Kwiecień 26, 2012

Tłuste znaczy zdrowe, tylko jaki tłuszcz wybrać?

Co wiemy o tłuszczach?
1) Składają się z atomów węgla, wodoru i tlenu w różnych kombinacjach (długości łańcucha, kształtu)
2) Są niezbędnym budulcem organizmu np. błony komórkowej, ponadto dzięki nim przyswajane są
witaminy (A,D,E,K) oraz prawidłowy proces trawienia

3)W zależności od budowy dzielą się na nienasycone (jednonienasycone i wielonienasycone) oraz nasycone
nasycone: znajdują się głownie w produktach pochodzenia zwierzęcego (mięso, masło, ser), ale również w kokosie czy oleju palmowym , są kluczowym składnikiem błony komórkowej
jednonienasycone: znajdują się głównie w oliwie z oliwek, orzechach czy awokado; obniżają poziom złego cholesterolu
wielonienasycone: dzielą się na dwie podgrupy: Omega3 oraz Omega6, główne źródła to: tłuste ryby, orzechy włoskie, siemię lniane, mięso (z hodowli ekologicznej)
4) Istotny jest stosunek Omega3:Omega6 (powinien oscylować wokół 2:1, a średnio w przeciętnej diecie wynosi 1:10), co skutkuje ryzykiem wystąpienia chorób serca, chorób autoimmunologicznych, zwiększenia stanu zapalnego organizmu czy chorób nowotworowych
5) Spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych nie powoduje chorób serca. To jest stereotyp powtarzany nam od jakiegoś czasu. W prawdzie kwasy nasycone powodują wzrost cholesterolu (dokładniej frakcji LDL), ale są różne rodzaje LDL. Ten który rośnie na skutek spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych nie poddaje się łatwo utlenianiu, stąd nie ma wpływu na choroby serca. Niektóre nasycone tłuszcze podnoszą nawet poziom dobrego cholesterolu (czyli HDL).
To co powoduje choroby serca to chroniczny stan zapalny wywołany nadmiernym spożyciem Omega6 (oleje roślinne, mięsa od zwierząt karmionych ziarnami). Ponadto jeśli to tłuszcz powoduje choroby serca to czemu ich wskaźnik ciągle rośnie mimo, że ludzie w ciągu ostatnich 100 lat przeszli na dietę niskotłuszczową?
6) Trans tłuszcze są najgorszym rodzajem tłuszczu jaki można jeść. Podnoszą poziom trójglicerydów, zwiększają ryzyko chorób serca, cukrzycy i otyłości. Wiele badań wskazuje także na ich rakotwórcze właściwości.
7) Kwasy nasycone są bardziej stabilne niż kwasy nienasycone. Ze względu na swoją budowę kwasy nasycone są mniej narażone na uszkodzenia podczas procesów wykorzystujących temperaturę, powietrze czy nawet światło. Dlatego oliwa z oliwek lub innej oleje tłoczone na zimno zamknięte są w ciemnych butelkach 🙂
8) Oleje z pestek sa bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFAs) oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe (PUFAs), w różnych stosunkach ale podobnie podatne na utlenianie (wielonienasycone bardziej). A utlenione kwasy tłuszczowe są groźne dla naszego zdrowia.
Podsumowując napisze krótko w jaki sposób warto wybierać tłuszcze w zależności od przeznaczenia:
Dozwolone:
  • Nasycone (do gotowania, smażenia i generalnie wysokich temperatur):
  1. olej kokosowy
  2. olej palmowy
  3. masło
  4. ghee
  5. smalec
  6. żółtka jaj
  • Nienasycone (do użycia na zimno):
  1. oliwa z oliwek
  2. olej sezamowy
  3. oleje z orzecha włoskiego, macadamii
  4. awokado
  5. orzechy i nasiona
  6. siemie lniane w umiarkowanej ilości
Zakazane:
  • Nasycone:
  1. margaryna
  2. utwardzane kwasy tłuszczowe (tak, benecol też!)
  • Nienasycone:
  1. olej rzepakowy
  2. olej kukurydziany
  3. olej roślinny
  4. olej sojowy
  5. olej słonecznikowy
  6. olej z pestek winogron

Darmowy
test diagnostyczny

Dowiedz się, które obszary Twojego organizmu nie funkcjonują poprawnie.

dieta
eliminacyjna

Samodzielne rozwiązywanie problemów pokarmowych.

pobierz
przewodnik

Paleo w pigułce.

Zapisz się na
konsultacje

Najczęściej czytane

Euthyrox, Eltroxin – czego nie wiesz o syntetycznym T4?

Nie ma dnia abym nie dostała wiadomości na temat chorób tarczycy. Niedoczynność jest tak często diagnozowana w ostatnich latach, że zaczyna to... Zobacz więcej


Fizjologiczne aspekty odchudzania – dysfunkcja komórki

Dziś kolejny, trochę traktowany po macoszemu i nie cieszący się dużą uwagą, aspekt fizjologiczny wpływający na odchudzanie – komórka i jej praca.... Zobacz więcej


Co słychać w paleo świecie? (by Victor)

Poniżej pierwszy paleo newsletter na Tłustym Życiu! W całości został przygotowany przez Victora.Niestety wszelkie odnośniki są tylko w języku angielskim, ale mimo... Zobacz więcej


Rola hormonów kobiecych w chorobach autoimmunologicznych

Temat chorób autoimmunizacyjnych w ostatnich latach jest coraz częściej poruszany. Chorzy przestają być biernymi pacjentami, skazanymi na farmakologiczny model leczenia, i zaczynają... Zobacz więcej


Hashimoto (autoimmunologiczna niedoczynność tarczycy)

Niedoczynność to poważny problem w ostatnich latach. Coraz więcej osób choruje i coraz częściej pacjent słyszy, że jego choroba to Hashimoto. Przeważnie... Zobacz więcej


Archiwum wpisów

Archives

Godziny otwarcia gabinetu:

PN-PT 10:00-18:00

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.