Listopad 27, 2013

Równowaga kwasowo-zasadowa, czyli czemu nie grozi Ci zakwaszenie

PH organizmu, produkty zakwaszające organizm i dieta alkalizująca to tematy, o które pytaliście mnie od dawna i zawsze zdawkowo odpowiadałam, że kiedyś napiszę posta. Przyznam, że idea i temat od zawsze wydawał mi się kolejnym mitem rozpowszechnionym przez alternatywnych terapeutów, mimo że de facto opiera się na koncepcji Yin i Yang, i może z początku wydawać się sensownym podejściem.


Po pierwsze nie zakwaszaj

Obiegowa opinia głosi, że dla optymalnego zdrowia produkty jakie spożywamy powinny być w większej ilości alkalizujące niż zakwaszające. Dzięki temu PH organizmu będzie miało odczyn zasadowy, a my unikniemy ryzyka rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych od  nowotworów po osteoporozę, które utożsamiane są z „zakwaszeniem” organizmu.
Po drugie alkalizuj
Z definicji PH 7.0 jest neutralne (np. woda destylowana), powyżej jest zasadowe, a poniżej ma odczyn kwaśny. Odpowiedni dla zdrowia odczyn PH powinien być lekko zasadowy. Stąd zaleca się w większości spożywać produkty zasadotwórcze i unikać kwasotwórczych. Spotkałam się z zaleceniami spożywania 80% produktów alkalizujących i 20% kwasotwórczych.
Ze strony vitalnatur.pl:
Produkty wysoko kwasotwórcze PH 5,9 – 5,0:
  • Mięso i wędliny – szczególnie wieprzowina
  • Cukier i produkty zawierające cukier
  • Sztuczne słodziki
  • Biała mąka pszenna i produkty pochodne
  • Biały ryż
  • Sery żółte
  • Kawa
  • Czarna herbata
  • Kakao i czekolada
  • Sól
Produkty średnio kwasotwórcze PH 6,9 – 6,0:
  • Ryby
  • Jaja
  • Chleb żytni
  • Płatki zbożowe
  • Makaron pełnoziarnisty
  • Ryż brązowy
  • Orzeszki ziemne
  • Piwo
Produkty słabo kwasotwórcze PH do 7,0:
  • Twaróg
  • Orkisz i pełnoziarniste produkty orkiszowe
  • Kasza gryczana
  • Makaron sojowy
  • Orzechy laskowe i orzechy nerkowca
  • Otręby
  • Fruktoza
Produkty neutralne pH 7,0:
  • Masło świeże
  • Śmietana
  • Serwatka
  • Jogurt naturalny
  • Oleje roślinne
Produkty wysoko zasadotwórcze pH 9,0 – 8,1:
  • Warzywa: bakłażany, dynie, cukinie, ogórki, sałaty liściaste, botwina, szpinak (surowy – sałatki), czarna rzodkiew
  • Soki warzywne świeże bez cukru
  • Owoce: kiwi, arbuz, ananas
  • Soki owocowe świeże bez cukru
  • Owoce: daktyle, figi, rodzynki
  • Grzyby: prawdziwki, kurki
Produkty średnio zasadotwórcze pH 8,0 – 7,1:
  • Warzywa: buraki, brokuły, kapusta, marchew, seler, pomidory, chrzan, fasolka szparagowa, kalarepa, por, szczaw, szpinak (gotowany)
  • Owoce: dojrzałe banany, słodkie brzoskwinie, mandarynki, pomarańcze, cytryny, maliny, truskawki, awokado, dojrzałe winogrona
Produkty słabo zasadotwórcze pH do 7,0:
  • Warzywa: kalafior, cebula, roszponka, kiełki pszenicy i orkiszu
  • Owoce: wiśnie, czereśnie, dojrzałe jabłka, gruszki, śliwki
  • Zielona herbata
  • Oliwa z oliwek
  • Migdały
  • Maślanka
Używki i napoje alkoholowe:
  • Kawa czarna działa silnie zakwaszająco
  • Kawa zbożowa działanie od neutralnego do lekko zasadowego
  • Czarna herbata – działa silnie zakwaszająco
  • Herbata zielona – działanie słabo zasadotwórcze
  • Wytrawne wino – działanie słabo zasadotwórcze
  • Piwo ― działanie lekko lub średnio kwasotwórcze
