Dlaczego PALEO?

Masz dość wiecznych nieskutecznych diet? A może wciąż czujesz głód i nie potrafisz przestać myśleć o jedzeniu? Marzysz o tym aby jeść do syta i nie liczyć kalorii? Chcesz zrzucić tkankę tłuszczową, mieć więcej energii, lepsze samopoczucie? Cierpisz na otyłość, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, choroby serca, alergie, trądzik, depresję lub kiepski nastrój, problemy trawienne, PCO, zaburzenia hormonalne, brak energii? Jeżeli tak, jesteś w odpowiednim miejscu!

O paleo, medycynie naturalnej i odchudzaniu w oparciu o badania, fakty, doświadczenie. Analiza powszechnych przekonań dotyczących diety, odchudzania i zdrowia oraz holistyczne podejście do człowieka na podstawie konkretnych argumentów.

Szukaj

Loading

10.10.2013

Co słychać w Paleo świecie? (by Victor)


Wazzz up people, Siemano Polska,
Kolejna dawka “Primal Cocktail “ od Tłustego Życia, proszę, tylko nie słodzić )
W tym numerze skupiamy się na takim  rozległym i często omawianym w społeczności temacie jak „Intermittent Fasting”, czyli przerywanym poście.

Powiem szczerze,że trochę się zgubiłem serfując po necie i szukając informacji na ten temat. Mężczyźni wydaję się spokojnie sobie radzą z tą akcją i mogą sporo eksperymentować, zmieniać reżim, zawężać okno żywieniowe, ćwiczyć na czczo. Skuteczną metodą  na redukcję tkanki tłuszczowej, no i oczywiście ogólnego samopoczucia jest  IF + HIIT. Ale najpierw trzeba zadbać o dietę ( jakość produktów!!! (rubbish not gonna fly here)  , sen, stress i wiele innych rzeczy żeby móc w to się bawić . Moim zdaniem cudownie się imprezuje ale kaca też można dostać). Co innego gdy mowa zachodzi o kobiety i gospodarkę hormonalną . Tutaj więc przekraczamy granicę i wchodzimy do strefy niepewności i przypadkowości.

Zapinamy pasy i startujemy, it’s gonna be a bumpy ride)
„First but not least” – wprowadzamy nowe pojęcie do naszych słowników

RAP jest Nowym Paleo

” it’s time for us as a people to start making some changes,  lets change the way we eat ,lets change the way, live lets change the way we treat each other”
                                                                                                           Tupac Shakur

Replicate Ancestors Practices  - RAP

Healthy is a New Gangsta , RAP is a new Paleo


1. Na śniadanko zamówiłem rozmowę AMEER ROSIC  z Fredą Mooncotch

Jak mieć ciało amazońskiej Bogini w 60 dni z dietą ketogeniczną.  Wiele kobiet dziś walczą z nadwagą i starają się osiągnąć optymalny poziom zdrowia. Jednak jak zwykle istnieje dużo dezinformacji, która łatwo wprowadza w błąd i przyczynia się do zamieszania.
W dzisiejszym podcaście, Freda nauczy Cię, jak przy pomocy diety ketogenicznej zdobyć wymarzoną sylwetkę , rozwiązać problemy z tarczycą, a co najważniejsze, jak zostać „kick ass” amazońską Boginią!
W tym odcinku dowiesz się:
  • Problemy z tarczycą a dieta ketogeniczna
  • Anti-Aging
  • Korzyści Intermittent Fasting
  • Radzenie sobie ze stresem
  • Korzyści surowego mleka
  • Uzdrowienie mózgu za pomocą diety ketogennej
  • Ketony i nadludzka wydajność
  • Jak leczyć nadnercza dietą ketogeniczną
  • Korzyści spożywania tłuszczu dla nadnerczy
  • Dlaczego Low Fat może Cie zabić
  • Jak „ugrade” swój umysł        
  • Dieta ketogniczna i odchudzanie 
  • Surowe masło i kawa 
  • Przyczyny stażenia się

 

2. Przerywany post i dieta paleo
Podczas, gdy większość zdrowych dorosłych stosujących dietę Paleo nie powinni mieć problemów z przerywanym postem, nie jest to dla każdego. Przed dodaniem IF do rutyny życia, warto się upewnić, że ciało jest w pełni przystosowane do jedzenia Paleo. Post jest stresujący dla organizmu, więc może zrobić więcej szkody niż pożytku.
Jeśli twoje ciało dobrze reaguje na dodatkowy stres, przerywany post może prowadzić do szybszego odchudzania, poprawy wyników sportowych oraz innych parametrów zdrowia. Jest łatwy w praktyce i bezpiecznz dla większości ludzi, może być doskonałym dodatkiem do diety Paleo.
  
