby wybierać produkty o jak największej gęstości odżywczej. Powinny to być świeże, nieprzetworzone, naturalne mięsa, jaja, ryby, warzywa, orzechy.
4) Oprócz diety w odzyskaniu punktu wagowego pomocne są ćwiczenia, mimo że tak naprawdę nie są konieczne do redukcji tkanki tłuszczowej. Preferowane są te treningi, które wpływają na nasze reakcje hormonalne, czyli krótkie i intensywne treningi.
5) Do tego dużo snu, którego brak jest ściśle powiązany z odkładaniem tkanki tłuszczowej i mniej stresu, który sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej.
Z czasem punkt wagowy może powrócić do pierwotnych wartości lub spada do niższej liczby. Im więcej metabolicznych szkód wyrządziło nasze odchudzanie tym jest to trudniejsze i bardziej czasochłonne. Dlatego tak ważne jest aby każda redukcja nie była przeprowadzana w ofensywny sposób. Niektórzy nigdy już nie uzyskają takiego punktu wagowego jak mieli wcześniej, co często dotyczy to kobiet po ciąży lub osób z dużą nadwagą. Problemy mają też osoby, które odchudzały się poprzez drastyczne obniżenie kalorii i nie zwracały uwagi na jakość jedzenia.

9 komentarzy:

  1. Nie znam tej teorii. Wolę również wierzyć, że dzięki silnej woli i zmianie stylu życia - wszystko jest możliwe! Trzymajmy się tej teorii :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa teoria, nigdy o niej nie słyszałam, ale, właśnie, może to... tylko teoria:D

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja o tym słyszałam, to jest taka strefa komfortu naszego organizmu, jeśli się z niej ruszymy i schudniemy a potem wrócimy do poprzedniego stylu życia to organizm sobie z radością wraca do poprzedniej wagi. Słyszałam też, że jak się schudnie to trzeba przez rok mocno się starać żeby to utrzymać a potem nowa waga staje się naszą normą i organizm się przyzwyczaja ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno jest taki stan wagowo/procentowy, do którego nasze ciało się przyzwyczaiło i chce go utrzymać. I myślę, że na pewno można wykorzystać to w drugą stronę, tzn nauczyć organizm takiego nowego punktu. Gdyby nie było takiego punktu wyjściowego, to pewnie każde +20 kalorii dziennie z czasem spowodowałoby to, co teoria bilansu kalorycznego głosi: tylibyśmy. Nasze ciało ma jakiś punkt odniesienia, stan fizjologiczny w którym myśli, że jest w równowadze. To ma bardzo dużo sensu.
    Ta teoria świetnie tłumaczy np. dlaczego odchudzające się osoby mają dłuższe przestoje na wadze/obwodach, które kiedyś miały dłuższy czas.

    OdpowiedzUsuń
  5. How do these retailers offer the real thing for bargain basement prices?
    There also a Skirt steak chimichurri served with Kennebec
    fries and grilled shishito peppers. The bargains are way
    too many to recognize.

    Here is my blog :: michael kors wholesale handbags

    OdpowiedzUsuń
  6. fortunate air of what cards you make to pay care to what your options procurable.
    When you are dependable coupons that you realize of a maintenance man stop it presently decent, you should appease aside from your advertize.
    The all but underspent release and food pairings with your Air Max Pas Cher Prada Handbags Marc Jacobs Handbags
    Air Jordan Pas Cher Babyliss Straighteners Chanel Outlet Moncler Outlet Marc Jacobs Outlet Hermes Birkin Christian Louboutin Pas Cher Marc Jacobs Handbags Louboutin Shoes Lebron James Shoes Mac Cosmetics Lululemon Outlet
    Louboutin Shoes Prada Handbags Lebron James Shoes For Sale Borse Gucci Abercrombie Pas Cher
    Mac Cosmetics Wholesale Celine Bag Hermes Birkin Marc Jacobs Outlet Kate Spade Outlet Christian Louboutin Outlet Online Hermes Outlet aboveground Of cyberspace Markeing.
    mass who receive purchased your root commonwealth.
    Businesses within your write up. This design let you the possibility
    to purchase vantage of by a bag somebody if they don't brook into account your literal celebrity.
    This is a precious surface design designtip is to argue you.


    Also visit my weblog ... Canada Goose Jackets

    OdpowiedzUsuń