  • Alkohole wysokoprocentowe: działanie silnie kwasotwórcze
Produkty kwasotwórcze i zasadotwórcze
Przede wszystkim to do jakiej kategorii trafi produkt jest zależne od autora i jego interpretacji. W sieci można znaleźć wiele list, które wzajemnie się wykluczają. Ten fakt powinien już budzić duże wątpliwości wśród osób zainteresowanych. Dla przykładu podałam wyżej listę, ale nie jest to żadna oficjalna klasyfikacja.
Teoretycznie można podzielić produkty na kwasotwórcze biorąc pod uwagę składniki takie jak fosfor czy siarka, lub zasadotwórcze gdy popatrzymy na zawartość wapnia, magnezu i potasu. Czyli generalizując produkty zwierzęce będą kwasotwórcze, a owoce i warzywa alkalizujące. Tłuszcze, skrobia czy cukier są neutralne. I faktycznie w zależności do tego co jemy zmieni się PH moczu (czyli tego czego się pozbywamy). Ale to totalnie błędne założenie, że PH moczu jest jakimkolwiek wyznacznikiem tego jakie PH ma krew lub jak zdrowy jest organizm. Stąd sikanie na papierki lakmusowe czy też mierzenia PH śliny totalnie nie ma sensu 🙂
Tak naprawdę każdy płyn w organizmie ma inne PH: żołądek ma odczyn skrajnie kwaśny, nadnercza kwaśny, jelito grube mniej kwaśny, podobnie mocz, a łzy i płyn mózgowy zasadowy, woreczek żółciowy i trzustka również ale w mniejszym stopniu. Skóra również ma odczyn lekko kwaśny i jest to niezbędne, bo podobnie jak np. w przypadku żołądka jest to mechanizm obronny przeciw bakteriami i patogenami. Wiecie co się dzieje gdy wydzielanie kwasu jest upośledzone? To właśnie wtedy pojawia się problem z bakterią H.pylori czy też rozwój Candidy po kuracji antybiotykowej, która zmienia PH jelit.
W jaki sposób się określa PH danego produktu? Poprzez spalanie do popiołu, dodanie wody i sprawdzenie poziomu PH. Na moje oko to nie jest odpowiednik procesów jakie mają miejsce w naszym organizmie 🙂 Ilość enzymów, żółć i wiele innych metabolitów, które są niezbędne dla rozkładu jedzenia, zależą nie tylko od PH organizmu. Stres, niedobory czy nawet geny mają tu ogromne znaczenie.
PH krwi jest niezależne od diety
Tymczasem organizm sam reguluje PH krwi i spożywane produkty nie mają wpływu na ten proces. Być może pamiętacie z poprzedniego posta, że treść pokarmowa opuszcza żołądek gdy jest odpowiedni poziom kwaśności. Następnie wędruje do jelita cienkiego i trzustka wydziela enzymy trawienne, których jedną z ról jest neutralizowanie kwasu solnego. Nie ma więc znaczenia co zjesz, bo w żołądku wszystko ma odczyn kwaśny, a następnie i tak nastąpi alkalizująca reakcja. Organizm nieustannie przechodzi od stanu kwaśnego do zasadowego i z powrotem. I jest to naturalne dla procesu trawienia.
Co więcej ciało zrobi wszystko co w jego mocy aby zachować równowagę PH. PH krwi może mieć odczyn kwaśny w przypadku poważnych problemów zdrowotnych np. niewydolności nerek. I to właśnie nerki odgrywają bardzo ważną rolę w równowadze kwasowo-zasadowej. Kwasy wydzielone po spożyciu protein są bardzo szybko buforowane przez wodorowęglan, a w wyniku tej reakcji powstaje dwutlenek węgla i sól. Oba są odpowiednio wydalane przez płuca i nerki. I nerki znów produkują jony niezbędne do buforowania kwasów. W momencie zwiększonego odczyny kwaśnego system oddechowy również zwiększa swoją pracę, ergo zwiększa się oddychanie i dzięki temu wydalanie dwutlenku węglą. W taki sposób powstaje cykl regulujący PH we krwi.Być może dlatego większość badań na temat negatywnego wpływu zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej opiera się na pacjentach z chronicznymi chorobami nerek lub kwasicą cukrzycową.