     3. Korzyści IF
Przerywany post zapewnia wiele korzyści zdrowotnych, głównie z uwagi na stymulowanie procesu autofagii. Autofagia odgrywa kluczową rolę w pracy ukladu odpornościowego i stanów zapalnych, równoważąc korzystne i niekorzystne skutki odporności i zapalenia, tym samym  chroniąc przed chorobami infekcyjnymi i autoimmunologicznymi oraz stanami zapalnymi.  Autofagia odgrywa ważną rolę w rozwoju komórek i homeostazie, pomagając utrzymywać równowagę między syntezą, degradacją i późniejszym recyklingem produktów komórkowych.

Korzyści wynikające z przerywanego postu:

1 . Zwiększenie długości życia
2 . Zwiększenie wrażliwości na insulinę  która niesie w sobie wiele korzyści zdrowotnych.        
3 . Obniżenie stężenia lipidów, trójglicerydów i innych markerów zespołu metabolicznego we krwi
4 . Zwalczenie / zapobieganie raka . Istnieją również dowody, że poszczenie przed chemioterapią może zmniejszyć negatywne skutki uboczne.
5 . Zwiększenie wydzielania hormonu wzrostu (który buduje mięśnie i spala tłuszcz ) .
6 . Normalizowanie ekspresję hormon głodu - greliny , tym samym zmniejszając apetyt
7 . Poprawa funkcjonowania mózgu i  układu nerwowego , plastyczności neuronalnej i neurogenezy , który ma wiele różnych efektów, takich jak zwiększenie nastróju , pamięci i jasności umysłu.
8 . Zwiększenie produkcji dopaminy , poprawa nastroju
9 . Zwiększenie energii poprzez regulację metabolizmu hormonów.


4. Jak Przerywany Post może zwiększyć długość życia i zadbać o Twoje zdrowie
Mimo to, z ewolucyjnego punktu widzenia, trzy posiłki dziennie to dziwny nowoczesny wynalazek. Zmiany w dostarczaniu żywności naszych starożytnych przodków  najprawdopodobniej sprzyjały dosyć częstym postom, nie wspominając niedożywienia i głodu. Jednak Mattson uważa, że ​​takie ewolucyjne sprawdziany wybrane dla naszych genów, które wzmocniły obszary mózgu zaangażowane w uczenie się i pamięć, zwiększały szanse na znalezienie żywności i przetrwanie. Jeśli on ma rację, przerywany post może być dosyć błyskotliwym przepisem na zycie.


5
.
W poniższym poście „koleżanka” trochę zanegowała IF, uwzględniając perspektywę różnic płciowych. Powołuje się ona na liczne badania przeprowadzone na myszach + kilku z udziałem ludzi oraz własne doświadczenia.
Przygniatając mit IF dla kobiet: przegląd wypowiedzi na temat stosowania IF przez kobiety.
Wiele kobiet dowiedziało sie , że za przerywanym postem kryje się  bezsenność, niepokój i nieregularne okresy, wśród niezliczonych innych objawów zaburzenie hormonalne problemy i trawienne.                                                     
Także różnice płciowe są widoczne w zakresie wrażliwości na insulinę. Badania wskazują, że u mężczyzn ona się polepsza , natomiast u kobiet nie spostrzegało się żadnych istotnych zmian.
Kolejną ważną rzeczą do omówienia jest różnice w masie ciała. Okazuje się, że IF sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej u otyłych pacjentach  i ludziach z nadwagą, czego nie można powiedzieć o gościach z normalną wagą. W przypadku kobiet może to być szczególnie delikatną kwestią. Kobiety z nadwagą mogą doświadczać korzyści metaboliczne, natomiast kobiety nie mające problemów z wagą nie.

Rozwiązaniem jest słuchanie własnego ciała z pełną świadomością i miłością i wyznaczanie priorytetów stosując tą lub inną metodę .