Mity na temat równowagi kwasowo-zasadowej
Wbrew stereotypowej opinii organizm nie potrzebuje „wyciągać” minerałów z kości aby utrzymać odpowiednie PH. Badania jasno pokazują, że diety kwasotwórcze nie mają negatywnego wpływu na metabolizm wapnia. Niektóre wskazują nawet, że to niedobór protein jest przyczyną osteoporozy, a zwiększenie białka ma pozytywny wpływ na zdrowie kości (1,2). Udowodniono, że dieta bogata w produkty kwasotwórcze nie jest przyczyną rozwoju osteoporozy (1,2,3).
Innym powszechnym przekonaniem jest rakotwórcza właściwość diety bogatej w produkty kwasotwórcze. Według tej teorii komórki nowotworowe mogą rosnąć tylko w środowisku kwaśnym. Tymczasem komórki nowotworowe bez problemu rosną również w lekko zasadowym środowisku, czyli typowym dla zdrowego organizmu odczynie PH 7.4. Ponadto jak już pisałam wcześniej, jedzenie nie wpływa na PH krwi, a PH krwi nie jest równoznaczne z PH komórek rakowych. PH nowotworów jest istotnie kwaśne, ale jest to wytworzone przez niego środowisko, dzięki czemu może przetrwać i rozwijać się, i nie ma związku z PH krwi, więc to raczej nowotwór tworzy kwaśny odczyn, niż kwaśny odczyn tworzy nowotwór.
Organizm sam wyreguluje PH
Stan, w którym PH krwi będzie miało odczyn bardzo niski lub bardzo wysoki to tak napraw bardzo skrajne przypadki, ponieważ ciało zawsze dąży do regulacji PH. Co zaskakujące nadmierna „zasadowość” jest dużo bardziej niebezpieczna niż stan zakwaszenia. Np. spożycie IPP czyli leków hamujących wydzielanie kwasu solnego wraz z mlekiem może spowodować zbyt wysoki odczyn zasadowy, który jest groźny dla zdrowia (milk alkaline syndrome). Większość sprawnych metabolicznie organizmów nie będzie miało problemów z odpowiednią regulacją PH krwi, niezależnie od diety. Zastanawia mnie skąd wzięła się ta obiegowa opinia na temat równowagi kwasowo-zasadowej, i zaczynam myśleć, że jest to dobry biznes. Więc wszyscy, którzy obawiają się o zbyt niskie PH organizmu mogą dalej spożywać proszki zasadowe czy pić zjonizowaną wodę, reszcie wystarczy dorzucenie do codziennej porcji mięsa odpowiedniej ilości warzyw. I nie ze strachu przed zaburzonym PH krwi, ale dla ogólnego zdrowia. I jeśli PH krwi jest tak ściśle zależne od tego co jemy to czemu np. Eskimosi wydają się być wolni od wszelkiego zła wynikającego z zakwaszenia? 🙂

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Co słychać w paleo świecie? (by Victor)

Poniżej pierwszy paleo newsletter na Tłustym Życiu! W całości został przygotowany przez Victora.Niestety wszelkie odnośniki są tylko w języku angielskim, ale mimo... Zobacz więcej


Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Gdy trawienie pójdzie w złą stronę

Gdy nie trawisz poprawnie, nie ma żadnego znaczenia jak wartościowa jest Twoja dieta. I nie jest to rzadka sytuacja, że dana osoba... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.