http://www.paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/
      
                                                                   
6. Zobaczmy co sądzi Bulletproof Executive zanim zaangażujemy się w tą akcję.

Złe połączenie dla kobiet : Przerywany post i Paleo
Problemy ograniczenia kalorii, nadmiar cardio  i  przerywany post są mocno powiązane i wyrażają się w wypaleniu, zmęczeniu nadnerczy i problemach hormonalnych, zarówno u kobiet jak i mężczyzn. Ze zględu na to, że  kobiety są bardziej wrażliwe na te efekty niż mężczyzni  one momentalnie czują skutki tego rodzaju praktyk.
BP-IF ( przerywany post oparty na diecie „Bulletroof”) oznacza prostą drogę dla kobiet (i mężczyzn), aby czerpać korzyści z IF, bez ryzyka dla ich zdrowia. Zamiast 18 godzin bez jedzenia,  pijesz rano „Bulletproof coffee” , która nie zawiera toksyn (więc nie powoduje niedoczynności nadnerczy) , wymieszasz z dobrym kawałkiem surowego masła i olejem MCT( lub olejem kokosowym). W końcu masz śniadanie pozbawione  węglowodanów i białka. Smakuje wyśmienicie. Tłuszcz sprawia, że ​​twoje ciało pozostaje w ketozie więc dostaje wszystkie fizjologiczne korzyści z IF.  Tłuszcze dostarczają dość paliwa dla mózgu ,aby on mogł normalnie funkcjonomać.
Wszystkie formy głodówki: długoterminowe, przerywane i Bulletproof, polegają się na zdolności katecholamin do topienia tłuszczu.  Jeśli człowiek jest psychicznie lub fizjologicznie zestresowany ,brakuje mu snu czy ma zaburzenia nadnerczy,najpierw musi zadbać o swoje problemy zddrowotne zanim zacznie stosować IF.

    7. Dilemma IF : Ile posiłków dziennie powinno się jeść? (gościnnie Ori Hofmekler ,The Warrior Diet )

Aby  życia miało smaczek Ori zredukował styl życia do jednego posiłku dziennie.
Ciekawa i jak mi się zdaje, dosyć sprzeczna koncepcja IF autora The Warrior Diet . Ori zakłada, że najwięcej korzyści można zyskać dostosowując swój organizm do jednego posiłku dziennie(wieczorem), jedząc przy tym nie wielkie ilości kalorii w ciągu dnia. Cała ta koncepcja opiera się na stymulowaniu różnych genetycznych receptorów człowieka oraz dostosowaniu posiłków do naturalnego rytmu dobowego. 
• Tylko reguła jednego posiłku dziennie może zmaksymalizować korzyści IF
• Jedz główny posiłek póznym wieczorem , aby dostosować swój zegar dobowy
• Białka serwatkowe, jagody i warzywa dopełnią post, jeśli wiesz, ile i jak często je jeść
• Jeśli ćwiczysz w ciągu dnia, zjedz regenerujący posiłek po treningu, składający się z białka serwatki 
• Jeśli jesteś zaangażowany w super-intensywny trening, przed treningiem zjedz posiłek składający się z białka serwatki i jagód


     8. Przerywany post w końcu staje mainstreamoym zaleceniem zdrowotnym
Należy pamiętać, że rodzaj postu, który może być najlepszym dla Ciebie będzie się różnił w zależności od masy ciała, zdrowia i twoich celów. Czy twoim celem jest dłuższe i zdrowsze życie? Albo jesteś konkurującym się elitarnym sportowcem?  Może to zaskoczyć wielu, ale nie da się osiągnąć maksymalne wyniki ,długość życia i płodność w tym samym czasie.  Każdy punkt wymaga innej strategii, i wcale nie zapewnia maksymalnej skuteczności wzystkich składników osobno. Na przykład, elitarne zawodniczki mają zazwyczaj trudności z zajściem w ciążę - ich przydatność została zmaksymalizowana kosztem ich płodności, ponieważ produkcja hormonów żeńskich zależy od dostatecznej ilości tkanki tłuszczowej.
Rozważ pomijanie śniadania jedząc tylko obiad i kolację. Upewnij się, że przestajesz jeść trzy-cztery godziny przed pójściem do łózka, aby każdego dnia zadbać o 8 godzinowe okno żywieniowe. W ciągu tych 6-8 godzin powinieneś(aś) zjeść zdrowe białko,  zminimalizować ilość węglowodanów takich jak makaron, chleb i ziemniaki, a także zamienić je na zdrowe tłuszcze: masło, jaja, awokado, olej kokosowy, olej z oliwek i orzechów. Pomoże to przenieść się do trybu spalania tłuszczu zamiast węglowodanów. Pamiętaj, że cała ta impreza może potrwać kilka tygodni, ale kiedy uda się przełączyć na tryb spalania tłuszczu, będziesz w stanie łatwo pościć przez 18 godzin i nie czuć głodu.

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie „warto czy nie” stosować IF w swoim codziennym życiu. Osobiście uważam, że warto dać szansę. Należy uwzgłednić wszystkie możliwe „pros and cons”, przemyśleć zasady i metody gry, dopasować dietę. Istnieje kilka głownych sposobów IF: jeden-dwa dni w tygodniu robimy 24 godz. post ; 16/8 lub 18/6 - okno zywieniowe zawężamy do 6-8 godzin; 20/4 warrior diet . Do tego worka też można byłoby wrzucić pomijanie któregoś z posiłków,np. sniadania lub kolacji , zależy od sytuacji i dostępu do zdrowej żywności. Prawo wyboru należy do każdego z nas, więć warto się starać podejmować racjonalne decyzje. Jeżeli po cudownym spacerku moi przyjaciele zapraszają mi gdzieś na pizzę lub kebaba to ja oczywiście nie będę odmawiał ale natomiast zamówię herbatę i zjem coś po powrocie do domu lub w ogóle pominię posiłek. Z mego własnego doświadczenia wynika, że jeśli się je dobre zdrowe jedzenie to zachcianki na przekąski i emocjonalny(nieświadomy) głód szybko mija i 16-18 godzin „głodu” nie sprawia żadnego problemu.  Mnie najbardziej odpowiada koncepcja Bulletproof IF , czyli kawa,masło+olej kokosowy na śniadanie i jeden-dwa posiłki w ciągu dnia.  Moim zdaniem warto zaczynać przygodę z IF od „kuloodporności” i pózniej, jeżeli wyniknie potrzeba, ekperementować ze swoją wyobraznią.
Dziękuje serdecznie za uwagę i poświęcony czas . Mam nadzieje że ninieszy numer newslettera od Tłustego Zycia przybliżył Państwu temat IF i nie spowodował problemy zdrowotne :)

P.S. Czas na drugie danie ! 

 


Notka od MS:
Nim jakakolwiek aktywna kobieta spróbuje IF radzę poczytać o doświadczeniach innych. Tutaj kilka pro atletek podzieliło się swoimi refleksjami. Oraz bardziej obiektywny punkt widzenia i badania

7 komentarzy:

  1. Bardzo cieszy mnie ten post, ponieważ właśnie przeszłam na paleo (serio, piję koktajl na mleku kokosowym i właśnie robi mi się mąka ;) ), a do idei IF jestem przywiązana od dawna.

    Bardzo doceniam wysiłki Victora i MS. Jednak jako tłumacz i korektor nie mogę nie zwrócić uwagi na warstwę językową - rozumiem, że Victor nie jest nejtiwem polskiego. Czy MS mogłaby w takim razie trochę podedytować tekst przed wrzuceniem na bloga? Bo warstwa językowa jest tu naprawdę marna (tzn. świetna jeśli chodzi o obcokrajowca posługującego się polskim, ale fatalna jak na publikowanie jej w internecie).

    Pozdrawiam ciepło!

    A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również zwróciłam na to uwagę (jestem redaktorem - zboczenie zawodowe!), ale moim zdaniem nie jest tak źle :)
      MS - Z przyjemnością mogę sczytywać newsletter przed wysyłką
      Greige

      Usuń
    2. Fakt, że nie miałam czasu na redagowanie tekstu. Viictor pewnie po tych wpisach przyłoży się bardziej hehe, ale jeśli wyrazi chęć edycji przez kogoś innego to Greige będziesz zbawieniem. Dziękuję!

      Usuń
  2. MS, a czy stosowanie na skore olejku zawierajacego olej slonecznikowy i inne niestabilne oleje ma sens? Czy zamiast pomoc moze to nam zaszkodzic?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bym się warstwy językowej w ogóle nie czepiała. Poza tym nie jestem zwolenniczką redagowania, autor najlepiej wie, co i jak chciał powiedzieć. Tekst jest w 100% zrozumiały dla mnie, a że napisany przez obcokrajowca - nie widzę tu żadnego problemu.
    Co do IF - w wersji hard na dłuższą metę nie próbowałam, jem mniej więcej w systemie 12/12. Po prostu tak wychodzi, jem, gdy jestem głodna, czasami mam 10 godzin przerwy, czasami 14. Okresy mam jak w zegarku. Zgadzam się z jedną z dziewczyn w linkowanych przez MS artykułach, przy wszystkich ewentualnych minusach ruch IF (chociaż nie tylko on) nauczył mnie słuchać swojego ciała i jeść wtedy, gdy jestem głodna. Czy dłuższe poszczenie jest dla nas dobre - nie wiem. Natomiast kiedy się z tym początkowo zetknęłam, bardzo odetchnęłam po reżimie 5-6 posiłków dziennie.

    OdpowiedzUsuń
  4. czy daloby rade strescic o co chodzi w tym pierwszym punkcie w zwiazk z ketegoniczna dieta i jej wplywem?

    OdpowiedzUsuń